0010801

0010801



Fi. ( 172 )

był Apostołem i Biskupem. Actor. Cup- 6. et 8.

FILIPPI. Miasto znaczne w Macedonii nad Archipelagom , należące niegdyś do krajów podbitych od Rzymian. Fenimus Philippos, qune est prima partis Maccdoniac Cioitas Colonia. Actor. Cap. 16. 12. Sw. Paweł tam opowiadał ewangeliją, i pomiędzy in-nćmi nawrócił kupcową przodującą purpury, zwaną Lidya. Uwolnił w tem mieście także panienkę opętaną od czarta, co ściągnęło na niego prześladowanie ze strony panów tej dziwcczki, którym bytność w niej czarta, przynosiła wicie zysku. Filipi miało swe nazwisko od ojca Alexandra wielkiego, który je odnowił, i jest pamiętne to miasto zwycięztwćm Augusta nad buntownikami przeciw Cezarowi. Mieszkańcy tego miasta których nawrócił św. Paweł, byli mu zawszy wiernemi, i dali mu w wielu okolicznościach dowody szczerego szacunku. Skoro się dowiedzieli, że Apostoł był uwięziony w Rzymie, posłali mu przez Epafrodyla swego Biskupa znaczne wsparcie na utrzymanie siebie. Paweł św. pisał do nieb przez tegoż Epafro-dyta list, który do dziś dnia jeszcze mamy pod ich imieniem. W tem on dziękując im za wsparcie, które mu przesłali, pisze do nich o pożytkach jakie z swych kajdan odnosi, o miłości ucisków, i o upokorzeniu Chrystusa, którego oni powinni byli wystawić sobie za wzór ich życia. Napomina icli, by żyli jako synowie światłości pomiędzy poganami którzy ich otaczali, umacnia ich przeciw' fałszywym nauczycielom z żydowstwa, których on nazywa nieprzyjaciółmi wiary Chrystusa, i zaklina ich, by żyli zawsze pomiędzy sobą

F i.

w zupełućm zjednoczeniu i szczerej pokorze, by miłośnikami byli modlitwy, mężnemi w trudach, i zawsze pełnemi pokoju i wesela.

FILISTYNI. Rozproszeni. Ludy wyspy Kaplitor, którzy udali się do Palestyny, a którzy właściwie pochodzili od Mizraima ojca Egipcyan; nic można wyznaczyć pewnej epoki ich wynijścia z wyspy Kaplitor do Palestyny, ale Mojżesz wspomina, iż oni wypędzili He-weow, którzy posiadali kraj od Haze-rim aż do Gazy, i że tam na ich miejscu obsiedli. Byli oni już potężni wPalesly-nie za czasów jeszcze Abrahama, pod rządem króla i posiadali kraj znaczny. Aczkolwiek nie byli z wyklętego pokolenia Chanaana, za czem nic podpadali przcklęslwu wydanemu od Boga przeciw owemu narodowi, zarówno jednak jako tamci, posiadali kraj obiecany I-zraelitom. Jozue wyprawił się przeciw nim z rozkazu Boskiego, a odebrany im kraj podzielił pomiędzy hebrajczyków. Ale zdobycie Jozuego nie były dobrze bronione, ponieważ Filistini byli jeszcze potężni i straszni za sędziów Izraelskich, leli kraj był podzielony na pięć Satrapów czyli powiatów i stali się zawzię-temi nieprzyjaciółmi Izraelitów; wywierali na nich swą przemoc i tyrańskie panowanie, aż do czasu, w którym Samson był od Boga wzbudzony do powściągnięcia ich przemocy. Uciemiężali żydów jeszcze za rządów najwyższego kapłana Ilelego i Samuela, aczkolwiek hebrajczykowie odnosili w różnych czasach niejakie z nich korzyści, z tem wszystkiem nie byli ci srodzy nieprzyjaciele pokonani, aż pod Dawidem który ich podbił pod swój rząd* Czynili oni różne usiłowania do wybicia

się pod panowaniem następców lego króla, i dopięli nakoniec swego zamiaru, odzyskawszy zupełną wolność pod słabym rządem ostatnich królów Judy. Wicie oraz złego wyrządzali Izraelitom, ho widzieć jako prorocy Jzajasz, Amos, Sofoniasz, Jeremiasz, Ezechiel zagrażają im najstraszliwszemi klęskami na ukaranie ich okrucieństwa. Jakoż rzeczywiście byli poddani w ręce królów Assyryjskicgo i Egipskiego, ulegli polem panowaniu Persów, tudzież owemu Alexandra Wielkiego. Z resztą podpadli temuż samemu losowi co i narody całej Palestyny, której oni swe imię nadali , chociaż tylko małą jćj cząstkę dziedziczyli.

FIKOL. Usta wszystkich. Wódz wojska Abimclccha króla Gerary. Sur-rexit Abimclech ct Phicol Princeps excrcitus ejus. Wspomniony jest i drugi tegoż samego imienia w innym czasie i okoliczności. Ad qucm locum cum oenissent dc Gcraris Abimclech etOchro-zat, et Phicol lhr.r mililum. Zkąd można wnosić, iż Fikol było nazwiskiem powszechnym urzędu wszystkim wodzom wojsk tego kraju. Gcncs. Cap. 21.

FINEES. Twarz poufałości. Syn Eleazara, a wnuk Aarona, był trzecim najwyższym kaptanem u żydów, i sławnym jest w piśmie dla wielkiej swojej gorliwości o chwałę Doga. Stclit Phinces, etplacavit, et cessarit. quas-saho. Psalm 105. Madyanici, za zbliżeniem się do ich kraju Izraelitów, wyprawili do ich obozu niewiasty, które-by przywiodły Izraela do upadku w cielesność cudzołozlwa i bałwochwalstwa. Zambry jeden z wojsk hebrajskich jawnie wszedł do namiotu jednej Madya-n'lki, zwanej Kozbi; Finees udał się za nim z puginałem w ręku, przebił na niegodziwym uczynku zarazem oboje, i trupem położył ich za jednym zamachem , a choroba , którą Bóg już karać zaczął lud Izraelski zaraz ustała, Quod cum vidisset Phinces, arrepto pugione perfodit ambos simul, ccssa-vitque plaga a Jiliis Isracl. Numer. Cap. 25. Bóg wynagradzając tak wielką gorliwość, którą Finees okazał za jogo prawem w lej mierze, przyrzekł mu zatwierdzić najwyższą dostojność kapłańską w jego familii. Erit tam ipsi quam seminiejus pactum Sacerdotii sem-pilernum, quia zelatus csl pro Deo suo. Ta obietnica, którą Pan uczynił Fineesowi w nadaniu mu kapłaństwa przymierzom wieczystem, była dokładnie ziszczona. Rzeczona dostojność nieprzerwanie trwała w jego familii o-koło 335 łat, aż do Helego, przez którego ona przeniosła się do familii Itamara, lubo nam pismo nie wyraża sposobu i przyczyny lej odmiany. To zaś przerwanie nietrwało długo, albowiem dostojność arcykapłańska wkrótce powróciła do domu Fincesa, przez Sa-doka, któremu ją Salomon powrócił, a którego następcy utrzymywali ją aż do zrujnowania kościoła , przez przeciąg lat 1084. To jednak przerwanie i zupełne zniesienie kapłaństwa, daje nam do zrozumienia, iż na czcmsiś zbywa do dokładnego uiszczenia przyrzeczeń Boskich, jeżeli one nie mają innego przedmiotu, jedynie Fineesa i jego następców: trzeba więc wyszukiwać zupełnego dopełnienia, danego w tej mierze słowa na Chrystusie, który pałał gorliwością o cześć i chwałę Bożą, aż do wynagrodzenia śmiercią swoją zniewagi, którą grzechy nasze Bo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
324 JUDYTA (m. MIESZKO II OTYŁY, HENRYK III BIAŁY); MIESZKO CHOŚCISKO. VI. 16. 17.1.
180 JUDYTA (n. GEJZA II; m. OTTON I); AGNIESZKA. III. 20. 21. urodziła się około r. 1130, to wychodz
180 JUDYTA (n. GEJZA II; m. OTTON I); AGNIESZKA. III. 20. 21. urodziła się około r. 1130, to wychodz
326 MIESZKO CHOŚCISKO. VI. 17. W szeregu nomenklatur tamże wyrzeźbionych znajduje się po imieniu Kon
326 MIESZKO CHOŚCISKO. VI. 17. W szeregu nomenklatur tamże wyrzeźbionych znajduje się po imieniu Kon
KONFERENCJA NAUKOWA III SYMPOZJUM HISTORIA ELEKTRYKI Wrocław. 16-17 listopodo 2017
559 Przed 1240 Judyta, c. Konrada I, ks. mazow., m. Mieszko II Otyły. ks. opol. i racib. VI. 16. 124
164 MIESZKO" II STARY (ż ELŻBIETA).III. 17. Przekaz Długosza, jakoby Elżbieta (Gertruda) była
322 JUDYTA. VI. 16. Henryk III był zięciem Konrada, i mało jest prawdopodobną rzeczą, iżby go określ
322 JUDYTA. VI. 16. Henryk III był zięciem Konrada, i mało jest prawdopodobną rzeczą, iżby go określ
1253r Żmigród- Leszek III Biały 1257r Kraków- Bogusław V Wstydliwy 1280r Poznań- Przemysł II W
skanuj0013 I ł llni
skanuj0029 V VJ aM i tff m kif >ii c i urn i? mu iii mi i i-wi imi /i I TT I mim i r i - H I l i
Finanse p stwa Wypych0006 Załączniki II.    Odsetki uzyskane III.    P
I U u sf

więcej podobnych podstron