page0300

page0300



296

żdego, to najszczęśliwsze są głowy koronowane, bo wszelkiej nieprawości dopuścić się mogą, a nie spotka ich zato żadna kara.

Tak to mniej więcej wygląda sprawiedliwość ziemska, albo raczej niesprawiedliwość. Więc jedno z dwojga: albo Bóg stworzywszy świat, pozostawił go jego losowi i wcale się o niego nie troszczy, albo przyjdzie: dies magna et amara valde — dzień porachunku, w którym jedni „odniosą według uczynków ciała", a inni sowicie zostaną wynagrodzeni za dni, „w których ich poniżył Pan". Ze pierwsze przypuszczenie jest niemożebne, to aż nadto widoczne; deizm jest niemniej niedorzeczny, bo obraża Bożą miłość, jak panteizm Jego naturę. Bóg wszystko uczynił „pod miarą, wagą i liczbą", wszędzie w przyrodzie panuje ład i harmonia, prawa fizyczne te same dziś, co wczoraj; zatem i prawo moralne musi znaleźć swe zastosowanie, a nie znajdując go w całej pełni na ziemi, po za grobem musi się doczekać całkowitego dokonania. W tem właśnie spoczywa różnica między jednem a drugiem prawem, że fizyczne prawo jest normą zmuszającą pojedyncze istoty do koniecznego postępowania według ściśle przez Stwórcę zakreślonych im granic, prawo zaś moralne nie nakłada na człowieka tego żelaznego hamulca: ty musisz tak postępować, lecz tylko mu powiada: tyś powinien tak, a nie inaczej czynić. Bóg bowiem stworzył człowieka wolną istotą, która nie z ślepej konieczności ma Go słuchać, ale zapomocą wolnej woli, światłem rozumu kierowanej, ma uznać w Nim swego Pana. Dlatego to Bóg pozwala na to, że człowiek może łamać Jego wolę, przestępować Jego prawo, ale czy na zawsze? Nie, wcześniej czy później, każdy przestępca musi ponieść karę, musi cierpieniem przywrócić zwichniętą równowagę, jaka istnieje między prawem a jego sankcyą; sprawiedliwości Bożej musi się stać zadość, bo gdyby Bóg mógł nie dbać o to zadośćuczynienie Swej woli, przestałby być Bogiem.

„Potrzeba przyszłego porządku rzeczy — powiada gdzieś Cuvier — głęboko czuć się daje, bo inaczej się nie widzi, dla-

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
47 (48) król jest żydem i wsyćkie jednoraly tez zydy. WOJCIECH. To i tam są zj Ba, kajze ich Straśna
47 (49) król jest żydem i wsyćkie jednoraly tez zydy. WOJCIECH. To i tam są zj Ba, kajze ich Straśna
47 (48) król jest żydem i wsyćkie jednoraly tez zydy. WOJCIECH. To i tam są zj Ba, kajze ich Straśna
scandjvutmp11501 Mozaika. 255 Zajęcie to potrwa nieraz kilka dni, bo pomysły dziecinne mnożą się co
NoB4 170 NAUKA O BOtlll to obrazy, analogie i niepodobieństwo jest zawsze większe O tym, że się nas
sty charakter i zachowanie publiczne są ze sobą nierozerwalnie wiązane. Gdy okazało się, że nie spos
Co mówią badania o kubkach niekapkach Są chętnie stosowane, bo dziecko może pić z nich samodzielnie,
28613 NoB4 170 NAUKA O BOtlll to obrazy, analogie i niepodobieństwo jest zawsze większe O tym, że s
NoB4 170 NAUKA O BOtlll to obrazy, analogie i niepodobieństwo jest zawsze większe O tym, że się nas
P1050379 (3) „ 11 To dorośli są panami (a nic sługami I) podlegającego im dziecka 2   &nbs
page0300 — 296 — u największej liczby roślin odrazu przechodzi w skrobię; ona bowiem pojawia się ni
page0302 296 ANAXAGORAS. do siebie1). Pierwsza połowa zdania nie potrzebuje objaśnienia, druga jest
page0306 296 S. DTCKSTE1N. 296 S.
page0335 296 XVI. Zdrowotność publiczne. Sport TABL. 4. APTEKI I PERSONEL APTECZNY Stan w dn.
page0344 334 s. mOkSTMiih W broszurze podane są nadto tytuły rzadkich lub wyczerpanych dzieł Wroński
skanowanie0190 A to są właśnie przewody, którymi prąd płynie do domów. Gdyby nie było prądu, to
książka3 (2) to staromodne, ale tak właśnie jest. Mam jeszcze dzieci. One są dla mnie wszystkim! Uś

więcej podobnych podstron