podstawy wiedzy oíukacji i por zaw strona„ 85

podstawy wiedzy oíukacji i por zaw strona„ 85



gnięciu celu, nadmierne oczekiwanie pomocy ze strony organizacji państwowych.

W przypadku, gdy nie wystÄ™pujÄ… u klienta problemy osobiste, praca doradcy polega na dostarczeniu petentowi potrzebnych informacji lub ÅºródeÅ‚ ich uzyskania, pomocy w ich przetworzeniu i uporzÄ…dkowaniu craz podjÄ™ciu decyzji. Gdy deficyt informacji współwystepuje z niewÅ‚aÅ›ciwÄ… lub niepeÅ‚nÄ… samoocenÄ…, wówczas zadaniem doradcy staje siÄ™ udzielenie pomocy klientowi w uzyskaniu peÅ‚niejszej samoÅ›wiadomoÅ›ci i samoakceptacji.

W poradnictwie zarówno indywidualnym, jak i zajęć grupowych doradztwo ma te same psychologiczne podstawy rozwiÄ…zywania problemów. Badania wykazujÄ… jednak, że dobrze zaplanowane i poprowadzone zajÄ™cia w grupie w wiÄ™kszym stopniu mogÄ… pomóc uczestnikom w krótszym czasie, aniżeli byÅ‚oby to możliwe w pracy indywidualnej z tÄ… samÄ… liczbÄ… osób przy tym samym celu,o:. PojÄ™cie grupy w poradnictwie możemy okreÅ›lić jako:

-    dwie albo wiÄ™cej osób, które współpracujÄ… ze sobÄ…,

-    sÄ… wzajemnie zależne od siebie.

-    majÄ… uczucie przynależnoÅ›ci do grupy,

-    majÄ… le same normy odnoszÄ…ce sio do wspólnych problemów i interesów. tworzÄ…cych system skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z poÅ‚Ä…czonych ze sobÄ… ról,

-    majÄ… wpÅ‚yw na siebie,

-    majÄ… uczucie, że grupa jest wartoÅ›ciowa,

-    dążą do tego samego celu.

Teoretycy i praktycy poradnictwa na ogół zgodnie stwierdzajÄ…, że prowadzenie grupy jest skutecznym i efektywnym sposobem pomocy ludziom w realizacji ich potrzeb, znaczenia, struktury bez wzglÄ™du na to, co jest problemem osobistym każdego uczestnika grupy. Poprzez udziaÅ‚ w grupie uczestnik otrzymuje odpowiedniÄ… ilość informacji i przygotowanie do dalszego postÄ™powania oraz powinien mieć uczucie otrzymanej pomocy i przekonanie pewnoÅ›ci siebie. Poradnictwo nic jest procesem nauczania koncentrujÄ…cym siÄ™ na przekazie informacji, ani procesem terapii skoncentrowanym na penetracji uczuć, lecz procesem poÅ›rednim uwzglÄ™dniajÄ…cym zarówno fakty, jak i uczucia w zakresie wÅ‚aÅ›ciwym ze wrzglÄ™du na cel poradnictwa.

Aby jednostka wyniosła z uczestnictwa w grupie rzeczywistą korzyść, powinny być spełnione, takie warunki jak: stworzenie przyjemnej, akceptującej atmosfery; aktywne uczestnictwo; dostrzeganie i akceptowanie intelektualnych i emocjonalnych aspektów postaw' i zachowania;

S. T. C la d ding. Poradnictwo. Zawodowe zdjęcia wszechstrone. Warszawa 1994.

uzyskanie wglądu w to. jak działa grupa: duża ilość pomocnych, wyjaśniających komentarzy ze strony prowadzącego.

W przebiegu procesu grupowego możemy wyróżnić cztery fazy: wstępną, przejściową, właściwą fazę pracy, zakończeniową In\

W fazie wstÄ™pnej nastÄ™puje wprowadzenie poszczególnych osób do grupy, prezentacja ich sytuacji osobistej, problemu, który pragnÄ… rozwiÄ…zać. ustalenie i zaakceptowanie celu utworzenia grupy. Budzi siÄ™ potrzeba przynależnoÅ›ci do grupy. ProwadzÄ…cy kieruje, od niegc zależy, czy stworzy atmosferÄ™, która pomoże uczestnikom zrozumieć, czego mogÄ… oczekiwać od innych. Ważna też jest komunikacja miÄ™dzy uczestnikami grupy.

W fazie przejÅ›ciowej dąży siÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia stabilizacji grupy i ustalenia norm obowiÄ…zujÄ…cych czÅ‚onków grupy. W tej fazie nastÄ™puje konfrontacja postaw i poglÄ…dów, ujawniajÄ… siÄ™ konflikty, każdy uczestnik stara siÄ™ znaleźć w grupie swoje miejsce, rozwija sic potrzeba przynależnoÅ›ci i jednoÅ›ci, wzrasta zaangażowanie i chęć pracy. ProwadzÄ…cy wpÅ‚ywa na przebieg dyskusji, wychodzi naprzeciw problemom, zachÄ™ca i pomaga w komunikowaniu siÄ™ i osiÄ…ganiu porozumienia, prowadzi grupÄ™ do wiÄ™kszego zjednoczenia.

Faza w ł a ś c i w e j pracy charakteryzuje się poczuciem wspólnoty i wzajemnej akceptacji, które towarzyszą wykonywaniu konkretnych zadań. Rola prowadzącego grupę polega na przekazywaniu zadań i obserwacji ich wykonywania. Prowadzący rezygnuje z roli kierującego, daje grupie niezależność, możliwość samodzielnego działania.

W fazie z a k o ń ożeni o w e j odbywa się planowanie przyszłości, układanie planu działania. Uczestnicy oczekują od prowadzącego pomocy i zachęty do działania, które muszą wykonać poza grupą. Prowadzący przygotowuje ich również na spotkanie z ewentualną porażką.

Tym, co przesÄ…dza o wiÄ™kszej skutecznoÅ›ci poradnictwa grupowego w porównaniu z poradnictwem indywidualnym jest proces dynamiki grupowej, a wiÄ™c wszystkie relacje i interakcje, zachodzÄ…ce pomiÄ™dzy czÅ‚onkami grupy. Proces grupowy jest siÅ‚Ä…, która ma wpÅ‚yw na to. jak grupa pracuje i jak siÄ™ zachowuje. Wreszcie proces pomaga czÅ‚onkom grupy jako caÅ‚oÅ›ci wykonać swojÄ… pracÄ™.

W każdej sytuacji prowadzÄ…cy grupÄ™ wychodzi z punktu widzenia celu uczestników, wykorzystujÄ…c to dla ilustracji różnych korzystnych aspektów danego poglÄ…du. PeÅ‚ni też rolÄ™ poÅ›rednika w wymianie zdaÅ„. W fazie wstÄ™pnej dominujÄ… procesy komunikacji. W fazie przejÅ›ciowej rozwijajÄ… i ustalajÄ… siÄ™ normy, podejmowane sÄ… decyzje, analizowane sÄ… problemy, wszystko z udziaÅ‚em procesów komunikacji. Z kolei w fazie '"Å‚ A 3 ;i Å„ ka , Hnzrobocw. PodrÄ™cznik pomocy psychologicznej. PoznaÅ„ 1992.

05


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronaT 55 Podstawowe zadania zawodoznawstwa obejmujÄ…: -  &
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronad 65 W modelu niemieckim (wg Federalnego Urzędu Pracy w No
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronar 73 bodnym dostępie do nowoczesnej techniki metodę tę moż
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronav 77 się postępu liniowego, a raczej odnotowuje wzrost róż
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 87 właściwej pracy, grupa jest zdolna sama prowadzić pro
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 93 W oparciu o godność człowieka, można wyprowadzić zasa
44080 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 95 wyków i opanowuje nowe, lepiej dopasowane do wł
44301 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronap 71 3.7.    Liczba osób zatrudnionyc
19048 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 89 3.    przerywanie, zastopowanie
19674 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 83 najbardziej naturalnym, a jednocześnie najtrudn

więcej podobnych podstron