str15 (2)

str15 (2)



Dowódca szwadronu samochodów pancernych 11 dywizjonu pancernego we wrześniu 1939 roku, kpt. Mirosław Jarociński


łowało obejść z flanki jego stanowiska, Ursusy weszły do akcji, niszcząc pociskami swoich działek dwa wozy PzKW-1. Znowu dało znać o sobie wszechstronniejsze uzbrojenie samochodów wz. 29 w porównaniu z lekkimi typami niemieckich pojazdów pancernych. Po południu tego dnia porucznik Nahorski celnym strzałem z działka zniszczył niemiecki samochód sztabowy, w którym znaleziono ważne mapy operacyjne i inne dokumenty.

Kolejne walki toczono już na prawym brzegu Narwi, gdy przełamane zostały polskie pozycje pod Różanem. Posuwający się stamtąd Niemcy zagrażali tyłom Grupy Operacyjnej ,,Wyszków” i szwadron kapitana Jarocińskiego wysłano na daleki wypad z rejonu Pułtuska pod Długosiodło. W starciu z samochodami pancernymi niemieckiej 1 Brygady Kawalerii zniszczono tam dwa pojazdy — przy starcie jednego własnego.

Podczas odwrotu na południc od Bugu 11 dywizjon pancerny osiągnął 12 września Seroczyn. Za wzgórzem, półtora kilometra od miasteczka, jadący w straży przedniej 1 pluton samochodów pancernych wz. 29 natknął się na kolumnę pojazdów DPanc „Kcmpf”. Zaskoczenie było obustronne, ale szybciej ochłonęli z niego Polacy i od razu w pierwszych minutach walki zapalili dwa niemieckie samochody pancerne. Nieprzyjaciel podciągnął posiłki, jego działka przeciwpancerne zniszczyły jednego Ursusa i pluton musiał się wycofać.

W dalszej fazie tego boju samochody pancerne 11 dywizjonu miały uderzyć na Niemców poprzez most na Świdrze, jednak pierwszy z nich został na drugim brzegu rozbity strzałem z działka i natarcie na tym odcinku utknęło. Pod Scroczyncm 11 dywi-wizjon pancerny powstrzymał na kitka godzin zdążającą ku Wiśle silną grupę bojową pułku SS, udaremniając w ten sposób zamiar odcięcia polskim oddziałom drogi odwrotu wzdłuż rzeki. Samochody pancerne potwierdziły tu ponownie swą wyższość nad lekkimi niemieckimi pojazdami pancernymi — ale także i wrażliwość na pociski nowoczesnej broni przeciwpancernej.

W późniejszych działaniach na Lubelszczyźnie dywizjon wszedł w skład Warszawskiej Brygady Panterno-Molurowcj pułkownika dypl. Stefana Roweckiego. jej szlak bojowy wiódł przez bezdroża Roztocza i 16 września, gdy w okolicach Zwierzyńca likwidowano zbędny tabor brygady, trzeba było spalić także i ostatnie samochody pancerne wz. 29, które w sypkim piasku tamtejszych traktów i leśnych dróg zapadały się po osie, opóźniając marsz kolumny i powodując jej przestoje.

Jak wynika z przytoczonych powyżej faktów, samochody pancerne wz. 29, mimo iż w 1939 roku nic były już sprzętem nowym, dobrze spisywały się w bezpośrednich starciach z lekkimi, uzbrojonymi tylko w karabiny maszynowe typami niemieckich wozów bojowych, ponosząc jednak straty w zetknięciu z silnej uzbrojonymi pojazdami, a przede wszystkim — ze środkami obrony przeciwpancernej. Prawic połowę sprzętu utracono w wyniku tzw. strat marszowych, które były wynikiem niedostatecznej zdolności poruszania się Ursusów nic tylko w terenie, ale także i po nic utwardzonych, polnych drogach. Tak więc słuszności powziętej w 1929 roku przez miarodajne czynniki wojskowe decyzji wyprodukowania tylko wstępnej serii tych wozów nic można nic zarzucić, a żałować tylko można, że polskich oddziałów pancernych nic wyposażono aż do wybuchu wojny w inne, pełnowartościowe wozy zwiadowcze tej kategorii.

Wóx x 11. dywizjonu rozbity 3 września 1939 r. w starciu z niemieckimi wozami bojowymi pod Gruduskiem




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
str15 (2) Dowódca szwadronu samochodów pancernych 11 dywizjonu pancernego we wrześniu 1939 roku, kpt
str15 (2) Dowódca szwadronu samochodów pancernych 11 dywizjonu pancernego we wrześniu 1939 roku, kpt
str16 (2) SZLAK BOJOWY SZWADRONU SAMOCHODÓW PANCERNYCH 11 DYWIZJONU PANCERNEGO ® Krzynowłoga Gr
60710 str16 (2) SZLAK BOJOWY SZWADRONU SAMOCHODÓW PANCERNYCH 11 DYWIZJONU PANCERNEGO ® Krzynowł
str16 (2) SZLAK BOJOWY SZWADRONU SAMOCHODÓW PANCERNYCH 11 DYWIZJONU PANCERNEGO ® Krzynowłoga Gr
str13 (2) SCHEMAT ORGANIZACYJNY SZWADRONU SAMOCHODÓW PANCERNYCH WZ. 29 POCZET DOWÓDCY • eoo eeo 1 PL
„To chrześcijaństwo zaczęło promować kobietę!” 11 dzieży żeńskiej. Od września bieżącego roku
fiesta5 WIADOMOŚCI WSTĘPNEOPIS MODELI We wrześniu 1996 roku Ford przedstawił model samochodu Fiesta
Zarządzenie Rektora nr 6/11/12 z dnia 12 września 2011 roku w sprawie organizacji zajęć z języków ob
r (5) Samochód pancerny Peugeot 1918skala 1:35 Historia: Produkcję samochodów pancernych marki Peuge
TBiU 084 Samochód pancerny wz 29 B*o WITOLD JELEŃ. RAJMUND SZUBAŃSKISamochód pancerny wz. 29 4 % WYD
Instruction (4) Polski samochód pancerny Wz. 34skala 1:35 Historia: W1928r. wprowadzono do uzbrojeni
MC95 ROSYJSKI LEKKI SAMOCHÓD PANCERNYBA-64Opracowanie modelu: Ryszard Maj Projekt okładki: Wojciech
WM 173 Ledwoch J Samochody pancerne Sd Kfz 0,v 1 LJ • ^ A CWmk, AVijódviiictwo HiliTdrid

więcej podobnych podstron