tbiu02 burza

tbiu02 burza



Widok śródokręcia BURZY - z wyeksponowanym na pierwszym pianie pomottem nawigacyjnym i masztem sygnałowym


Nic więc dziwnego, że w tej sytuacji zapadła w 1924 r. decyzja zbudowania własnego portu handlowego, rybackiego i wo-

{'ennego. Wybór padł na małq wioskę ry->ackq Gdynię, która leżała na terenie odpowiadającym wymogom budowy portu pełnomorskiego. Wysiłkiem całego narodu rozpoczęto w kwietniu 1924 r. budowę portu w Gdyni; budowa trwała aż do 1939 r. W wyniku powstał na Bałtyku wielki, nowoczesny port pełnomorski, który w swych zasadniczych zarysach pozostał nie zmieniony do chwili obecnej.

Gdy już były pierwsze zalqżki portu — przystqpiono do tworzenia pełnowartościowej marynarki wojennej, która strzegłaby tego portu jak również całego polskiego wybrzeża. Nie nadawały się do tego ceju małe jednostki — przestarzałe poniemieckie torpedowce z okresu I wojny światowej, jakie Polska otrzymała w ramach odszkodowań wojennych z podziału kaiserow-skiej Kriegsmarine. Przez pierwsze 10 lat niepodległości nie stać nas było, niestety, na większe i nowocześniejsze okręty.

Różne były projekty budowy polskiej floty wojennej. Niektóre śmiałe plany przewidywały nawet budowę 3 krążowników, 4 dywizjonów kontrtorpedowców po 3 okręty w każdym dywizjonie, 12 okrętów podwodnych i 36 małych jednostek przybrzeżnych. Niestety, wyniszczony wojną kraj, który dopiero dźwigał się ze swej ponad 150-letniej niewoli, w dodatku kierowany przez ludzi nie reprezentujących szerokich mas ludowych, lecz interesy wąskiej grupy obszarników i kapitalistów, nie mógł podołać tym zamierzeniom. Z licznych projektów wybrano program minimum, który przewidywał budowę 2 kontrtorpedowców o wyporności po około 1500 ton, a w dalszej perspektywie 3 okrętów podwodnych.

Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadła w 1926 r. Budowę okrętów powierzono francuskiej stoczni Chantiers Navals Franęais w Blainville koło Caen, nad kanałem La Manche.

Na wybór stoczni francuskiej złożyło się wiele przyczyn. Po pierwsze, musieliśmy powierzyć budowę tych okrętów stoczni zagranicznej, ponieważ w tym czasie nie było na polskim wybrzeżu nawet zalążka jakiejkolwiek stoczni, która mogłaby budować takie jednostki. Po drugie, Francja była nam w owym czasie krajem najbardziej przyjaznym, z którym mieliśmy zawarty sojusz wojskowy i która gotowa była udzielić na budowy okrętów odpowiedniej pożyczki, płatnej w długoterminowych ra-

2


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
tbiu02 burza Główny doliniarz BURZY pozwalaiqcy na ob»rwa<jq calu i prowadzanie ognia artyleryjs
29176 tbiu02 burza DANE TAKTYCZNO- TECHNICZNE Na piarwszym piania rufa BURZY z minami kontaktowymi
81840 Obraz (2855) C żarna Góra. Widok od wschodu Hidok na Jony: Kramnicy. Na pierwszym planie Msz.
59446 tbiu02 burza ni z nadbudówką pomostu oraz zainstalowano nowa reje na maszcie. Na głównym pokł
71331 tbiu02 burza Dowódca baiy portowej w Portsmouth admirał Croazy wchodzi na pokład niszczyciela
tbiu02 burza 8.8.1940 r. — w czasie przejścia do Scapa Flow na zaprawę bojowo-morskg BURZA&nbs
tbiu02 burza Fragment z ćwiczeń na niszczycielu BURZA: przygotowania do stawiania min kontaktowych
tbiu02 burza 8.8.1940 r. — w czasie przejścia do Scapa Flow na zaprawę bojowo-morskg BURZA&nbs
tbiu02 burza Dowódca baiy portowej w Portsmouth admirał Croazy wchodzi na pokład niszczyciela BURZA
Grupa K Analiza Matematyczna IEgzamin podstawowy, 4 luty 2014 Na pierwszej stronie pracy należy napi

więcej podobnych podstron