img374 (5)

img374 (5)



Z powodu takich trudności, różni uczeni wysuwają rozmaite interpretacje napisów, a to doprowadziło D. M. Wilsona do stwierdzenia, które znamy jako Pierwsze Prawo Dynamiki Runów: „dla każdej inskrypcji będzie tyle interpretacji, ile uczonych nad nią pracuje”. W tym twierdzeniu jest wystarczająco dużo prawdy, aby runolodzy mogli czuć się zaniepokojeni.

Powyższy problem rodzi pytania. Dlaczego wynaleziono runy? Po co były potrzebne Germanom? Istnieją na nie dwa typy odpowiedzi. Jeden proponują uczeni, których poglądy są obecnie raczej przestarzałe, zapewniając, że struktura socjalna plemion germańskich była tak prosta, ich polityczne i handlowe życie tak ograniczone, że nie mieli potrzeby wynalezienia pisma dla celów archiwalnych, wysyłania wiadomości, ustanawiania własności i czynienia podobnych praktycznych rzeczy. Pamięć ludzka, jaka zachowała się w tradycji przekazu ustnego, była wystarczająca. Dlatego jedyna potrzeba istnienia takiego pisma jak runy miała podłoże religijne, rytualne czy magiczne. Wydaje się zatem, że napis gutaniowihailag, z ostatnią sekwencją znaczącą „święty”, podpiera tę teorię, a zabytki przekazują kilka innych grup liter, które jakoby mają podobne znaczenie. Na niektórych wczesnych obiektach występuje grupa alu, na innych laukaR. Te sekwencje, pierwsza związana z obroną, druga z płodnością, były odczytywane jako magiczne słowa czyniące z obiektów, które zdobiły, amulety. Co więcej, pochodzenie słowa „run” (staroangielskie run znaczy „sekret, tajemnica”) posłużyło do powiązania pisma z tajemnyiąi obrzędami okultyzmu i magii. Z tego typu dowodów rozwinęła się skłonność do twierdzenia, że runy byty istotnie, przynajmniej na początku, magicznym lub religijnym zbiorem znaków, że napisy runiczne miały dzięki swej pisowni właściwości magiczne i, że mistrzowie runów -ludzie, którzy umieli posługiwać się tym alfabetem - posiadali nadnaturalne moce lub kontrolowali i wyzwalali takie moce używając runów. W legendach późnośredniowiecznej Skandynawii stosowanie runów do formuł magicznych było rzeczą powszechną. Wiara w to, że runy były magiczne, przyciąga nieopierzone umysły w naszych czasach (jak miało to miejsce w przypadku wypływu mistycyzmu teutońskie-go na niektórych orędowników nazizmu w latach 30.). Wiek w jakim żyjemy ukazuje godną pożałowania tendencję do uciekania od rozumu, rozsądku i praktyczności, w sferę zabobonów i fikcji, i runy zostały w to wplątane. Nowoczesny pisarz, oceniający przydatność runów do współczesnych wróżb, z pewnością określi je jako „lustro do magii naszego nieznanego ja” i „instrument harmonizujący z naszą własną mądrością”.

Wielu uczonych uważa takie podejście za przestarzałe i bezsensowne. Większość ■wybitnych runologów skandynawskich uważa, że ludy germańskie używały runów tak jak używałyby każdego innego pisma (ale żadnego innego nie znały) do praktycznych, codziennych celów. Oczywiście, jeżeli chcieli wyciąć tekst religijny czy magiczny, jeżeli chcieli napisać zaklęcie, używali runów, jedynego pisma jakie mieli, tak samo jak współczesny guślarz napisałby swoje magiczne mamrotanie zapewne literami łacińskimi. Ale to nie nadaje runom statusu pisma magicznego.

Na temat mistrzów pisma runicznego wiemy niewiele, lub zgoła nic. Nie wiemy jak powszechną była znajomość pisma wśród ludzi ani jaką pozycję mieli ci, którzy byli ekspertami od niego. Nie wiemy jak ćwiczono mistrzów w piśmie i na jakich zasadach zatrudniano ich. Jaki mieli związek z tekstem? Czy komponowali go sami, czy po prostu przenosili na runy tekst dany przez zleceniodawcę? Nie wiemy w jakim stopniu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img374 (5) Z powodu takich trudności, różni uczeni wysuwają rozmaite interpretacje napisów, a to dop
skanuj0011 (230) 186    VIII. Interpretacja semantyczna dziel literackich Wobec takic
Halina Soczówka, Sylwia Krajewskalatach z reguły różni się od działalności w latach minionych. To po
kartka IX zjazd PZPR KARTKA POCZTOWA „Nie na tym trudność polega, żeby wypowiedzieć rozmaite do
4680989334622744562027959555 o Nie ma takich trudności, ucisków, nieporozumień, które
PB250052 zwłaszcza z wyszczególnieniem strat, jakie ponosi klasa lub grupa wychowawcza z powodu napo
a.d..u, na dwie lub więcej części — jest nie zawsze dogodny i powoduje dodatkowe trudności w eksploa
Trochę teorii...Motywacja ogół bodźców powodujących gotowość ucznia do uczenia się motywacja
kompetencji, dzięki uczeniu się poprzez praktykę. Oznacza to wykonywanie konkretnych zadań, takich j

więcej podobnych podstron