Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych7

Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych7



stratyfikacji: opisy wojny w sensacyjnych fabułach stoją wyżej na półkach w księgami niż romanse.

Po wojnie literatura zachodnia dostarczała czytelniczkom pokarmu, który wypełnia! im świat najpierw zdruzgotany, potem normalizujący się, wreszcie rynkowo ustabilizowany. Książki trafiły do hipermarketów, oczywiście miejsca skądinąd okropnego. W naszych standardach byłaby mowa o „degradacji”, ja mówiłabym raczej o dostępności i ofercie podtrzymującej obyczaj czytania, jaki damy i panny służące praktykowały o wiele powszechniej od swych partnerów.

Wędrując na półkę obok proszku do prania, powieść obycza-jowo-psychologiczna ewoluowała w stronę tak zwanej literatury środka przywoływanej przez krytyków dzisiaj zapewne nadaremnie. Nie idzie nawet o to, iż brak nam autorek/autorów (bo pewnie nie), lecz o tradycję pracującą na korzyść literatury. Gdyby w Polsce przez ostatnich pięćdziesiąt lat pisano dla przeciętnej inteligentki, całość sztuki literackiej wyglądałaby lepiej. To nie paradoks: zadęcie prowadzi do pęknięcia. Lekkostrawny podkład pozwala strawić i wzniosłość.

Gubiąc wątek popularnej, lekko podrasowanej prozy, zgubiliśmy też właściwie psychoanalizę. Wystarczy zajrzeć do tomu Danuty Danek Sztuka rozumienia21, by przekonać się, że nie nadążaliśmy. Psychoanaliza, jedna z najbardziej wpływowych w dwudziestoleciu międzywojennym koncepcji człowieka, pokutowała na marginesie zarówno literatury, jak i literaturoznawstwa. Nie mieliśmy też odmiany gatunkowej powieści psychoanalitycznej - dziś nadrabiamy i tę stratę.

Oczywiście, wątki te prowadzą mnie nieuchronnie do feminizmu, którego też nie było. Wspomniana już marginalizacja książek do czytania, zastąpionych książkami do celebrowania, była zdobyczą patriarchalnego układu, zakonserwowanego aż do lat ostatnich,

21 D. Danek, Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, Warszawa

1997.

kiedy obudziło się nowe pokolenie feministek. Gdyby nie patriotyczne powinności, Zofia Nałkowska napisałaby jeszcze kilka powieści bardziej prokobiecych niż Węże i róże. Jestem też pewna, że wiele innych pisarek poszłoby otwartą przez babki (czyli antenatki, nie „kobiety” w slangu dziadków) drogą do feminizmu; tak przecież stało się na Zachodzie.

Myślenie o społeczeństwie bez przemyślenia relacji płci wydaje mi się sprzecznością logiczną, a przecież wypełniało pisarskie dni większości polskich literatów. Gdyby kobiety nie wprzęgły się w kolejną epokę patriotycznego obowiązku, gdyby nie wstydziły się, iż nie czują pociągu do opiewania ojczyzny będącej matką tylko pod warunkiem, że jest się synem - mielibyśmy dziś wszyscy o wiele mniej zdezaktualizowanych fiszek bibliotecznych z adresami tekstów, które nie pociągają nikogo. Musiałaby powstać literatura uwodząca, która mówi o ludziach językiem pragnienia. Może już mielibyśmy ten etap za sobą i powstawałyby właśnie dobrze skonstruowane powieści post-postmodemistyczne, wyglądające na wyciągnięte z pliku creative writing, ale byłoby co postawić na półkę z użyteczną tradycją.

Nikt by nie rozumiał, po co młoda kobieta pisze o sobie w rodzaju męskim, chyba że przyniosłoby to istotną zmianę perspektywy. Może byłoby godną odnotowania ekstrawagancją? W „Historii literatury 1945-1995” mielibyśmy dział prozy transseksualnej, która opierałaby się na tradycji awangardowej w zakresie form narracyjnych, oraz konfesje tożsamościowe, bliskie fabularnie reportażom z seansów psychoanalitycznych. Wciąż nienapisaną książką byłaby opowieść o pewnym macho grasującym podobno w gimnazjum na Śląsku - świetny, oryginalny temat sensacyjny, niepodjęty, gdyż politicalfiction skończyłaby się w latach sześćdziesiątych, kiedy sytuacja globalna została ustabilizowana. Krytyka lat dziewięćdziesiątych narzekałaby na brak wyobraźni u młodych autorów, niezdolnych właściwie do rozważania sytuacji napięcia damsko-męskiego.

L.


57


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych7 stratyfikacji: opisy wojny w sensacyjnych fabułach
35035 Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych6 zobaczyła nieogarnione przestrzenie kobiecej
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych6 moralny. Nawet opisy kaców są wzniosłe, szczególni
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych1 Patronat medialny: Patronat medialny:PRZEKRÓJ Po R
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych2 Cechą gatunkową wykładu jest wielostylowość, polil
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych4 teksty powstały obok akademickiego planu zajęć, z
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych5 Wykład I:Czego pragniemy - „Gender” wobec „sexu” 1
Inga Iwasiów Gender dla średniozaawansowanych6 performatywnie ustanowioną, skonstruowaną. „Sex” t

więcej podobnych podstron