SNC00229

SNC00229



o ochronie dóbr kultury. Można stwierdzić, iż celem preferencyjnych stawek opłat rocznych, czy bonifikat udzielanych od ceny sprzedaży nieruchomości zabytkowych jest troska ustawodawcy o zapewnienie tym obiektom należytego utrzymania.

3.    Właściwy organ, wydając decyzję w sprawie pozbawienia bonifikaty, nie może żądać zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie.

4.    Niezbędnym elementem decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu jest wskazanie celu. na jaki nieruchomość została oddana w trwały zarząd. Jeżeli zatem państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna wykorzystuje przekazaną nieruchomość niezgodnie z podanym celem, to w pierwszej kolejności trzeba albo wydać decyzję o wygaśnięciu trwałego zarządu, albo ją zmienić, tak by określała cel faktycznie realizowany przez jednostkę. „Trwała zmiana celu wykorzystywania nieruchomości" powinna wynikać wprost z decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu i nie może być uzależniona od swobodnej oceny właściwego organu.

Podwyższenie    Art. 86. Stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu

stawki    trwałego zarządu nieruchomości, o których mowa w art. 83

procentowej opłaty rocznej


ust. 2 pkt 3, może być podwyższona zarządzeniem wojewody w stosunku do nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa albo uchwałą odpowiednio rady lub sejmiku w stosunku do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego. Podwyższenie stawki procentowej może nastąpić tylko przed oddaniem nieruchomości w trwały zarząd.


z tytułu trwałego

zarządu

nieruchomości

I. Uchwała odpowiedniego organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego lub zarządzenie wojewody w sprawie podwyższenia stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu, o której mowa w art. 83 ust. 2 pkt 3 ustawy, tj. ustalenie jej wysokości na poziomie wyższym niż 1% ceny, dotyczyć powinna wszystkich nieruchomości stanowiących własność odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego (uchwała) lub własność Skarbu Państwa (zarządzenie). Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego podwyższenie, np. uchwałą rady gminy, stawki opłaty w stosunku do jednego wymienionego w uchwale podmiotu stanowi naruszenie zasady równości wszystkich

podmiotów wobec prawa i jest niezgodna z przepisami Konstytucji (wyrok NSA Z dnia 17 lutego 1993 r., SA/Gd 1836/92, ONSA 1993. nr 3. poz. 78).

2. Akty dotyczące podwyższenia stawki procentowej powinny wejść w żyoc przed wydaniem decyzji w sprawie ustanowienia trwałego zarządu. Ewentualne podwyższenie stawki procentowe) uchwałą odpowiedniej rady lub sejmiku ałbo zarządzeniem wojewody, w czarne wykonywania przez jrdnowkę organizacyjną trwałego zarządu. nie może stanowić podstawy do żądania od mej mooams opłaty i—słonej na podstawie podwyżuomy stawki procentowej.



3. Uchwała rady gminy wchodzi w życic z dniem ogłoszenia, jeżeli nic przewiduje wyraźnie terminu późniejszego. Uchwałę należy ogłosić przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych lub w inny sposób miejscowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w lokalnej prasie (art. 42 ustawy o samorządzie gminnym).

Akty prawa miejscowego powiatu stanowi rada powiatu w formie uchwały, jeżeli ustawa upoważniająca do wydania aktu nie stanowi inaczej. Akty te ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Dzień wydania dziennika jest dniem ogłoszenia aktu. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że ustawa lub przepis prawa miejscowego stanowi inaczej (art. 43 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym — Dz.U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.).

Uchwały sejmiku województwa wchodzą w życie z dniem ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, jeżeli przepisy odrębne lub akty prawa miejscowego nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego (art. 89 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa Dz. U. Nr 91. poz. 576 z późn. zm.). Zarządzenie wojewody jest aktem prawa miejscowego i podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Dzień wydania dziennika jest dniem ogłoszenia aktu. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, chyba że usuwa lub sam przepis prawa miejscowego przewiduje termin późniejszy (art. 42 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie jedn tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872).

Aktualizacja wysokości opłaty roc/noj z tytułu trwałago zarządu niaruchomości


Art. 87.1. Wysokość opłaty rocznej z tytułu trwałego zarządu nieruchomości może być aktualizowana, nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Zaktualizowaną opłatę roczną ustala się według dotychczasowej stawki procentowej od wartości nieruchomości określonej na dzień aktualizacji opłaty.

2.    Aktualizacji opłaty rocznej dokonuje się, z urzędu albo aa wniosek jednostki organizacyjnej posiadającej nieroebo-mość w trwałym zarządzie, na podstawie wartości nieruchomości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego.

3.    Aktualizacji opłaty rocznej dokonuje się w drodze decyzji właściwego organu. Nowa wysokość opłaty rocznej obowiązuje począwszy od dnia I stycznia roku następującego po roku, w którym decyzja stała słę ostateczna.

4. Przy aktualizacji opłaty, o której mowa w ud. I, Wooaje tkę odpowiednio przepis art 148 ust. 4, z ły» k wartość świadczeń zalicza dę aa poczet różaicy między •ptotą dotychczasową a opłatą zaktnaMzowaną.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
37932 SNC00230 ■ Art. 86 Ustawa o lomosciami o ochronie dóbr kultury. Można stwierdzić, iż celem pre
skanuj0159 W sumie można stwierdzić, iż zadania planowania strategicznego, które z założenia ukazują
41324 P1090069 (5) 126 3. Podsumowanie W konkluzji można stwierdzić, iż zarówno Afrahat. jak i święt
ska23 Można stwierdzić, iz powyższe dane wprowadzają podział na tygodniki „starej daty” (można by je
Międzysektorowe wyzwania: specjalista ds. ochrony dóbr kultury na wypadeksytuacji kryzysowej i
4 Nahlik S., Międzynarodowa ochrona dóbr kulturalnych: ochrona prawna w razie konfliktów zbrojnych.
w Instytut Wzornictwa Przemysłowego @ © (DPodstawy teoretyczne: Pheasant (1996) stwierdza, iż celem
Skupiając się w pierwszej kolejności na obowiązkach kuratora zawodowego można stwierdzić, iż obowiąz
Dziady cz. III - opracowanie - str 6 Podsumowując, można stwierdzić, iż podstawowymi elementami widz
Ochrona dóbr kultury •    historia, •    j. polski, •
„FINANSE BIBLIOTEK NAUKOWYCH A OCHRONA DÓBR KULTURY” 241 O tym jak właściwie i skutecznie zarządzać
„FINANSE BIBLIOTEK NAUKOWYCH A OCHRONA DÓBR KULTURY” 243 sów i ciągłych aktualizacji. Dlatego, chcąc
Każdy program pracuje na swoim formacie zapisu obrazu. Jednak można stwierdzić, iż błędy z tego powo
Zawojski07 jpeg Bez zbytniej przesady można stwierdzić, iż biologia jest tą dziedziną, która nadaje
38.    Ochrona dóbr kultury przez polski kontyngent wojskowy podczas międzynarod
PRAWNE WYZWANIA OCHRONY DÓBR KULTURY WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE red. nauk. Piotr Dobosz Michał

więcej podobnych podstron