SSA47564

SSA47564




zawiera tn książka, nie powstają 7. dnia nn dzień: nie rozwii). '/■ano problemy jednostek i Ich nieświadome nntykmiHlelncii gromadzą się powoli i stopniowo — 1 wtedy, kiedy Jeden tzlo.



|“ ? ,ulm! 1• >lla \ J<1a zwierzęcia łączą iie w nie-IjwdAi^i    Później, w Niemczech ehr&ijróiklcb,


wiek da wyraz nieokreślonym przeczuciom i nadziejom \v]i1. Ui, nagle dochodzi do wybuchu kolektywnych emocji z Ich pozytywnymi lub fatalnymi skutkami politycznymi 1 społcci, nymi. Oczywiście dochodzi wówczas także do powstania to. orli, które mają usprawiedliwić ten wybuch, jednakże rząd. ko potrafią one dać polny wyraz owemu nieokreślonemu entuzjazmowi, który początkowo ogarnął masy 1 który nn), częściej ma podłoże 1 motywacje raczej nieświadome alt, świadome1. Jung zwrócił już uwagę na to, że tłom narado, wego socjalizmu był kryzys religijny1 1 że w związku z tym uległ ponownemu ożywieniu w uieśwlndomej psychice Niemców stary symbol archetypu Boga: Wotan. A przecież taka regresja do przedchrześcijańskiego pogaństwa nie była cc. Icm dążeń psychiki nieświadomej. Doszło do niej z tych s«. mych raojl, z jakich do regresji takich — również u jednostki — zawsze dochodzi: kiedy strumień życia dążący w przód napotyka na Jakąś przeszkodę, a tym samym nleśwla. dome dążenie do dalszego rozwoju ulega utrudnieniu, śpię. trza się on 1 cofa wpływając w stare koryta. Jednakże re1 gresję taką należałoby raczej zrozumieć psychologicznie jako pewnego rodzaju reculr.r pour mieux sauter i nie tylko po. tępiać. Cóż jednak spiętrzyło strumień życia 1 czym był[ w tej sytuacji — właściwie pojęty dalszy rozwój? Otóż, jak ml się zdaje, właśnie te problemy ukazuje głębiej symbolika zawarta w książce Goetza, jednakże rozważeniem tych kwe1 stii zajmiemy slię później.

ROZDZIAŁ I: „SCIIIMMELBERG”

Już sama nazwa miejscowości Schimmelberg, którą pisarz wybrał na określenie pierwszego miejsca akcji swej powieści, ma znaczenie symboliczne, ScJiimmel (siwek) bo1 wiem był, jafk wiadomo, rumakiem boga Wolana. Niekiedy jest on nawet manifestacją samego boga, którego określa1 no takimi pseudonimami, jak Jak (walach) czy Hrosshars1 grani (broda z [końskiego] włosia). Martin Ninck powie1 1 Por. tu też: O. r.„ Mossi1, The Mj/sllcal Orlglna nf Nntlnnnl So-clalism, Journal nf the Hlstory of Kle as, New York. t. XXII. Ja-nuary-March 1901, s. 81 1 nast., oraz H. Schwertc, Faust und dfli Fausllsche, Stuttgart J0C2, passim.

1 Aujsdtze zur Zeltgeschtchle, Zllrich 1940, s. 5 i nast., i Jego uwagi na temat Brunona Goetza, tamże, s. 10 i 93.

JUL

«... i , ,    , ,    .;    M '■nrzcfcijsnsKif.n,

* Siwek f.liil filę nimakiem „Hollanda” -i Juko tuki notirirfcm Zbawiciela^ 'herosa.

Jednakże właśnie koń pozmitajc w pewnym związku z niesamowitymi, niepohamowanymi i niizczyciekkimi litami nieświadomej duszy ludzkiej. „Nocna mara” to demoniczny koń, który uciska pierś śpiącego1, „zajeżdża" człowieka na śmierć i wpędza go w szaleństwa W powieści Alfreda Kubina Inna strona chory psychicznie siwek przebiegu piwnice miasta 1 pojawieniom swym zwiastuje śmierć I zgubę.

Tak więc w miasteczku o tak znaczącej nazwie rozgrywają się pierwsze sceny powieści. Główny jej motyw, lajemnkzy, bosJto-idcmonlczny chłopiec, pojawia się nu samym Jej początku i to w podwójnej postaci dwóch „zwiastunów śmierci”, którzy odwiedzają ojca Melchiora van Lln-dcnhulsa, by podarować mu krzyż z kości słoniowej i koronę cicrnląwą. Tchnienie śmierci, które owiewa wszystkie chłopięce postaci powieści, towarzyszy także Jej głównej postaci, boskiemuJTo, o którym się powiada:

Mężczyźni i kobiety krążą w poświacie Twej, parną ku śmierci się, by znowu ujrzeć Cię.

Zgodnie z tym również i Melchior dopiero w śmierci osiąga wylęsknioną unię z Fo. Dwa symboliczne dary złożone przez chłopców: krzyż i korona cierniowa wskazują na mękę i śmierć Chrystusa, wskutek czego cl wysłannicy ze świata ducha skojarzeni są aluzyjnie z Chrystusem Zbawicielem, a jednocześnie z motywem jego mistycznego przezwyciężenia śmierci.

Obraz „boskiego chłopca”, który pojawia się jako demon śmierci, jest jednak sam w sobie prastarym motywem archetypowym, tj. psychicznym motywem ogólnoludzkim, Np. Faust zostaje wzięty do świata ducha jako chłopiec, aby tam rozpocząć nowy rozwój pod kierunkiem Doctora Maria-nusa. W czasach rzymskich stawiano na grobach małe kamienne rzeźby przedstawiające chłopców w płaszczach z kap-

1

Wodan und gennanlschcr Schlcksalsglaube, Jena 1953, s. 731 nast. 'Jeśli chodzi o przykłady, por.: C. G. Jung, Symbole der wandlmg, ZUnLch 1952, s. 427 1 nast.

151

VM


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SSA47564 zawiera tn książka, nie powstają 7. dnia nn dzień: nie rozwii). /■ano problemy jednostek i
Image574 Układ 75450 (rys. 4.762) zawiera dwie bramki I-NIE (NAND) i dwa niezależne tranzystory n-p-
Pozytywizm leksykon literatury polskiej6 miejsce I czas akc
test 4 (2) 12. KRS zawiera inf. o:( tu nie ma żadnej odp - a nieprawda! Bo o prokurentach zawiera na
Pozytywizm leksykon literatury polskiej6 miejsce I czas akc
Obraz1 (13) i n$i ojciec* - nie \ienv m/u, czy chodzi o powinowactwo pasierba i ojczyma. aj ic; o
KSIĄŻKA (63) Si»ć wownęlr/nn Si»ć wownęlr/nn© <a
Książka ta powstawała latami w notatkach i konspektach do moich wykładów, przede wszystkim w Uniwers
dzo zmiennym nie tylko z godziny na godzinę oraz z dnia na dzień,ale często zasadnicze zmiany występ
Zawiera rec. książki: Czas Fem: przewodnik po prasie feministyczne) t tematach kobiecych w czasopism
152 MATERIAŁY wiatów wzrastała z dnia na dzień. Rozwój ilościowy nie zawsze szedł w pa. rze z jakośc
KRAKOWSKA LOŻAHISTORII WSPÓŁCZESNEJ ROZMOWY O KSIĄŻKACH / NIE TYLKO... Uczestnicy: prof. dr hab.
Podziękowania Żadna książka nie jest dziełem tylko jednej osoby. Ta, którą czytelnik dziś otrzymuje
IMG 10 (4) XXXIV. miało być z dnia na dzień gorzej lecz odkąd przyjechałem jest lepiej brzuch c

więcej podobnych podstron