str02 (10)

str02 (10)



szumonamiernikami) podawały jedynie kierunek (namiar) na okręt podwodny. W celu dokładnego określenia pozycji OP tropiące go okręty musiały zatrzymać maszyny, gdyż ich praca uniemożliwiała poszukiwanie. Udoskonalone później sposoby wykrywania OP pozwalały na uzyskanie zarówno namiarów jak i odległości. Stało się to możliwe dopiero przy użyciu aktywnej aparatury hydrolokacyjnej, wy-

BOMBA GŁĘBINOWA Z OKRESU I WOJNY ŚWIATOWEJ: I — ZAPALNIK, 2 — KADŁUB

syłającej i odbierającej odbite od celu fale ultradźwiękowe. Aparaturę taką wyprodukowano w latach międzywojennych — w Niemczech jako tzw. S-Gerat, w Anglii jako Asdic, w Stanach Zjednoczonych zaś jako Sonar. Warto dodać, że wspomniane typy aparatury hydrolokacyjnej stosowane są obecnie w wersji udoskonalonej.

Bomby głębinowe produkowano seryjnie

już podczas I wojny światowej i wyposażano w nie eskortowce i inne jednostki przeznaczone do walki z okrętami podwodnymi.

Ówczesna bomba głębinowa swym kształtem przypomina beczkę. Jej wnętrze wypełniano materiałem wybuchowym, a detonację bomby powodował zapalnik umieszczony również w jej -wnętrzu. Wygląd takiej bomby ilustruje rysunek.

Trafienie bombami w zanurzony okręt podwodny me jest sprawą łatwą. Muszą być one rzucone w odpowiednim momencie oraz w pewnym porządku, który zależy od głębokości wybuchu, regulowanej odpowiednią nastawą zapalnika. Przy dużych ładunkach materiału wybuchowego w bombie prędkość atakującej jednostki nawodnej musi być tak dobrana, aby jej nie uszkodziły wybuchy zrzuconych bomb.

Skuteczność ataków na OP usiłowano zwiększyć poprzez zastosowanie — oprócz rufowych zrzutni — miotaczy burtowych, które -wyrzucały bomby na odległość 50—150 m. Zwiększono w ten sposób powierzchnię rażenia atakowanego okrętu podwodnego. Graficzne ujęcie powierzchni rażenia OP bombami głębinowymi ze zrzutni rufowych i z miotaczy burtowych okrętu nawodnego przedstawia rysunek.

W tym okresie oprócz bomb głębinowych zaczęto również szeroko stosować sieci zagrodowe i specjalne miny przeciw okrętom podwodnym.

Podczas drugiej wojny światowej -wzrosło znaczenie okrętów podwodnych w działaniach bojowych na morzu. W pierwszych dniach wojny np. niemiecka flota podwodna liczyła 57 okrętów, lecz

ORAZ MIOTACZY BURTOWYCH


2


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1520735f754013996909850945886 n 10. Ryzyko zderzenia istnieje gdy: • A) namiar na statek się nic zmi
scan0088 (10) FARBY AKRYLOWE W PRAKTYCI Kierunek pociągnięć pędzla Na tym etapie pracy widzimy, w ja
informacjami, daje mi namiary na dobry hotel w Noukachott i lecimy, każdy w swoim kierunku. W mieści
wykład  10 (2) Izotopy Definicja Atomy tego samego pierwiastka różniące się jedynie liczbą neutronó
Wykres nr 10 obrazuje najpopularniejsze kierunki studiów na studiach stacjonarnych I stopnia i jedno
382349200572125047696?4484602 n Imię i nazwisko kierunek....... 4luicgo2013r Na podstawie pewnej pr
gielda (2) **rv*^l« maniakalna u jednego z rodziców t pv rANit 10 Locus to... fjgkW*yęjl (miejsce)
gniazdo przyczepy Gniazdo przyczepy 1-10- masa pojazdu 2    - 44L - kierunkowskaz lew

więcej podobnych podstron