DSCN3844

DSCN3844



58 2. Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą

systemu e-learning można uzyskać w przypadku konieczności przeprowadzenia takich szkoleń masowych, które muszą się odbywać w relatywnie krótkim czasie, np. szkolenie handlowców w związku z wprowadzeniem nowego produktu do sprzedaży. Stosuje je m.in. firma Sony wprowadzająca rocznie prawie 5 tys. produktów do szkolenia swoich pracowników w celu zdobywania umiejętności oferowania nowego produktu klientom, natychmiast po wprowadzeniu tego produktu na rynek. W tym przypadku e-learning jest dla firmy podstawowym elementem tworzenia jej przewagi konkurencyjnej.

Obszary zastosowań telenauczania

Telenauczanie ma wiele różnych obszarów zastosowań. Do najbardziej znanych należą: edukacja pracowników w przedsiębiorstwach o rozproszonej strukturze organizacyjnej, firmach przemysłowych, handlowych, administracji, a także studentów szkół wyższych. Telenauczanie powinno być traktowany nie jako narzędzie, które całkowicie zastąpi nauczanie tradycyjne, a raczej jako uzupełnienie i pomoc w procesie nauczania, zwłaszcza umiejętności praktycznych. Zastosowanie systemu stwarza ogromne możliwości dla podnoszenia poziomu efektywności procesu uczenia się oraz wpływa istotnie na obniżkę kosztów z tym związanych. Telenauczanie pozwala pracownikom nie tylko wzbogacać swoją wiedzę, ale także traktować kursy elektroniczne jako bazę wiedzy, dzięki której można bardzo szybko odświeżyć posiadane wiadomości. Wykorzystanie tej metody do nauczania ludzi dorosłych plasuje się na pierwszym miejscu. Jest to zrozumiałe, gdyż obecne tendencje, jakie panują na rynku pracy, pokazują, że ludzie coraz częściej będą zmieniali stanowiska, a nawet miejsca pracy, a to będzie wymagało od nich konieczności szybkiego doszkalania się. Za przyszłościowe można uznać szkolenia mieszane - tzw. blended learning. W tych szkoleniach najpierw wykorzystuje się techniki telenauczania do wyrównywania umiejętności uczących się i weryfikacji wiedzy, co pozwala podzielić ich na grupy o zbliżonym poziomie posiadanych umiejętności. Następnie, w tak wyodrębnionych grupach prowadzi się szkolenie metodą tradycyjną. Dzięki takiemu połączeniu dwóch metod skraca się czas prowadzenia szkolenia np. z pięciu dni do dwu lub trzech dni. Z kolei do przeprowadzenia egzaminu lub sprawdzianów' nabytej wiedzy i umiejętności znów stosuje się narzędzia telenauczania, przez co również uzyskuje się skrócenie czasu potrzebnego do tego celu. Wyniki takie uzyskuje się prawdę natychmiast po zakończeniu kursu.

Oprogramowanie do telenauczania może być także wykorzystywane do komunikacji wewnętrznej w sieci korporacyjnej. Za jego pośrednictwem można np. poinformować rozproszone oddziały przedsiębiorstwa o nowych strategiach produkcyjnych, serwisowych czy szkoleniowych. Jest to szczególnie pomocne \\y procesie kształtowania spójnej polityki marketingowej i szybkim reagowaniu na zmiany rynkowe. Działy sprzedaży mogą wykorzystać telenauczanie do szybkiej komunikacji z dealerami oraz z firmami partnerskimi w celu przekazania informacji związanych z nowo wprowadzanym produktem, przypuszczalnymi zachowaniami konkurencji lub sytuacji kryzysowej, kiedy wystąpią nieprzewidziane zdarzenia, mogące negatywnie wpłynąć na całe przedsiębiorstwo. Za jego pomocą można także zarządzać promocjami. Jak wńdać oprogramo

wanie do e-learningu może być szeroko wykorzystywane w przedsiębiorstwie, co może być dodatkowym atutem przemawiającym za jego wdrożeniem.

Telenauczanie a szkolenia tradycyjne

Telenauczanie ma wiele przewagi nad szkoleniami tradycyjnymi. Pozwala przeszkolić pracowników w tym samym czasie bez odrywania ich od stanowisk pracy, a także na bieżąco śledzić ich postępy w nauce. Jest tań$2e od tradycyjnych form szkolenia. Może być stosowane jako wspomagający studiowanie w trybie zaocznym bądź wieczorowym, czy też np. osobom niepełnosprawnym. Szkolenie tą metodą w sposób naturalny wymusza na uczestniku zwiększenie uwagi - cały czas musi on być aktywny, śledząc treści zmieniające się na ekranie monitora. Jeden dzień (8 godzin) szkolenia tradycyjnego uważa się za równoważny ok. 4 godz. udziału w interakcyjnym szkoleniu prowadzonym drogą telenauczania, oferującym różnego rodzaju ćwiczenia oraz gry symulaqrj-ne. To właśnie interaktywne symulacje, zachęcające studenta do aktywności i myślenia pozwalają na opanowanie określonych umiejętności w znacznie krótszym czasie niż w przypadku szkoleń tradycyjnych. Asynchroniczne metody szkolenia o wysokim stopniu interaktywności realizowanym poprzez symulację, testy samosprawdzające zmuszają uczestnika do zaangażowania się w procesie zdobywania wiedzy. Zaletą telenauczania jest również możliwość dzielenia uczestników szkoleń na grupy o zbliżonym poziomie wiedzy i umiejętności oraz w zależności od tego poziomu dostarczanie odpowiednich treści (kontentu). To zadanie byłoby bardzo trudno zrealizować w tradycyjnym systemie szkolenia.

Telenauczanie a zarządzanie wiedzą

Dostępne obecnie rozwiązania w zakresie telenauczania posiadają większość podstawowych modułów związanych z prowadzeniem szkoleń w formie elektronicznej. Pojawia się jednak zapotrzebowanie na bardziej wyrafinowane rodzaje usług, które mogłyby umożliwić zarządzanie wiedzą (np. gromadzenie, mierzenie, raportowanie) oraz integrację platformy LMS z innymi aplikacjami biurowymi w przedsiębiorstwie. Możliwość wiączenia telenaucznia do systemu zarządzania wiedzą mogłoby pozwolić na lepszą ocenę kompetencji pracowników. Do realizacji projektów' biznesowych angażowani są pracowmicy z różnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa. System zarządzania wiedzą połączony z systemem telenauczania mógłby pomóc w zakresie właściwej oceny poziomu posiadanej wiedzy i kompetencji pracowmików, którzy powinni być oddelegowani do pracy przy realizacji konkretnego projektu. Można sądzić, że żadne przedsiębiorstwa bez posługiwania się telenauczaniem nie będzie w stanie skutecznie konkurować na rynku, na którym najważniejszą wartością jest wiedza i potencjał intelektualny pracowników.

Przedsiębiorstwa coraz częściej postrzegają zdobywanie wiedzy jako oręż wł walce o pozycje rynkowy, a nie tylko jako czynnik powodujący wzrost kosztów'. Rozumieją, że poziom wiedzy pracowników może zadecydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa. Wydatki ponoszone na podwyższanie poziomu wiedzy i umiejętności pracowni-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN3843 56 2. Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą e) przewidywanie nieprzewidywalnego - najwa
DSCN3843 56 2. Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą e) przewidywanie nieprzewidywalnego - najwa
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA -    elektroniczną obsługę
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA Jednakże trwają prace nad udostępnianiem
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA M-zdrowie jest nową i szybko rozwijającą
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA 3. Klasyfikacja systemów informatycznych
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA -    udostępnienie
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA -    pacjent będzie miał
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA społeczeństwa poprzez dostarczanie inform
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA ■    redukcja liczby i sku
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA 5. Zachowanie użytkowników systemów
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA 6. Wykorzystanie aktualnych systemów ZIP,
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA Czy Pan/Pani korzysta ze świadczeń zdrowo
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA Autor raportu Dr inż. Anna
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA 1.    Wprowadzenie do tema
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA 1. Wprowadzenie do tematu:
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA -    usługi oparte na rela
SYSTEMY INFORMACYJNE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ W OCHRONIE ZDROWIA 1.    Łatwiejszy dostęp

więcej podobnych podstron