DSCN3853

DSCN3853



114 Planowanie i projektowanie programów szkole i i iowo-roz i uoj owych

my, co wiąże się z dodatkowymi kosztami sprowadzenia uczestników do tego centrum, czy też trenerzy powinni dojechać do wybranych ośrodków.

• Jeden z problemów wspomnianych już w przypadku szkolenia w miejscu pracy wiąże się z dostępnością programu szkoleniowego. W szkoleniu poza miejscem pracy problem jest poważniejszy, jeśli odpowiedni kurs szkoleniowy nie jest dostępny wtedy, kiedy jest potrzebny, lub uczestnicy nie mogą być zwolnieni z pracy w określonym terminie. Jeżeli zaistnieją podobne problemy, należy próbować zaspokoić potrzeby szkoleniowe w inny sposób, np. poprzez pakiety,samodoskonalenia się lub szkolenie w miejscu pracy.

Miejsce zorganizowania szkolenia

Jeżeli firma posiada centrum szkoleniowe-, łatwo jest zgromadzić w nim uczestników, a ewentualnymi problemami zajmuje się wtedy administracja. Zazwyczaj centrum takie jest dostosowane do organizowania szkoleń, co pozwala na uniknięcie dodatkowych problemów.

Jeśli jednak szkolenie musi być zorganizowane w innym miejscu, projekt powinien uwzględniać wszelkie ograniczenia, jakie się z tym łączą. Jeżeli np. program obejmuje wiele ćwiczeń wymagających dużej przestrzeni lub wielu pomieszczeń, należy znaleźć odpowiedni lokaj lub odpowiednio zmodyfikować program.

Ograniczenia czasowe

Ograniczenia czasowe programów szkoleniowych mają ogromny wpływ na proces projektowania programu.

Ramy czasowe mogą zostać narzucone bez rozważenia potrzeb określonych przez RAPS - „Macie x dni na przeprowadzenie szkolenia”. Sytuacja taka pociąga za sobą konkretne ograniczenia, należy więc zdecydować, zaspokojenie jakich potrzeb powinno być uwzględnione w programie. Będzie tu pomocna opisana już wcześniej hierarchia potrzeb, stworzona z punktu widzenia ważności zagadnienia lub istniejących braków. Bez względu na powody ograniczeń czasowych, osoba projektująca szkolenie powinna próbować je zmienić przy pomocy menedżerów wyższego szczebla (np. ds. szkoleń lub liniowych).

Autor programu, biorąc pod uwagę rozpoznane potrzeby oraz priorytety, musi walczyć ó czas wystarczający na zorganizowanie efektywnego programu.

W wiciu wypadkach, jeżeli projektanci programu i ich przedstawicie* le są dobrymi negocjatorami, uda im się osiągnąć kompromis i wynegocjować czas, który być może nie będzie dostatecznie długi, aby program byl w pełni efektywny, ale nic będzie aż tak krótki, aby szkolenie byk. zupełnie nieskuteczne.

Termin rozpoczęcia i zakończenia

Autor programu powinien przekazać swoje sugestie odnośnie do dat rozpoczęcia i zakończenia programu. Jeżeli zapotrzebowanie na szkolenie powstało na wyższym szczeblu, zazwyczaj jc*.i om# p»#ir/.ebiic n.i a - /*j: •Dobrze byłoby, gdyby menedżer ds. szkoleń brał udział w podejmowaniu takich decyzji, gdyż dzięki temu można uniknąć narzucenia absurdalnych wymagań.

Projektowanie pełnego programu szkoleniowego, łącznic z zapianu waniem poszczególnych elementów i sesji, jest bardzo czasochłonne, a autorzy programu z reguły nie dysponują odpowiednią ilością czasu (tak przynajmniej twierdzą). Zazwyczaj nie jest to ciągi;, proces, w traktu-którego autor programu może się skupić wyłącznie na programie. Niektórzy twierdzą, że planowanie jednej sesji wymaga od sześciu do dziesięciu razy więcej czasu niż rrwa sama sesja. Czas ten waha się w zależności od skomplikowania tematu, dostępności materiałów, doświadczenia trenera, dysponowania czasem i pomocami szkoleniowymi itd.

Czasami zdarza się, że data zakończenia pracy nad projektem pokrywa się z datą rozpoczęcia szkolenia. Dlatego właśnie zawsze trzeba dążyć do zmiany nierealnych wymagań. Przekonujący może być argument, że jeżeli trzeba będzie dostosować się do niedorzecznych poleceń, program będzie mało efektywny i pieniądze firmy zostaną zmarnowane. Należy pamiętać o rym, że celem szkolenia jest zawsze rozwój firmy.

Zalety i wady szkolenia poza miejscem pracy

Zalety szkolenia bezpośredniego są następujące:

•    możliwość zebrania grupy ludzi o podobnych potrzebach.

•    możliwość zastosowania wielu różnych metod, łącznie z metodami opisanymi w rozdziale 6,

•    zmniejszenie kosztów przy szkoleniu dużych grup ludzi o podobnych potrzebach,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN3847 102 Planowanie i projektowanie programów szkoleńiowo-rozwojowych firmy, poza miejscem pracy
DSCN3854 116 Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowycb •    uczest
DSCN3855 1ł1__Planowanie i projektowanie programów szkoleniówo-rózwojowych Uczestnicy warsztatów, kt
DSCN3848 i® Planowanie i projektowanie programów śziioicniówo-rozwojowych S. Dopilnować, aby dopóki
DSCN3850 3 08    Platiowaiiie i projektowanie programów szkoleniówo-rozwojoit/ych śre
DSCN3851 no Wariowanie i projektowanie programów szkoleńiowo-rozwojowych rialów, nie może nic na to
DSCN3845 98 Planowanie i projektowanie programów    < wania można ocenić za p
Projekt z dnia 20 sierpnia 2013 r. § 3. Rozszerzony (jednolity) ramowy program szkolenia na poziomie
Projekt z dnia 20 sierpnia 2013 r. 4.l.a) Ramowy program szkolenia: a)    na poziomie
PROGRAM SZKOLENIAAkredytowane szkolenie i egzamin. Zarządzanie projektami w oparciu o metodykę PRINC
PROGRAM SZKOLENIA uwagi, > uczestnicy szkolenia będą również potrafili kontrolować projekty
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘSZKOLENIA Narodowy Bank PoKki SZKOLENIA O NAS O PROJEKCIE PROGRAM
Załącznik nr 1 do Wytycznych w sprawie projektowania planów studiów i programów kształcenia, ich rea

więcej podobnych podstron