Obraz8 (11)

Obraz8 (11)



60

Jednostkowe zużycie paliwa gc (g/kW • h)* określa ilość paliwa zużytego przez silnik przypadającą na jednostkę mocy:

gdzie Nc jest mocą użyteczną silnika wyrażoną w kW

Pomiar godzinowego zużycia paliwa nic nastręcza większych trudności, natomiast w celu wyznaczenia jednostkowego zużycia paliwa należy wykonać pomiary następujących wielkości: prędkości obrotowej wału korbowego, momentu obrotowego Silnika, masy zużytego paliwa oraz czasu, u jakim dokonywano pomiaru

3.4.2, Metody pomiaru zużycia paliwa

Do pomiaru zuzycia paliwa najczęściej wykorzystuje się metody objętościową i wagową.

Najprostszą metodą pomiaru zużycia paliwa przez silnik, zarówno podczas badań drogowych, jak i podczas badań silnika na hamowni, jest metoda objętościowa. Pomiar średniego objętościowego zużycia paliwa wykonuje się za pomocą szklanego naczynia pomiarowego przedstawionego na rys. 3.20. Składa się ono z kilku połączonych zbiorników (szklanych kul) o znanej objętości, ograniczonych przewężeniami z zaznaczonymi znakami określającymi ich pojemność. Naczynie pomiarowe połączone jest z układem zasilania silnika za pomocą trójdrożnego zaworu, który pozwala na pracę w trzech położeniach: zasilanie z naczynia pomiarowego, zasilanie ze zbiornika głównego oraz zasilanie połączone z napełnianiem naczynia pomiarowego. Czas zużycia określonej objętości paliwa wyznacza się. mierząc czas obniżania się zwierciadła paliwa od górnej do dolnej kreski zaznaczonej na naczyniu pomiarowym. Masę paliwa określa iloczyn objętości i gęstości paliwa w czasie pomiaru.

Pomiar zużycia paliwa metodą objętościową obarczony jest błędem tym większym. im mniejsza jest dokładność wyznaczania objętości zużytego paliwa i czasu pomiaru. Wadą metody objętościowej jest również konieczność uwzględnienia zmian gęstości paliw'3 w czasie pomiarów

W czasie badań silnika należy pamiętać o tym, aby po zakończeniu pomiaru zużycia paliwa z wykorzystaniem naczynia pomiarowego przedstawionego na rys. 3 20 przełączyć zawór trójdrozny do pozycji zapewniającej zasilanie silnika ze zbiornika głównego**. Jest to szczególnie ważne w przypadku silników z zapłonem samoczynnym, gdyż nieodpowiednio prowadzony pomiar może spowodować zapowietrzenie układu paliwowego.

Jednostkowe zużycie paliwa można podawać w pg/J.

’ Spóźnione przełączenie zaworu może doprowadzić do odcięcia paliwa płynącego do silnika i jego zatrzymanie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
- sprawność ogólna r
Rys.4. Silnik Volvo D12D500 [3] Określenia przebiegu jednostkowego zużycia paliwa dokonano metoda
Obroty momentu maksymalnego Cykl pracy Jednostkowe zużycie paliwa przy mocy maksymalnej wg charakter
Zdjecie? 8.1.3. Oznaczanie rzeczywistego jednostkowego zużycia paliwa przez silniki spalinowe oraz k
P1220181 Wskaźniki operacyjne -godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa •    Godzinowe
DSCN3830 Krzywa zużycia paliwa ilustruje zmianę jednostkowego zużycia paliwa w zależności od prędkoś
1458923 882621396465494062441 n Eksptoatocja - ćwiczenia • Jednostkowe zużycie paliwa umownego (bru
P1220181 Wskaźniki operacyjne -godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa •    Godzinowe
239 (43) 378‘•‘ŚbMśsl-    V*** a gdzie e — cena paliwa , qf — jednostkowe zużycie pal
P1220182 ■Cs w mmmWskaźniki operacyjne -godzinowe i jednostkowe zużycie paliwa •
2011 10 22 17 02 318 J. Wojdalski, W. Dróżdż Przypadek 2. Zużycie paliwa umownego przez każdy z kot
in18 ka oraz „dymienia" motocykla, jak też wysokiego zużycia paliwa, zmniejszenia mocy silnika

więcej podobnych podstron