PICT6405

PICT6405



lów tego pojęcia, fakt posiadaniu luksusowej willi, która jest zjawiskiem obscr-wownlnym jest jednym z elementów wskaźnika empirycznego. Tak więc w stosunku do zjawiska „zamożność" wskaźnik „luksusowa willa" występuje w dwojakiej funkcji: raz jako wskaźnik definicyjny a drugi raz jako empiryczny wskaźnik każdego z jego pozostałych elementów składających się na to pojęcie.

/ zachowania się studenta, któremu podczas egzaminu trzęsą się ręce. infc-mjemy, że jest on zdenerwowany. Jednocześnie zjawisko „trzęsące się ręce" jest elementem definicji pojęcia „zdenerwowanie". Ze względu na relacje łączące wskaźnik „trzęsące się ręce" z zmienną jaką jest „zdenerwowanie”, zjawisko „trzęsące się ręce" jest zarówno wskaźnikiem inferencyjnym, jak i wskaźnikiem definicyjnym.

Jeżeli w oparciu o badania ankietowe stwierdzimy, że jakaś osoba uzyskała wysoki wynik z testu oceniającego jej stosunek do .. religii". to z odpowiedzi tych initrujemy, że jest to osoba wierząca wskaźnik infcrcncyjny. Wynik z testu może jednocześnie stanowić podstawę do oceny zachowania danej osoby związanego z przestrzeganiem zasad religijnych, jak np. chodzenie do kościoła, udział w uroczystościach kościelnych, przystępowanie do spowiedzi, przyjmowanie komunii, itp. Owe zjawiska są wskaźnikiem empirycznym wobec zmiennej „religijność".

Jeżeli na podstawie udzielonych przez respondenta odpowiedzi na stawiane -ytania, wnioskujemy, że dana osoba jest „inteligentna", to poziom udzielanych odpowiedzi definiuje w pewien sposób termin „inteligencja". W tymi rozumieniu będziemy mówić o wskaźniku definicyjnym. Jednocześnie poziom udzielanych odpowiedzi koreluje najczęściej z innymi objawami świadczącymi o ilorazie inteligencji danej osoby, jak np. z jego wiedzą ogólną, sposobem kojarzenia różnych zjawisk, zakresem udzielanych odpowiedzi, ich poprawnością, itp. Dla takich zachowań i reakcji udzielane odpowiedzi są wskaźnikiem empirycznym. Odpowiedzi badanego mają także związek z jego stanem psychicznym, wyrażonym np. poczuciem zadowolenia i satysfakcji z posiadanej wiedzy, dumy z poziomu udzielonych odpowiedzi, ich błyskotliwością, zakresem, itp. Będący przyczyną tych stanów psychicznych, poziom wiedzy czy rodzaj udzielonych odpowiedzi, jest w tym rozumieniu wskaźnikiem inferencyjnym. Można powiedzieć, iż. poziom odpowiedzi jest dla różnych objawów inteligencji danej osoby zarówno wskaźnikiem definicyjnym, empirycznym, jak i inferencyjnym.

Wskazując na możliwość wykorzystania w badaniach różnych wskaźników, należy zwrócić uwagę na umiejętność trafnego ich doboru. Należy zachować dużą ostrożność przy dobieraniu wskaźników, zwłaszcza wówczas, gdy odnoszą się one do sytuacji złożonych, niekiedy wielorako uwarunkowanych a jednocześnie istotnych dla wartości podjętych badań. Jeżeli np. mówimy. że aktywność uczniów w różnych organizacjach młodzieżowych jest wskaźnikiem ich postawy społecznej, to przecież nic sposób określić, czy po-

stawa taka stała się przyczyną wstąpienia danej osoby do określonej organizacji młodzieżowej, czy też działalność w danej organizacji jest skutkiem tej postawy. Błędny dobór jak i błędna interpretacja wskaźników, szczególnie w badaniach pedagogicznych, może, jak pisze J. lTcntzcl, prowadzić do tragicznych skutków. Jeżeli np. symptomy nerwicy u dziecka są zakwalifikowane przez wychowawcę jako przejaw złego charakteru tego dziecka lub jego złej woli, to może ono / tej właśnie przyczyny być karane zamiast być leczone i otoczone opieką. Także brzydkie pismo dziecka, będące skutkiem przełamywania leworęczności czy dysgrafii, może być, a często i jest uznane przez nauczyciela za objaw niedbalstwa i lekceważenia zajęć szkolnych i nauczyciela. za co obniża się temu dziecku ocenę, doprowadzając je do stanu nerwicowego (1967, s. 111 119J. Przykłady te wskazują na konieczność posiadania przez nauczyciela pewnej wiedzy metodologicznej, umożliwiającej dokonywanie trafnego doboru wskaźników i poprawnego ich stosowania, po to, aby dokonując ich interpretacji, nie twierdzić „ni więcej" - „ni mniej" niż to, co pozwalają stwierdzić użyte do poznania badanych zjawisk wskaźniki. Niejednokrotnie, o trafności ich dobom możemy się dopiero przekonać po zakończeniu badań i przystąpieniu do analizy i zebranego materiału.

7. Pomiar i jego rola w badaniach naukowych

7.1. Pojęcie skali i pomiaru


Pomiar jest nieodłączną cechą wszelkich badań naukowych w tym badań ilościowych w szczególności. Jest to czynność wykonywana w celu ustalenia pewnej wielkości lub właściwości, którą można porównać z analogiczną wielkością lub właściwością przyjętą za podstawę. Pomiar dostarcza niezbędnych danych do opisu zjawisk będących przedmiotem badań oraz do przeprowadzenia analizy i wyciągnięcia na tej podstawie wniosków. Bez pomiaru wszelkie badania naukowe a ilościowe w szczególności, zatraciłyby swój zasadniczy sens. Pomiar to pewna procedura polegająca na przyporządkowaniu wartości liczbowych lul> innych symboli przedmiotom, zdarzeniom lub zjawiskom, zgodnie z określonymi zasadami w taki sposób, aby odzwierciedlały zachodzące między nimi relacje.

Przedmiotem pomiaru może być w zasadzie wszystko, co istnieje, mimo iż większość zmiennych, które chcemy zbadać i zmierzyć, w rzeczywistości nic istnieje, w taki sposób, w jakim istnieją przedmioty fizyczne, gdyż są one wymyślone. Niektóre z przedmiotów dają się w sposób bezpośredni policzyć, inne są trudne do pomiaru i wymagają zastosowania pomiaru pośredniego. Litwo mierzalne i policzalne są wszystkie przedmioty, które można zaobserwować i potwierdzić fakt ich istnienia, np. budynki, obiekty, rzeczy, materiały.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT6405 • •, r*at „osiadania luksusowej willi, która jest zjawiskiem obscr. lów tego pojęcia, fakt
opisowej definicji tego pojęcia. Tzw. teoria ilościowa zajmuje się badaniem zjawisk informacyjnych
DSC03831 (2) 797.3. STYLE ZARZĄDZANIA7.3.1. POJĘCIE STYLU ZARZĄDZANIA Termin styl zarządzania jest j
Holistyczne9 Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że ten charakterystyczny element krajobrazu L
scandjvutmp16501 34S knie skazy. Piękność wreszcie bywa raczej własnością kogoś innego niź tego kto
Różnice w definiowaniu agresji przez psychologów i spory wokół tego pojęcia sprowadzają się w zasadz
zleceń transakcji finansowych. Oprócz tego, w swojej ofercie posiada niemalże wszystkie standardowe
Rozpoczniemy zajęcia od zdefiniowania tego pojęcia. Próba zastanowienia się przez młodzież, jak
22428 skanuj0009 (13) w przypadku gdy dokona tego zespół ją posiadający, stratę piłki i anulowanie d
top8 20 1. Podstawowe pojęcia Fakt. Odwzorowanie identycznościowe idx: X —> X jest ciągle; złożen
PICT6455 wniosków i / tego. co usłyszał w trakcie rozmowy. da pozalekcyjne, badacz powinien najpierw

więcej podobnych podstron