PTDC0102

PTDC0102



OTELLO:

JAGO:

OTELLO:

JAGO: OTELLO:


JAGO:

OTELLO:

JAGO:

OTELLO:

JAGO:

OTELLO:


Skąd ci ta ciekawość?

Nie przeszło mi przez głowę, że się znał z nią.


0 tak, i często bywał pośrednikiem Pomiędzy nami.

Doprawdy!

Doprawdy!

Toż oóż? doprawdy. Co w tym upatrujesz?

Nie jest uczoiwy?

Zapytujesz, panie,

Czy on uczoiwy?

Pytam, czy uczciwy?

Jużci, uczoiwy.    \

0 ile wiem o tym.

Co ty masz w myśli?

Ja, w myśli?

Ja, w myśli!

Przebóg! Czyś ty mym echem? Przebąkujesz,

Jakby w twej głowie siedział jaki potwór,

Tak straszny, Ze go boisz się pokazać.

Ty się domyślasz czegoś. Świeżoś wyrzekł:

"To mi się nie podoba", kiedy Kasjo Stąd się oddalał, cóż to oi się wtedy Nie podobało? A gdym ci powiedział,

Ze on miłostek myoh był powiernikiem,

Wtedy znacząco krzyknąłeś: "Doprawdy!",

X brwi ściągnąłeś, i zmarszczyłeś czoło,

Jakbyś był w mózgu swym zamykał jakiś Okropny domysł. Jeżeli mnie kochasz,

Powiedz, oo myślisz.

(akt IX, so. 3, przekł. J.* Paszkowskiego)

W niekorzystnej dla niego sytuacji Jagon tak prowadzi dialog, by samemu powiedzieć jak najmniej, przynajmniej do czasu. Tak aranżuje sytuację, by to Otello prosił go o informacje, by Otello stawiał pytania zmierzające w zgodnym z intrygą kierunku. Półsłówka, przemilczenia, niedomówienia, wywoływanie wrażenia, że się wie o wiele więcej, niż się mówi - to taktyka intryganta pozbawiająca stopniowo jego przeciwnika cierpliwości, spokoju, pewności siebie. Temat rozmowy, umiejętnie wprowadzony, to Kasjo i jego znajomość z Otellem i Desdemoną. Generał nie żywi żadnych podejrzeń, ufa swemu rozmówoy, wierzy w jego dobre intencje, dlatego podaje informaoje, które tamten natychmiast obraca przeciw niemu za pomooą wieloznacznych komentarzy, gestów, uchylania się od otwartej odpowiedzi, wyrażania zdziwienia. W zagęszczonej przez intrygę sytuacji słowa zaczynają znaczyć więcej niż powinny. .Jagon umiejętnie wyizolowuje je z kontekstu, poddaje ekspre-sywnej obróbce, wreszcie używa z większą niż normalna częstotliwością, co' przywykłego do otwartości i jednoznaczności wypowie-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PTDC0104 *5 OTELLO: Nie, mój Jagonie, muszę widzieć pierwej, Nim zacznę wątpić, mieć dowód,gdy zwątp
PTDC0100 Wręcz trudno o lepszą ilustrację funkcjonowania słowa w roli narzędzia intrygi, jak "O
Power Master#0W ATX ♦5VSB • "9" Violet •1 Otellów ■12“
Title HtrJdÓl s^r.otelłorg I.ATVIA ;.DEiWAK; ’ ♦
DSC05 (3) 264 Dramat renesansowy: Anglia Otello mimo siły poetyckiej namiętności mógł* wyjść spod p
■ iy nie mog^ jeść iclkow }Otello m< ■’ pa wapó ł Pł słomek rzec wyszeptała Basia z
Image21 XXVIII Orlewski, podporucznik. Otello, doktor batalionowy. Otto Jakób, porucznik. Oświecięm
DSCN2280 516 J. ANDRZEJEWSKI. MIAZGA Sofoklesa, Don Juan Moliera, Ryszard U Marlowe’a25, Otello, Kró
IM000270 Dfnukleotyd nikotynamidoadeninowy (NAD+) i jago fosforan (NADP+) NHj OH OH NAD+: R - H mmtć
IMG093 93 Kyo. 8.2. Przekłednik napięciowy i Jago oymbol graficzny V1,"!    (8.2
właściwą formą dia rozstrzygnięcia sporu co do kwalifikacji czynu, jago oceny prawnej i ewentualnej

więcej podobnych podstron