PwTiR012

PwTiR012



22 Rozdział 1

Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą Sejmu ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli danej ustawy nie da się pogodzić z taką umową.

Natomiast rozporządzenie jest aktem normatywnym o charakterze wykonawczym. Może być ono wydane tylko przez organ wskazany w Konstytucji (Prezydenta RP, Radę Ministrów, premiera, ministrów, przewodniczących komitetów powołanych w skład rządu oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji). Do wydania tego rodzaju aktu jest konieczna delegacja ustawowa, tj. zawarte w ustawie szczegółowe upoważnienie określające organ właściwy do wydania rozporządzenia, zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Zakazana jest przy tym tzw. subdelegacja. Wydanie rozporządzenia wymaga uzgodnień międzyresortowych.

Jeśli chodzi o akty prawa miejscowego będące źródłami prawa powszechnie obowiązującego, to zmian w tym zakresie dokonały trzy ustawy z 1998 r. wprowadzające reformę ustrojową państwa. Ustawa o administracji rządowej w województwie z 1998 r. przewiduje wydawanie - na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie - rozporządzeń przez wojewodów i tzw. organy administracji niczespolonej (np. dyrektorów urzędów morskich). Ponadto wojewodowie są upoważnieni do wydawania rozporządzeń porządkowych, niezbędnych w celu ochrony życia, zdrowia lub mienia albo zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Ustawy zaś o samorządzie województwa i samorządzie powiatowym z 1998 r. przewidują stanowienie aktów prawa miejscowego przez sejmiki wojewódzkie oraz rady powiatów. Poza tym każda rada powiatu może wydawać powiatowe przepisy porządkowe, obowiązujące na obszarze więcej niż jednej gminy. Takie przepisy w sprawach nie cierpiących zwłoki może też wydawać zarząd powiatu. Tak jak dotychczas akty prawa miejscowego może wydawać rada gminy na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z 1990 r. Takim aktem jest w szczególności statut gminy. Również przepisy porządkowa są zwykle uchwalane przez radę gminy, a wyjątkowo przez wójta (burmistrza lub prezydenta miasta). Wymienione powyżej rodzaje aktów prawa miejscowego obowiązują na obszarze województwa lub jego części, bądź tylko w danym powiecie albo w gminie.

Natomiast aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym, obowiązującymi tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu, są:

•    uchwały Rady Ministrów (np. w sprawie organizacji i trybu pracy rządu);

•    zarządzenia Prezesa Rady Ministrów (np. w zakresie koordynacji prac ministrów);

•    zarządzenia ministrów (wydawane w zakresie działania danego ministra);

•    zarządzenia przewodniczących komitetów powołanych w skład Rady Ministrów, traktowane jak zarządzenia ministrów;

•    zarządzenia Prezydenta (w odróżnieniu od części innych aktów urzędowych Prezydenta nie wymagają one dla swej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów, tj. tzw. kontrasygnaty).

Należy podkreślić, że zarządzenia są wydawane lylko na podstawie ustawy i muszą być zgodne z powszechnie obowiązującym prawem. Nie mogą one stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów. Uchwały Rady Ministrów zaś mogą być podejmowane także na podstawie konstytucyjnych uprawnień kompetencyjnych, skoro Konstytucja nie przesądziła tej kwestii. Zarówno takie uchwały, jak i wskazane zarządzenia podlegają kontroli co do ich zgodności z prawem powszechnie obowiązującym.

Konstytucja RP nic zawiera ogólnej klauzuli derogacyjnej w stosunku do dotychczasowego porządku prawnego. Istnieje więc problem dostosowania do Konstytucji RP starych źródeł prawa. Należy uznać, że niektóre z nich nadal zachowują moc obowiązującą. Można powiedzieć, że są to akty normatywne o charakterze szczególnym, podobnie jak te akty, które są wymienione w Konstytucji poza rozdziałem III o źródłach prawa. Do tej nader zróżnicowanej grupy aktów normatywnych należą:

•    rozporządzenia Prezydenta RP z mocą ustawy (jedynie w czasie stanu wojennego mogą być wydane przy spełnieniu konstytucyjnych przesłanek);

•    rozporządzenia Prezydenta z mocą ustawy wydane na podstawie Konstytucji Marcowej z 1921 r. (taką formę prawną miał kodeks handlowy z 1934 r. utrzymany częściowo w mocy aż do 2003 r.);

•    dekrety (wydawane w latach 1944-1952 przez Radę Ministrów, a następnie do 1989 r. przez Radę Państwa), których kilka wciąż obowiązuje;

•    uchwały Sejmu i Senatu (szczególne znaczenie mają regulaminy Sejmu i Senatu, które stanowią tzw. wewnętrzne prawo izb);

•    umowy zawierane przez Radę Ministrów z innymi kościołami niż Kościół katolicki;

•    uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Odrębnego wymienienia wymaga instytucja referendum, które jest sposobem bezpośredniego decydowania w drodze głosowania przez Naród o ważnych sprawach życia państwowego lub przez lokalną społeczność o sprawach dotyczących danej jednostki samorządu terytorialnego. Oprócz referendum konstytucyjnego w sprawie zatwierdzenia szczególnie ważnych zmian Konstytucji RP może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe według zasad ustalonych w ustawie z 2003 r. bądź referendum lokalne, którego zasady przesądziła ustawa przyjęta w 2000 r.

Osobno należy wspomnieć o źródłach prawa Unii Europejskiej, gdyż stanowią one odrębny system norm prawnych. W związku z przystąpieniem Polski do UE zaczęły one obowiązywać na terytorium RP z dniem 1 maja 2004 r. Zasady tego członkostwa określił Traktat Akcesyjny z 2003 r., powodując związanie Polski postanowieniami traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez organy Wspólnot Europejskich. W konsekwencji Polska przyjęła cały dorobek wspólnotowy (acąuis commiinautciire), obejmujący dotychczasowe prawo UE wraz ze sposobami jego rozumienia i stosowania, tzw. polityki


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20081223019 d) umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie nie ma pi
Umowa międzynarodowa ratyfikowana za zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli
Ratyfikowane umowy międzyna za uprzednią zgodą wyrażoną w ustaw Art. 91 ust.2 Konstytucji RP: Umowa
>    - ratyfikowane umowy międzynarodowe za uprzednią zgodą wyrażona w
PwTiR090 178 Rozdział 7 •    wywiezienie zakupionego towaru za granicę nic później ni
PwTiR090 178 Rozdział 7 •    wywiezienie zakupionego towaru za granicę nic później ni
PwTiR053 104 Rozdział 5 opłaty za dokonanie oceny spełnienia wymagań przez obiekt hotelarski. Właśni
PwTiR142 282 Rozdział 9 si on odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy ku
oTK): *    TK orzeka o zgodności z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW2.2.    Ratyfikowana umowa międzynarodowa Wśród umów

więcej podobnych podstron