s11 (6)

s11 (6)



Samolot Jak-UM ekspozycyjny.


otów: 38 Jok-12M i J8 Jak-J2A. Trzy Jaki-12M eksploatuje WSK Rzeszów: SP-KRB (nr fabr. 189775), SP-KRC (nr fabr. 169653) i SP-KRD (nr fabr. 2101001). Lotnictwo sanitarne używa 9 samolotów Jak-12A o znakach i numerach: SP-CXN (nr fabr. 19005), SP-CXO (nr fabr. 19007), SP-CXT (nr fabr. 30116), SP-CXU (nr febr. 30118), SP-CXW (nr fabr. 30119), SP-CXZ (nr febr. 30130), SP-CXX (nr fabr. 30131), SP-CXV (nr fabr. 39109) i SP-CXP (nr fabr. 39110). Pozostałe 44 samoloty eksploatują aerokluby regionalne, w Tym samolot Jak-12M SP-RAM (nr febr. 112603) latał uprzednio jako sanitarny (znaki SP-CXA), a Jak-12A SP-CAG (nr febr. 30133) miał przedtem znaki lotnictwa sanitarnego SP-CXG.

W latach 1956—1960 WSK Okęcie (obecnie WSK ,,PZL Warszawa-Okęcie”) wyprodukowała 1054 samoloty Jak-12M i 137 samolotów Jak-12A. Większość z nich zgodnie z umową licencyjną wyeksportowano do Związku Radzieckiego.

W 1958 r. w WSK-Okęcie przerobiono samolot Jak-12M na rolniczy. Nowy samolot P^L-101 Gawron zachował jego geometrię, przy czym wykorzystano niektóre elementy konstrukcji JahSw-J2M i A. Głównym celem było zwiększenie ciężaru użytecznego z 350 kG (w Jaku-12M) do 500 kG. P^L-lOl Gauron okazał się użyteczny nic tylko jako rolniczy; stosowano go również szeroko w aeroklubach i jako sanitarny. W latach 1960—1969 wyprodukowano 325 Gawronów. Większość wyeksportowano do 10 krajów, a najwięcej do Bułgarii, Austrii i na Węgry. W Wojskach Lotniczych Gawrony nie były użytkowane.

KONSTRUKCJA I WYPOSAŻENIE SAMOLOTU Jak-12A

Samolot Jak-12A jest jednosilnikowym, cztcr©miejscowym gómopłatem zastrzałowym konstrukcji metalowej ze stałym podwoziem o pokryciu blachą dura-lową (grubości od 0,4 do 1,0 mm) i płótnem.

KADŁUB konstrukcji kratownicowej, spawany z rur stalowych 30HGSA, oprofilowany duralowymi pod-łużnicami, w przedniej części kryty blachą duralową DJ6A-T, a w tylnej płótnem AM-100. Drzwi z obu stron kadłuba, metalowe, nośne — wyposażone w mechanizm zrzutu awaryjnego. Część silnikowa oddzielona od kabiny przegrodą ogniową na 1-szęj WTędze kadłuba. Między 2-gą i 5-tą wręgą mieści się kabina oszklona szkłem organicznym, wyposażona w zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych i radio — umożliwiających wykonywanie lotów dziennych i nocnych. Wnętrze kabiny klimatyzowane. Dwa wygodne, nastawne fotele przednie, przystosowane są do spadochronów siedzeniowych. Za nimi kanapa dla dwóch pasażerów. Sterownica ręczna systemu wolant (w Jaku-12M drążek). Sterownica nożna w układzie pedałów. Samolot posiada oświetlenie wnętrza kabiny oraz podświetlenie ultrafioletowe. Cała kabina wykończona jest wykładziną tapicerską. Za kabiną załogi, w części środkowej kadłuba, znajduje się obszerne pomieszczenie bagażowe z dostępem przez boczne (z lewej strony) drzwi ładunkowe. W wersji sanitarnej pomieszczenie to wykorzystywane


Samolot Jak-12A radzieckiego lotnictwa wojskowego eksploatowany w aeroklubie. Wskazuje na to znak Centralnego Aeroklubu im. Czkało-wa na masce silnika.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
s02 (8) Samolot Jak-11 lotnictwa wojskowego ZSRR (ze zbioru Z. Loranca) a co najistotniejsze by
s04 (4) Samolot Jak-12M. Dobrze widoczne lotki i klapy szczelinowe. Samolot Jak-12M. Widoczne staie
s10 (5) Samolot Jak-I2M (ar febr. 03503) w locie. Samolot Jak-12M (nr febr. 210997) polskiego lotnic
s10 (9) Samolot Jak-II w charakterze samolotu-pomnika na Cytadeli Poznańskiej (fot. W. Hołyś) Przy s
s01 (4) Samoloty Jak-12M i Jak-12A na jednvm z lotnisk m .. r
s06 (8) Samolot Jak-11 w widoku z przodu (fot. W. Hołyś) osi samolotu. Po obu stronach kadłuba
s13 (9) Rozmieszczenie uzbrojenia samolotu Jak-11: 1 — karabin maszynowy UBS kaL 12%? mm, 2 — zasobn
str05 (8) TB W MYŚLIWSKO START SAMOLOTU Su-7 Z WŁĄCZONYMI STARTOWYMI SILNIKAMI RAKIETOWYMI samoloty,

więcej podobnych podstron