Skan20101016002

Skan20101016002



chowawczą dla jednego, może być oceniane jako podstawa wyckowania przez innych. Te niewspółmierne i sprzeczne wartości komplikują dojście do porozumienia z ni mi wszy s tle.i ma.. To, co w sposób widoczny dotyczy statusu nauczyciela, dotyczy także v różnym stopniu osób zajmujących inne statusy strukturalne, związane w zespole ról z innymi, którzy zajmują odmienne statusy.

Tak postawiony problem okazuje się być główną strukturalną podstawą potencjalnych zakłóceń w stabilności zespołu ról. Problem nie pojawia się oczywiście w tych specjalnych warunkach, w których wszyscy w zespole ról mają te same wartości, te same oczekiwania, ale jest to specyficzna i raczej historycznie rzadka sytuacja. Dużo częściej wydaje się, a szczególnie w wysoce zróżnicowanych społeczeństwach, że partnerzy ról zajmują rozmaite statusy społeczne o, do pewnego stopnia, zróżnicowanych wartościach społecznych. Przy uwzględnieniu stopnia, w jakim występuje to zjawisko, charakterystyczną sytuaoją byłaby raczej sytuacja nieładu niż względnego porządku. Chociaż historyczne społeczeństwa różnią się co do zasięgu, w jakim to twierdzenie jest prawdziwe, wydaje się, że raczej przeważa sytuacja trwałego porządku niż ostrego nieporządku. Powstaje tu problem ustalenia mechanizmów społecznych, poprzez które jest uzyskiwany pewien umiarkowany stopnień stabilizacji między rolami w zespole ról lub - odpowiednio - mechanizmów społecznych, które rozrywają zespoły ról tak, że nie osiągają one względnej stabilizaćji*

Społeczne mechanizmy stabilizacji zespołu ról

Zanim zbadamy kilka z tych mechanizmów, powinniśmy wielokrotnie powtórzyć, że nie zakłada się, iż wszystkie zespoły ról działają z trwałą skutecznością. Nie skupiliśmy się na ogólnej prawdzie, że w dłuższych okresach czasu przeważa porządek społeczny, ale na analitycznym problemie identyfikacji mechanizmów społecznych, które

150


i

tak działają, aby uzyskać wyższy stopień porządku społecznego niż ten, jaki byłby do uzyskania, gdyby mechanizmy te nie działały. Poza tyra to socjologia, a nie historia, jest tutaj przedmiotem bezpośredniego zainteresowania.

1. Mechanizm polegający na zróżnicowaniu stopnia zaangażowania, się w rolę członków zespołu ról. Partnerzy ról są rozmaicie zoanga-* żowani w zachowanie wynikające z zajmowania przez danego osobnika statusu społecznego. Oznacza to, że oczekiwania członków zespołu ról nie posiadają tego samego stopnia natężenia. Dla niektórych te relacje mogą być tylko peryferyjne, dla innych mogą być centralne. Hipotetyczny przykład: rodzice dzieci ze średniej szkoły mogą być hardziej bezpośrednio zaangażowani w ocenianie i kontrolowanie zachowania nauczycieli niż członkowie miejscowej organizaoji, którzy nie mają dzieci w szkole. Oceny rodziców i miejscowej organizaoji mogą być niezgodne pod wieloma względami, i mogą całkiem inaczej szacować różne zachowanie nauczyciela, ale jeśli oczekiwania jednej grupy odnoszące się do zespołu ról nauczyciela są centralne w stosunku do ich interesów i spraw, a oczekiwania innej grupy tylko peryferyjne, to ułatwia to zadanie nauczycielowi, który choe sprostać tym rozmaitym oczekiwaniom.    „

Zauważyliśmy przedtem, wyliczając strukturalne własności grup, że ukształtowało się zróżnicowanie w zakresie i intensywności zaangażowania członków grupy w ich statusy i role. Takie zróżnicowanie przytłumia zakłócenia w zespole ról, dotyozące konfliktowych oczekiwań zachowań tych, którzy zajmują dany status. Nauczycielowi, dla którego ten status ma pierwszoplanowa znaczenie, łatwiej Jest sprostać żądaniom konformizmu w stosunku do różnych oczekiwań tych członków jego zespołu ról, dla których relaoje te mają Jedynie znaczenie peryferyjne. Nie oznacza to oczywiście, że nauczyciele nie są odporni na te żądania, które są niezgodne z ich zawodowymi zobowiązaniami. Oznacza

151


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czyn ludzki nie może być oceniany jako dobry lub zły, jeśli w nim nie uczestniczy rozum i wola. Zmys
16 Niniejszy materiał może być traktowany jako podstawa do nazewnictwa stosowanego jako tytuł formal
201305282712 może być oceniany w na podstawie mi stałych **operacyjnej (RI) y    orz
Jarosław ZielińskiWspółczesne systemy polityczne System polityczny może być rozumiany jako podstawow
dlaczego państwo nie może być traktowane jako podstawowy podmiot bezpieczeństwa Boodi wymienia jego
332 333 Redakcja I reprodukcja map - poprawność merytoryczna - może być oceniana na podstawie analiz
CCF20091012069 Prawo a mądrość 75 Kariera może być źródłem zadowolenia, samoakceptacji i akceptacji
założeniu, że zmiana warunków klimatycznych dla kolejnych dni może być opisana jako stochastyczny pr
założeniu, że zmiana warunków klimatycznych dla kolejnych dni może być opisana jako stochastyczny pr
założeniu, że zmiana warunków klimatycznych dla kolejnych dni może być opisana jako stochastyczny pr
231 (28) Dla określonego stożka stosunek zmiany przekrojów — jest znany F i może być obliczony jako
założeniu, że zmiana warunków klimatycznych dla kolejnych dni może być opisana jako stochastyczny pr
Kozieradka pospolita 251 Pocięta słoma kozieradki w mieszance z sianem może być użyta jako pożywna k

więcej podobnych podstron