WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI019 I djvu

WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI019 I djvu



15

Taine’a jest typowym owocem owego t. zw. ścisłego badania, szerzącego się coraz bezczelniej we wszystkich dziedzinach nauk humanistycznych i wygłaszającego swe liche pomysły, o ile możności, w matematycznym sformułowaniu, jako prawa psychologiczne lub socjologiczne. Ale właśnie młodociana nauka o sztuce ma wszelkie prawo strzec się pilnie praktyk podobnego rodzaju *).

Henneąuin swoją przedmiotową krytyką Taine’a okazał nauce o sztuce wielką usługę. Pozatym jego «krytyka naukowa» jest metodyką, posiadającą dobre i złe strony wszelkie metodyki dopiero naradzającej się nauki; ale też nie jest niczym więcej.

Podczas gdy Henneąuin oczyszczał grunt dla nauki o sztuce, G u y a u próbował budować ją dalej **). Sztuka jest lunkcją organizmu społecznego, posiadającą doniosłe znaczenie dla jego życia i dalszego rozwoju — oto zasadnicza myśl, którą Guyau rozwija z niezwykłą siłą. Polotem myśli i słowa Guyau przypomina Herdera; przypomina go i tym, że i on więcej twierdzi, niż dowodzi. Wywody jego pozostawiają zwykle wrażenie słuszności, lecz w nauce nie wolno się zadawalać takim wrażeniem; niezbędnym tu jest prze-dewszystkim jasne zrozumienie rzeczy, które się daje osiągnąć tylko drogą pozytywnych i wszechstronnych badań. Zaś badania Guyaua nie są bynajmniej zbyt rozległe: nie wybiegają one nigdy poza tę dziedzinę sztuki, która w przestrzeni i w czasie jest im najbliższą. Nie twierdzimy bynajmniej, że z tego powodu pomysły jego nie mogą posiadać ogólnej wartości, lecz nie powinniśmy taić, że tymczasowo brak im dostatecznego uzasadnienia. Być może, że Guyau sam zaradziłby tym brakom, praca jego jednak została ukoń-

*) Taine: Philosophie de l’art, 1865 (polski przekład A, Sygietyńskie-go. “Warszawa, 1896). — Histoire de la litterature anglaise. — Essais, 1858. Prćface. Zaznaczamy wyraźnie, że sąd nasz stosuje się tylko do pism teoretyczno-krytycznych, nie zaś do późniejszych historycznych prac Tainea, których mistrzostwo szczerze podziwiamy.

**) Guyau: Problemes esthetiąues (polski przekład St. Popowskiego. "Warszawa, 1901). — L’art au point de vue sociologiąue.

http://rcin.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI009 I djvu na oku tę prawdę, że «to, czego nie zużytkowujemy, staje
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI262 I djvu 258 kich;“ tak samo „ongi niektóre ludy Słowiańskie nawra
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI040 I djvu — 36 — tów. Ponieważ • jest on częścią albo - wynikiem pe
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI022 I djvu 18 dzy wszakże jest ona — teraz przynajmniej, mało owocną
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI105 I djvu 101 trzebuje dowodów, gdyż z góry jest ustalona jak więks
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI124 I djvu 120 plemienia biorą swą nazwę i które jest czczone jako d
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI218 I djvu 214 jest wskazać lakt, że w samym tylko zbiorku ich, zgro
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI219 I djvu 215 Poezję epiczną łatwo jest wyodrębnić i wyraźnie okreś
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI227 I djvu 223 znamy taką np. opowieść o małym Kagsagsuku. Jest to-j
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI033 I djvu 29 wnież niejedno do życzenia. Dla naszych specjalnych ce
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI065 I djvu 61 żadnego wzoru przyrodzonego, lecz ma jedynie na celu p
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI084 I djvu 80 płci. Istnieją tam wstęgi ze zwiniętych liści, delikat
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI131 I djvu - 127 właśnie znaleźć można. Niepodobna dostatecznie siln
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI165 I djvu 161 ustępują znacznie postaciom zwierząt*). Te ostatnie z
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI173 I djvu 169 harpuny, łuki i strzały, przestajemy się dziwić, że l
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI194 I djvu 190 wiście nie wyjaśnia to jeszcze charakteru przyjemnośc
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI221 I djvu 217 ono jednak raczej naukowy, niż poetycki charakter. Uł
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI240 I djvu 236 na, zamieszkujące blizkie sobie terytorja, są pod wzg
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI243 I djvu ROZDZIAŁ X.Muzyka. Na najniższych szczeblach kultury muzy

więcej podobnych podstron