12390 obraz7 (15)

12390 obraz7 (15)



te bóstwa dają się więc sklasyfikować jako współzawodnicy klasycznej religii greckiej, i wobec tego deklaracja po ich stronie musiała iść w parze z pewnym kompromisem wobec własnej religii obywatelskiej.

Otóż jest uderzające, że pierwsza fala morskiego importu religijnego w erze klasycznej przypłynęła — z wyjątkiem egipskiego Am-mona — wyłącznie z pobrzeża trackiego i przylegającego doń pasma Anatolii. Są to sa-motraccy Kabirowie, frygijski Sabazios, tracka Kotytto vel Kotys i również tracka Bendis. Tę listę obcych bóstw na ziemi attyc-kiej dopełniał jeszcze wzmiankowany wyżej libijsko-egipski Ammon. Były to wszystko bóstwa par excellence cudzoziemskie, nie stojące w żadnym stosunku do reprezentantów panteonu olimpijskiego, o formach czci i nabożeństwach zgoła odmiennych, tajemniczych, wschodnich, najbliższych już chyba wcześniej przybyłemu, a teraz zupełnie zasymilowanemu równie trackiemu Dionizosowi.

Od tych Kabirów, Sabaziosów, Ammonów, Kotytto i Bendis wiało jakimś egzotycznym klimatem, a ich czciciele tworzyli ekskluzywne grupki, rekrutujące się po większej części z cudzoziemców mieszkających stale w portowych miastach greckich. Przejście na pozycje ich wyznawców równało się już właściwie zdradzie wiary ojców — i tak je też niejednokrotnie oceniano. Stąd całkiem uzasadnione będzie poświęcenie tym obcym świętościom większej uwagi w książce traktującej o zanikowych procesach religii.

Ili

Oczywiście pierwsze zetknięcie się Atcn-i czyków z nowymi formami kultu, uderzającymi mistycyzmem, obcymi akcesoriami i niezrozumiałymi modlitwami, wyzwalało nieufność, a nawet wzbudzało postawę zaprawioną ironią. Było to niewyczerpane żerowisko dla komedii. W ich tytułach figurują takie hazwy jak Muslis (Wtajemniczona), Mclrtujy rtes (Kwestarz Kybele) u Antyfanesa; Tcofo-retos (Natchniony przez Boga) u Aleksisa; Farmakomantis (Wróżący z leków) u Ana-ksandrydesa; Menagyrtas (Kwestarz Mena — od anatolijskiego bóstwa Mena) - - i T/ieo-phoroumene (Natchniona przez Boga) u Mc-nandra.

Nie szczędzono też bóstwom nazw barbarzyńskich, jak np. fikcyjne imiona Trybalów z Ptaków Arystofanesa (wiersz 1540). Komediopisarz starej komedii Apollophanes w swych Kreteńczykach wymienił wszystkie te barbarzyńskie bóstwa, zaś w Osach Arystofanesa pojawia się wzmianka o frygijskim Sa-bazjosie już w dziewiątym wierszu. W swych Żabach tenże autor używa sobie do woli na orfijczykach, mimo że kult ten zadomowił się już w Grecji klasycznej na dobre. Był to żelazny repertuar kpin i wyzwisk, jak zaświadcza Strabon: „Ateńczycy. podobnie jak we wszystkim innym, byli bardzo gościnni również wobec bogów: przyjęli mianowicie tak wiele z obcych kultów, żc aż byli oni wyśmiewani przez komedię” (X, 471).

Ten niski prestiż importowanych wierzeń był spowodowany nie tylko ich cudac/nością


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz4 (9) ■UHrUA Te maseczki mogą się przydać do teatrzyku tub na bal maskoteyWindow Color 19
obraz6 (15) o cult ures)35, które pozwalają sklasyfikować te ostatnie w dwie wielkie, niesprowadzal
obraz9 (15) kimi środkami starali się pozyskać sobie poparcie potężnego króla trackiego Sitalkesa (
ScannedImage 9 Oba te warianty dają się wyśledzić już w starożytności. Prowadziły do jątrzących spor
Obraz7 I pustotę, teatralny koturn. „Pokazałem się więc po raz pierwszy jako artysta ludziom, którz
Obraz6 (15) -i.13. Arbeitszeit, Verdienstmóglichkeiten, ... a) Sie hóren zwólf kurze AuRerungen zu
35888 Obraz3 (15) te/vo///jeołeje siłnikoweCi, którzy nas znają na tym korzystają. Valvoline - słyn
94283301 djvu MIĘSNIE PRĄŻKOWANE 113 Zjawiska te dają się do pewnego stopnia naśladować na myograf

więcej podobnych podstron