14598 wstęp do teorii polityki img 134

14598 wstęp do teorii polityki img 134



143

rodowych (ogólnodcmokratycznych) i determinant sojuszniczych (solidamościo-wo-międzynatodowych). Uwarunkowania obu tych typów leżą też u podstaw formułowanej i urzeczywistnianej przez państwo racji stanu w jego polityce wewnętrznej i zagranicznej. Zawsze przy tym wynikające z nich uzasadnienia i argumentacje po lityczno-dokirynalne pozostają w określonych (mniej lub bardziej zharmonizowanych lub zantagonizowanych) współzalcźnościach. Za pomocą tych kryteriów władze polityczne państwa identyfikują i oceniają jego rację sianu na tle bieżących wydarzeń i tendencji w rozwoju wewnętrznym i w środowiskumiędzynarodowym21.

Przyjmowane przez,przywódców państwowych rozumienie obu wyznaczników racji stanu i ich wzajemne „kojarzenie" decyduje o konkretnych kierunkach i sposobach działania państwa. Występujące w tych działaniach umiejętności i doświadczenia ekip rządzących wpływają na skuteczność i trwałość pożądanych i osiągniętych rezultatów, traktowanych jako racja stanu danego państwa. Dodać należy, żc splot wskazanych wyżej determinant określa zarówno aktualne, jak i długofalowe znaczenie racji stanu państwa w polityce zagranicznej. Wpływają one na kształtowanie się współzależności między poszczególnymi elementami racji stanu i jej specyficzne (dla danego państwa w- określonym czasie) zorientowanie.

Nie sposób pominąć tu problemu „koncertowania” racji sianu w bieżącej polityce zagranicznej jednego państwa w odniesieniu do interesów- i działań innych krajów, przede wszystkim państw, z którymi jest ono związane sojuszniczą współpracą. Podstawą zgodności w tym zakresie musi tu być nie tylko obiektywna zbieżność lub identyczność interesów, lecz również ich zgodność w procesie operacyjnej polityki zagranicznej każdego z partnerów oraz. w ramach ich wspólnej polityki22.

Immancntną cechą racji stanu jest stosowanie w toku jej realizacji również wyjątkowych środków i metod. Ich konieczność wyjaśniana jest poprzez przypisywaną im skuteczność w osiąganiu zamierzonych decyzji i działań22. Trzeba przy tym dodać, że stosowanie określonego instrumentarium może mieć charakter sporadyczny, doraźny lub powtarzalny. Wówczas gdy jest ono bezprecedensowe, riovum w' tradycjach i doświadczeniach politycznych obywateli, a nawet samej władzy - staje się często przedmiotem kontrowersji. Może więc wywołać zdecydowaną krytykę działania władz lub siać się pow-odem wewnętrznych podziałów polity cznych w społeczeństwie, a naweljego opozycji wobec polityki kierownictwa państwowego. Konsekwencje tc mogą zostać spowodowane zarówno przez intencje kierujące daną polityką, która jest urzeczywistniana za pomocą niepopularnych środków- i metod, jak i przez inne okoliczności; np. w-ysoką dolegliwość, społeczno-polityczne koszty- stoso-w-ania tych środków (m.in. ograniczenia dochodów, stopy życiowej ludności, zakresu

21    Szerzej zoh. też Stanisław Koziej, „Międzynarodowe bezpieczeństwo państwa”, [w;] Sławomir Dębski, Beata Górka-Winter (red.), Kryteria bezpieczeństwa międzynarodowego państwa. Warszawa: PISM 2003, s. 205-223.

22    Zob. szerszą prezentację tego zagadnienia: Pietraś, op.cit., s. 4S 47.

23    Zob. Maj, op.ciŁ, s. 29-30, 32-33, 36-38.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
67368 wstęp do teorii polityki img 56 61 nie, pomimo postępującego procesu internacjonalizacji w sto
wstęp do teorii polityki img 125 133 Ponadto wzrost znaczenia pozapaństwowych uczestników stosunków
wstęp do teorii polityki img 157 148 wym. Jest ona chroniona normami prawa międzynarodowego, głównie
wstęp do teorii polityki img 213 203 Optymalny dobór środków i metod W nauce o stosunkach międzynaro
wstęp do teorii polityki img 126 134 zagadnień technicznych, ekologicznych czy naukowych z którymi p
36225 wstęp do teorii polityki img 143 152 nicnia lepszej realizacji interesu wspólnego. Jest to ogr

więcej podobnych podstron