088 3

088 3



I    Ir spowodowały ni.in,; a) istotny w/nr.i piolrsjonali/mu usług

Inryslyi znych, b) wzrósł efektywności łych usluj1,. t ) wykreowanie dobrej',o wi/nmiku regionu.

Realizowane zadania „Konsorcjum Turystyczna Szostka” koncentrują sir w dużym stopniu na marketingu zewnętrznym w gminach objętych wspólnym programem rozwoju. Gminy usytuowane w zachodniej części Kotliny Kłodzkiej, wdrażając spójny system rozwiązań rozwojowych na rzecz regionu, doszły do wniosku, iż:

1.    sześć zjednoczonych gmin może uzyskać z budżetu centralnego znacznir więcej środków;

2.    spójnej i mocnej grupie (związek międzygminny) jest o wiele łatwiej np o odpisy z Totalizatora Sportowego;

3.    zdecydowanie tańsza (i efektywniejsza) jest promocja (np. folderów i in nych turystycznych materiałów drukowanych — wyższy nakład, większy zasięg sprzedaży);

4.    organizowanie atrakcyjnych, przyciągających licznych kontrahentów ora/ turystów imprez jest efektywniejsze na poziomie ponadlokalnym;

5.    większa grupa jednostek terytorialnych jest szybciej dostrzegana i łatwa-1 identyfikowana;

6.    doświadczenia i wiedza specjalistów z poszczególnych gmin jest wyko rzystywana w bardziej skuteczny i kompleksowy sposób;

7.    promocja lokalnych przedsiębiorców jest o wiele efektywniejsza, gdy/ indywidualnie nie byliby oni w stanie skutecznie zaprezentować swojej oferty na ogólnopolskich lub międzynarodowych targach turystycznych (np. w Pozna niu, Warszawie, Wrocławiu czy Vannes w Bretanii);

8.    zintegrowane działania umożliwiają przygotowanie zbiorczych materia łów reklamowych na temat całego regionu, np. dla Polskiej Agencji Promocji Turystyki.

Aktywność regionu spowodowała, iż mieszkańcy tych podgórskich gmin zaczęli odczuwać „bliskość” Europy: „położenie Kudowy Zdroju jest bardzo korzystne [...] Bliżej stąd do Berlina, Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia niż do Warszawy”10.

Gmina Kobierzyce2

Marketing komunalny gminy Kobierzyce (pierwotnie typowo rolniczej) w du żym stopniu został skoncentrowany wokół obszaru działań zorientowanych na poszukiwanie zewnętrznych inwestorów. Działania marketingowe gminy rozpo ezęlo m.m ud piomocji regionu i jego walorów inwestycyjnych Fiiorylciciu i kluczowym elemeulem dla rozwoju tego terenu siało się znaczne ożywienie aktywności gospodarczej. Działania marketingowe zostały więc skoncentrowane wokół zagadnień związanych z: a) uatrakcyjnieniem, z handlowego punklu widzenia, usytuowania gminy, np. zwrócenie kontrahentom uwagi na dogodni* położenie terenów gminy (na skrzyżowaniu dwóch międzynarodowych węzłów komunikacyjnych, tzw. Węzeł Bielański), a także bliskość międzynarodowego portu lotniczego, b) wypromowaniem gminy jako „obszaru aktywności gospo darczej na obrzeżach wielkiego miasta” — Wrocławia.

Wymienione strategiczne walory gminy Kobierzyce stały się niejako podsia wowym atrybutem w rękach administracji lokalnej i — jak się okazało—przyczynily się do znacznego rozwoju gospodarczego. Przyciągnięto poważnych inwestorów zagranicznych (np. szwedzka TKEA, amerykańska Pepsi-Cola General Hotllers. brytyjska Cadbury Schweppes, holenderski Makro Cash and Carry itd.).

Gmina Kobierzyce wdrażała zasady marketingowe w życie już w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych. Wizualna promocja gminy została zapor/ąi kowana wydaniem kolorowego minifolderu, przygotowanego na targi „L 'h\y\ .1" Następnie zostały opracowane inne materiały promocyjne: prospekty, , >nl/ei\ filmy reklamowe, nawet zdjęcia lotnicze. Dodatkowo do promocji gminy w \ korzystuje się wszelkiego rodzaju uroczystości, np. dożynki, wizytę pic/yił m i L. Wałęsy, konsekrację kościoła itd.

Marketing wewnętrzny gminy polega na budowaniu wśród spolci /n<> . 1 lokalnej odpowiedniego klimatu. Dzięki temu zaczęto akceptował id/w i ju i \< \ się działalność gospodarczą na terenie gminy. Akceptacja ta została ,puuu dowana rozwojem nowych inwestycji komunalnych na rzecz gminy, lał. u li pił

—    budowa nowoczesnych stacji uzdatniania wody,

—    budowa nowoczesnej szkoły,

—    powstanie estetycznych przystanków autobusowych,

—    zakładanie oświetleń na ulicach,

—    budowa nowych oraz modernizacja starych dróg,

—    doprowadzanie gazu i kanalizacji itd.

Gmina Oborniki Śląskie

Jest ona postrzegana jako gmina o znaczących walorach rekreacyjno wypo czynkowych i uzdrowiskowych. Jej teren znajduje się od 13 do 38 km (w od ległościach drogowych) od Wrocławia. Dostrzegając szansę uzyskania wymiń nych dla społeczności lokalnej korzyści z tego położenia i jej walorów uzdrów i kowych, wypoczynkowych i turystycznych, władze gminy zleciły zespołowi dżin łającemu pod egidą Dolnośląskiego Centrum Szkolenia Samorządowego wu> oławskiemu oddziałowi Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, opracowana marketingowej strategii rozwoju turystyki (zob. Jaworska i in., 19()4).

1

10    Fragment tekstu zamieszczonego w jednym z folderów reklamujących region (cyt. /a; Uściński, 1997, s. 14).

2

   Prezentacja działań gminy została sporządzona na podstawie wywiadu z 15. I)yś, sekre tarzem gminy Kobierzyce, zamieszczonym w miesięczniku Aida-media 1996, ni 4(2 Ó, s. X I I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
088 3 I    Ir spowodowały ni.in,; a) istotny w/nr.i piolrsjonali/mu usług Inryslyi zn
No VM 4jr.\ni < yI illtli Sitfrj» o:<s vi-. -mi •ir.w.iij . ji.-.-i itdiSł.t^- S>ik< W.
M019 kOJ, IN], liku
IMG740 (3) ni Mir i jfś l/ A V W 1 H mi L 11 (MB N lf m m fi fi Ir ■raił* hi In J(
skanuj0009 (384) I.*lity staj, ! się -czynnikiem regionolwórczym ni.in. przez werbalizację tendencji
S5008516 uh % tarnikowa tymi tikn/tuml w ClutnoflJ I im w u ni i In rzyakM h /urublnien klOll), W I
solutrejska2 III NłiJWłl 111 • jH r 1 hI»HIiiwInIui I ./i i if •« • i Ir Il/Itilt , In Kulił. Mniln
i_Ł----- Not Arailoble in U>gati nr Caldwell >r.n ** )//( ■///< /ń- ){( « u* % »
2012 02 29 15 COIMŁ hrałwHrjlj Ni/m Litontofiw SOF Nr hąn+fmbMT Itm rfnjHłwy Iuim.
DSC01315 m ^ T*N? T ■M .IIIlrai isdl i Ni i iN? m iTWiT w- 4 MU r* (1
P2213433 fc. KOPRA Kleili ni P. i In. Budmenictwo ogólne, T. II Fizyka budowli. Arkady . Warszawa 20

więcej podobnych podstron