DSC00675

DSC00675



270


Ks. Bogusław Nadolski TChr

Jest to oczywiście niepełna próba analizowania liturgii od strony zasad komunikacji, która nabiera współcześnie coraz większego znaczenia. Należy się spodziewać dalszego ciągu tej refleksji. W wypowiedzi benedyktyna z Maria Laach przebija troska o kształt liturgii w społecznościach post modemy, a co się z tym łączy, innej mentalności uczestników liturgii i ich pragnienia doświadczenia Boga w liturgii. Problematyka ta coraz częściej pojawia się w literaturze przedmiotu.

2. Początki nauki o liturgii

Sięgnijmy do początków kształtowania się nauki o liturgii, co rzuci pewne światło na rozumienie zadań liturgiki.

Po raz pierwszy słowa liturgika użył Grzegorz Cassander (1513-1566): Liturgica, de ritu et ordinatione Dominicae coenae celebrandae, Kolonia 1558. Oświecenie podjęło teoretyczną refleksję nad liturgią. Praktyczną teologię zakwalifikowało jako samodzielną dyscyplinę naukową i w ramy tej dyscypliny włączono liturgikę [zob. Franz Xaver Schmid, Grundrifi der Liturgik, Passau 1836; J. M. Sailer (1800-1871), uczeń F. X. Sćhnuda, Liturgik der christkatholische Religion, 1-3 tomy, Passau 1832/1833; 1840/1842]. Wprawdzie Schmid uznał liturgikę za samodzielną dyscyplinę, dopiero jednak działalność naukowa R. Guardiniego sprawiła, że liturgikę uznano za samodzielną dyscyplinę naukową.

W języku niemieckim używa się terminu Liturgiewissenschaft (Wissen-schaft — nauka) — użył go R. Guardini (1888-1968) łącznie z Leo Cuniber-tem Mohlbergiem i Odonem Caselem. Oba terminy (Liturgik i Liturgiewissenschaft) są używane, chociaż np. Guardini łączy z wyrażeniem Liturgik elementy bardziej praktyczne - „teoria kształtowania liturgii”, natomiast z drugim terminem wiąże naukowe badania, poszukiwania. Niekiedy liturgikę pojmuje się jako dyscyplinę naukową, natomiast Liturgiewissenschaft jako badania historyczne, np. W. Jannasch, Liturgik., RGGIV, (1960), 419; L. Fendt, Einfiihrung in die Liturgiewissenschaft, Berlin 1958, 13. Inni (H. Reifenberg, Fundamentalliturgik /, Klostemeuburg 1978) woli używać rozróżnienia: Liturgiewissenschaft w sensie ścisłej nauki oraz Liturgiekunde - w znaczeniu bardziej informatywnym i receptywnym. Zaznacza się tendencja używania tych terminów jako synonimów.

Używa się także innego terminu: Gottesdienst - por. tytuł podręcznika liturgiki: Gottesdienst der Kirche. Handbuch der Liturgiewissenschaft -wydawanego pod kierunkiem B. Meyera (zm. 2002). Termin akceptują


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00608 (3) 34 Ks. Bogusław Nadolski TChr jan świeckich z 1999 roku pytając, czy Żydzi sprawują lit
DSC00610 (6) 36 Ks. Bogusław Nadolski TĆhr kretnym kontekście historycznym, unikając uogólnień. Funk
DSC00612 (8) 38 Ks. Bogusław Nadołski TChr c. Podstawowa forma liturgii Chociaż wyznawcy Chrystusa p
DSC00615 (9) 40 Ks. Bogusław Nadolski TChr wane w liturgii (doksologie, nacisk na Psalmy - heretycy
DSC00671 (2) 266 Ks. Bogusław Nadolski TChr się Kościoła. Liturgia jako główne pole Kościoła (określ
DSC00595 (7) 12 Ks. Bogusław Nadolski TChr ewolucji językowej w epoce rzymskiej słowo to przybrało b
DSC00603 (11) 20 Ks. Bogusław Nadolskj TChr Dystansował się od teologii zracjonalizowanej w przekona
DSC00597 (7) 14 Ks. Bogusław Nadolski TChr liturgii”, którą są modlitwy oraz przebłagalna ofiara kad
DSC00599 (5) 16 Ks. Bogusław Nadolski TChr commemoratio, cultus, riti Ecclesiae (ryty Kościoła), sac
DSC00601 (7) 18    Ks. Bogusław Nadglski TChr szpaltach, natomiast w liczbie mnogiej
DSC00673 (2) 268 Ks. Bogusław Na dolski TChr Jest oczywiste, że liturgika jako nauka chce w swoich z
DSC00617 Loch” i „maź Prawdziwymi bohaterami Odojewskiego stają się pamięć i czas; jest to oczywiśc
DSC00683 (11) 2f02umieć historię ich wytworzenia. Jest to tym ważniejsze, ponieważ wytwory ludzkiej
img080 80 próbkowania. Jest to oczywiście tylko przypuszczenie, które należy udowodnić formalnie, ws

więcej podobnych podstron