DSC07533

DSC07533



< Weryfikacja związku między wskaźnikiem a zmienną wskazywaną


badani mogli ujawnić charakterystyczne dla siebie wartości szacowanej zmiennej. Po drugie, wskaźnik powinien być trafny, co oznacza, że musi być tak dobrany, abyśmy mieli pewność, że wskazuje tę, a nie inną zmienną. Po trzecie, wskaźnik musi być rzetelny, czyli dawać dokładne oszacowania zmiennej nieobserwowalnej. Po czwarte, należy go tak skonstruować, aby w wyniku pomiaru można było przypisać badanego do jednej z wartości zmiennej. Czynności prowadzące do spełnienia tych czterech warunków są etapami operacjonalizacji zmiennej. Nie wszystkie z podanych sposobów dobierania wskaźników pozwalają spełnić te warunki w jednakowym stopniu. Całkowite ich spełnienie jest możliwe jedynie przy konstruowaniu wskaźników, które umieszczamy w kwestionariuszach wystandafyzowanych, czyli w testach. Zanim więc odniesiemy poszczególne sposoby dobierania wskaźników do szacowania ich związku ze zmiennymi, zapoznamy się z procedurą dobierania wskaźników w testach, ponieważ jest ona najbardziej zaawansowana. Każdy inny sposób łączy się z koniecznością rezygnacji ze spełnienia któregoś z tych warunków. Przejdziemy teraz do bloku umiejętności, w którym będziemy mieli okazję nauczyć się procedury standaryzacyjnej. Zrobimy to na przykładzie Testu Poczucia Skuteczności, który powstawał na przełomie 2005 i 2006 roku.

◄    Weryfikacja związku między wskaz-■ rilkiem a zmienną wskazywaną: przypadek wskaźników umieszczanych

<    YwkWestionariuszach

^Przechodząc do bloku umiejętność, załamiemy od teoretycznej definicji zmiennej, następnie będziemy układać pozycje testu, a potem standaryzować caty test Pamiętajmy, że test traktujemyjako baterię wskaźników poczucia własnej skuteczności. A cala ta procedura służy oszacowaniu związku między wskaźnikiem (testem) a zmienną nieobser-wowainą.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BadaniaMarketKaczmarczyk0 niejsze zmienne oraz związki między wynikami a zmiennymi. Do budowy model
1.2. Zmienne i wskaźniki Zmiennymi, uwzględnionymi w badaniach diagnostycznych, były: kształcenie
DSC06417 (2) nie jakiegoś związku między wskaźnikami i indicatum nazywa i. Gawłowski zdaniem wprowad
CAM00112 Badanie związku między zmiennymi ilościowymi— współczynnik korelacji r Pearsona Współczynni
Schemat wyjaśniania związków miedzy zmiennymi a wskaźnikami Wskaźniki
img003 (61) infrastrukturą społeczną i sposobami dostarczania usług,11 czy badaniu związków między k
skanuj0006 Rozdział 1. Naukowy sposób poszukiwania związków między zmiennymi. Rodzaje badań Rozdział

więcej podobnych podstron