DSC"82

DSC"82



48 Odmiany myślenia o edukacji

W literaturze krajowej trzeba zwrócić uwagę nu artykuły A. Wyki oraz. pozycje książkowe:

A. Janowski, Uczeń h- teatrze życia szkolnego. Warszawa 1989.

K. Kruszewski. 45 minut. Prawie cala historia pewnej lekcji. Warszawa 1993.

10 G. Dc Lindshccrc. Research Pcrspcctises. Hisiory of Educational Research, w. Educational Research. Methodology and Measurcment. An International Ilandbook, cd. J. P. Kcc\cs, Oxford, New York, Beijing. Frankfurt. Sao Paulo. Sydney. Tokio, Toronto 1988.

K. Howc. M. Fisenhart, Standard*for Qualitati\e (and Quantitative) Research:

A Prolegomenon. „Educational Research” 1990. No 4.

" T. Husen, Research Paradignis in Education. w: Educational Research..., op. at.

13 E. Jacob, Qualitative Research Traditions A Rcmcw: „Rcvfew of Educational ResearchM 1987. No I.

,J E. Jacob. Clarifying QualHalne Research A Focu* on Traditions, ..Educational Rcscarchcr" 1988, No I.

14    P. Atkinson, S. Dclamont, M. Hammersley, Qualitativc Research Traditions:

A British Rcsponsc to Jacob, „Rcmcw of Educational Research” 1988, No 2.

15    E. Jacob, Qualitative Research A Defense of Traditions, „Rcvicw of Educational Research” 1989, No 2.

16    M. Buchmann, R. E. Flodcn, Research Traditions. Disersity. and Progress, „Rcvicw of Educational Research” 1989, No 2.

17    C. V. Kom. Alternatne American Schools. Idcals in Action, New York 1991.

18    Por. Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwcrski, Kraków 1992.

19    For. sprawozdanie z obrad Sekcji Metodologicznej Zjazdu Pedagogicznego w Ewolucja tożsamości..., op. at.

‘° Z Bauman, Socjologia i nowożytność, w: Racjonalność współczesności Między filozofią a socjologią, pod red. H. Kozakiewicz. E. Mokrzyckiego. M. J Sicmka, Warszawa 1992. Por. także inne teksty dotyczące kultury postmodernizmu.

21 S. Ehrlich, Oblicza pluralizmów. Warszawa 1980.

■’* For. S. Ehrlich, op. at. oraz X Kwieciński, /miana, rozwój i postęp w świadomości podmiotów edukacji. Wstęp do badań, w Socjopatologia edukacji, red tenże, Toruń 1992.

2i P Walking, Mullicultural Education, w: Ilandbook of Educational Ideas and Practlces, London and New York 1990.

24 S. Rocgholt, Towards a Concept of Muhipcrspceine Education, .,Curriculum Studics” 1993, No 2.

*•* R. Kwa.śmca, Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli, w Ku pedagogii pogranicza, red. / Kwicański, L Witkowski. Toruń 1990.

:0 L. Witkowski, Dcccntracyjnc dylematy w edukacji, w Stare i nowe dylematy teorii wychowania. Materiały z konferencji naukowej, Toruń 1992.

r Por. B. Skarga, Granice historycznoici. Warszawa 1989, ro/dz Trwałość i zmienność kategorii.

2* G. W I Hcgcl, Sauka logiki, Warszawa 1968, t II, s. 416

H -Ci Gadamcr, Problem dziejów w nowszej filozofii niemieckiej, w. tenże, Rozum »Iowo dzieje Szkice wybrane, Warszawa 1979.

y i I Hcrbart. Zarys wykładów pedagogicznych, w ten/c, Pisma pedagogiczne, wybór wstęp i opracowanie B. Nawroczyński, Wrocław 1967, s 26

■*' J. F. Hcrbart, tamże, s. 46.

” M. S. Szymański, Niemiecko pedagogika reformy 1X90-1933, Warszawa 1992, rozdz. Od krytyki kultury do szkól pedagogiki reformy.

33 M. S. Szymański, tamże; autor daje subtelną analizę zagadnienia /. podsumowaniem wywodu w Zakończeniu.

v* K. Obuchowski, Człowiek intencjonalny. Warszawa 1993.

35 G. W. F Hegel, Kto myśli abstrakcyjnie'* w /.. Kudcrowicz, Iłegel i jego uczniowie, Warszawa 1984

30 J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie. Warszawa 1958. s. 131 132

37 H. Buczyńska-Garcwicz, James, Warszawa 1973, s. 26 27.

3* W. James, Filozofia wszechświata, b.m.w., 1911, s. 226.

w J. Dcwcy, Demokracja i wychowanie. Wstęp do filozofii wychowania. Warszawa 1963, rozdz. XX.

40    R. Korty, Edukacja i wyzwanie post nowoczesność i, w; Spory o edukację Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, zbiór pod red. /. Kwiecińskiego. L. Witkowskiego, Warszawa 1993; por. tak/c S. Aronowitz, H. A. Giroux, Postmodern Education. Politics, Culturc and Social Criticism, Minneapolis. Oxford 1991, chap. 2.

41    Arystoteles. Etyka nikomachcjska. Warszawa 1982.

43 Tamże, s. 80.

43    Tamże, s. 83 87.

44    Tamże, s. 89 90.

45    Tamże. s. 89 -92.

46    J. Dcwcy, Filozofia w poszukiwaniu niezmiennego, w: Filozofia współczesna, pod red. Z. Kudcrowicza. Warszawa 1990. t. II, s. 176.

K.    Konarzewski, Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa 1982.

,M M. J. Siemek, Ku krytyce ,,nie-instrumenialncgo rozumu ', w Racjonalność

współczesności. Między filozofią a socjologią, pod red. H. Kozakiewicz. E. Mokrzyckiego, M. J. Siemka, Warszawa 1992. s. 38-39.

19 A. Folkicrsk.t, Pytanie o pedagogikę. Warszawa 1990, s. 248

30 Tamże. s. 260.

L.    Witkowski, Radykalne wizje podmiotu edukacji w dramacie współczesności, w Ku pedagogii pogranicza, pod red. Z Kwiecińskiego. L Witkowskiego, Toruń 1990.

53 K. Obuchowski, Człowiek intencjonalny, Warszawa 1993, rozdz. 11, III.

53    L. Witkowski, Dcccntracyjne dylematy w edukacji, w Stare t nowe dylematy wychowania. Materiały z konferencji naukowej, Toruń 1992

54    H.-G. Gadamcr, Prawda t metoda. 7.arys hermeneutyki filozoficznej, Kraków 1993. s. 339.

55    Tamże, s. 340.

5A H. Arendt. O rewolucji, Kraków 1991.

11 M llliadc. Sacrum mit historia Wybór esejów. Warszawa 1974. s- 160-161.

5* Tamże, s. 247.

59 C. (iccrtz, Religia jako system kulturow y, w Racjonalność i styl myślenia. rcvt l Mokrzycki, Warszawa 1992, s 631

00 I). Bell, Powrót sacrum. Teiy na temat przyszłości rehgii, w Człowiek chowanie kultura, wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 1993% s 215

F. Adamski, O potrzebie pedagogiki personalistycznej, „Społeczeństwo Otwarte’ dodatek „Reforma Szkolna ' 1993. No 4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
R 23 W literaturze krajowej trzeba zwrócić uwagę na artykuły A. Wyki oraz pozycje książkowe: A. Jano
DSC 65 14 Odmiany myślenia o edukacji Przyjmując tę drugą koncepcję, opieram ją na idei ..pulsującyc
DSC 67 18 Odmiany myślenia o edukacji Powiedzmy wstępnie, że jakościowe podejście do problematyki ed
DSC 72 28 Odmiany myślenia o edukacji i ograniczać sferę bezwiednych zachowań34. Te aspekty przemawi
DSC 73 30 Odmiany myślenia o edukacji tym o intclcktualizm akademicki, hermetyczny, lecz. o ogólną u
DSC 80 44 Odmiany myślenia o edukacji przckaz/intcrpretacja (Bames i Shcmilt. 1974), szkoły otwartc/
DSC 68 20 Odmiany myślenia o edukacji Do tego zestawu dołączyła później E. Jacob jeszcze jedną trady
DSC 79 r 42 Odmiany myślenia o edukacji Natomiast zdaniem innych, edukacja powinna opamiętać się i w
DSC 66 16 Odmiany myślenia o edukacjiPedagog jako wędrowiec jednej drogi poznawczej Pedagog wędrowie

więcej podobnych podstron