wity takie rezerwuar pojęć. wyobrażeń > Idea. z. których kor/yo.h pokolenia. W Jtrńcie moizia powiedzieć, że dzieła Homera byt, bibb^
ta starożytnego.
Hczjod z kolei w swoje) 1togom ubrali twórcza .upor7ądkoH(,| ^ roty dotTC/ące powrtanm hogóftich przeobrażeń. aż do m0fnea u /dobycia wtadzy prze/. Zcuu Nąn»dtinybo^ w.
>roccs powstania wszystkiego z Chaosu poprzez okres panowania fr**^ Kconosa. a skończywszy na Zeusie. Dla wielu historyków filozofii Hczjod ** prekursorem myśli ko&inołoft>s*»Kfi 4 )c8° 116 WR Teogonii stal się pr/tj miotem licznych komentarzy. Hczjod pisze, ze .na początku zrodził tięO*. os", przy czym od razu trzeba zauważyć że często błędnie tłumaczy się wers. zamieniają slow .zrodził się’ na .był" Przy takim podejściu bada cze próbują zidentyfikował:, czym ten Chaos w Istocie był; wskazują na pu-stą przestrzeń, wodę. bezkształtną matenę. nieskończoną głębię. Wszystkie te odpowiedzi mc uwzględniają faktu. ze'Chaos się zrodził! istnieje wreszcie interpretacja. która uwzględnia ten fakt. Wywodzi ona słowo .chaos" ze słów chasko i choino (ziewać, rozszerzać, rozwierać się) oraz z chatma (szczelina, rozziew). Powstanie chaosu omacza. że nastąpiło oddzielenie (rozziew) po szczególnych częici iwiata. a pierwotnie pomiędzy ziemią a niebem. Hezjod może opisać początek rzcczywtstoici dopiero w momencie pęknięcia, oddzielenia Uranosa i Gai. ponieważ dopiero wtedy pojawia się pierwsza granica. pierwsze rozróżnienie, a więc tez pierwszy możliwy opis. Z dzieła Hczjo-da można wysnuć wniosek, że badanie (gr. historia) iwiata. w tym jego po-.czątków, pokrywa się z rozpoznawaniem granic.
Bogowie u Hezjoda i Homera, uosabiając sobą siły natury, mają wyraźny charakter antropomorficzny (co później skrytykuje Ksenofancs). nic róż nią się w niczym od ludzi, z wyjątkiem tego, że są nieśmiertelni. Ta mityczna opozycja: nieśmiertelni bogowie - śmiertelni ludzie, znana już w epoce Sumerów. stanie się jedną z głównych inspiracji filozoficznych (Anaksymandcr. Herakiit. Parmcnidcs, Platon i in.).
Warto również wspomnieć o innych ideach filozoficznych, które pojawia £ się w mitach: brficka idea metempsychozy i związek thymosu z rozum+m I -Teogonia orficka r i Nocy, czy też / ( haosu, wyłoniło się jajo
świata, które uę rozdwoiło; jego górna część stworzyła strop Nieba, dolna Ziemię, wyrodku natomiast pojawiło się dwupłciowe bóstwo, mające czwo-