img07701 djvu

img07701 djvu



76

Jest faktem niezaprzeczonym, że dzieci, jak i starsi, posługują się przy rachowaniu pewnemi większemi, czy mniejszemi obrażam i liczbowemi, i to już stanowi argument poważny, przemawiający za tą metodą. Dzieci są wybitniejszymi wzrokowcami w rachowaniu, aniżeli starsi, którzy najczęściej liczą słownie przy współudziale ośrodków akustyczno-motorycznych. Wyobrażenia i pojęcie liczb dzieci wstępujących do szkoły są nierówne -— ogólnie bardzo skąpe w stosunku do innych umiejętności. Niektóre dzieci pojmują liczby 4 do 5, inne nawet ponad 10 -— zależy to od wychowania,domowego. (Eckhardt).

Dojęcie liczb rozwija się wyraźniej od 4-go roku życia. Dziecko 4-letnie urnie zwykłe liczyć do 4. Przy stosowaniu metody poglądowej (obrazów liczbowych) uwzględnia się ogólne zasady dydaktyczne i dlatego zaczynamy naukę od rozróżniania wybitnie kontrastujących wielkości, ilości, a w miarę postępu do rozróżniania coraz mniej wybitnych różnic ilościowych. Dalej zaczynamy od najprostszych funkcyj matematycznych i przechodzimy do coraz więcej złożonych.

W ostatnim czasie ukazała się jeszcze jedna metoda, jako wynik ściślejszych badań psychologicznych, polegająca na wyzyskaniu moto-rycznego odczuwania liczby podczas liczenia.

Według tej metody dziecko ma odczuwać liczbę w jej działaniu w odmierzeniu swojej energji, poprostu w swojem przeżyciu w czasie, a więc przez głośne akcentowane liczenie rzeczy — albo liczenie, połączone ze stukaniem, klaskaniem, rysowaniem, układaniem patyczków, fasoli, kółeczek i t. p., wreszcie przy udawaniu kupowania i sprzedawania przy pomocy papierowych odbitek monet*).

Według mego, na własnem doświadczeniu opartego zdania, naj-p< umiej, najłatwiej i najprędzej można osiągnąć skutek przez głośne akcentowane liczenie rzeczy widzianych (poglądowe), połączone ze stukaniem (klaskaniem) lub rysowaniem, układaniem patyczków. Przy tern liczeniu kojarzą się wrażenia wzrokowe, słuchowe z odczuciem ruchu (działania), tak wybitnie objawiająoeim się u dzieci1 2).

Na drugiem miejscu co do skuteczności nauki umieściłbym liczenie z równoczesnem rysowaniem, układaniem patyczków i t. d., na trzeciem ciche liczenie z poglądu, na czwartem wreszcie liczenie w myśli, oderwane, chociaż najdoskonalsze, bo najprędsze, ale dla dzieci najtrudniejsze. Ma ono też być wynikiem poprzednich sposobów uczenia.

Zresztą metodycy starają się tak jedną, jak i drugą metodę udoskonalić. Do takich udatnych wysiłków w kierunku udoskonalenia metody poglądowej należy liczydło Borna. Przy pomocy tego liczydła można w odpowiedni sposób przyswoić uczniom pojęcie liczb jako obrazów liczbowych. Dotychczasowe wyniki wykazały skuteczność tego środka naukowego i dlatego M. ~W. R. i O. P. uwzględniło je w Programach naukowych.

W niniejszym podręczniku, jak i w książeczce rachunkowej, uwzględniłem te wszystkie metody, starając się je zespolić, aby tworzyły jedną skombinowaną metodę.

1

!) Te połączenia nauki rachunków z zajęciami ręcznemi dawały bardzo dodatnie skutki. (Kerschensteiner w Monachjum).

2

Metoda liczenia została równie* wypróbowana przez metodyków, przy-czem dawała rezultaty bardzo dodatnie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
10 Biuletyn RPO - Materiały Nr 58 Jest faktem bezsprzecznym, że każdy człowiek, w każdym kraju, ma,
WA308Y0 II10105 POCZATKI SZTUKI218 I djvu 214 jest wskazać lakt, że w samym tylko zbiorku ich, zgro
Jest faktem niekwestionowanym, że na szybkość powstawania uzależnienia istotny wpływ wywiera stopień
img054 (7) 106 Pożytki z różnorodności to znaczy być po stronie, po której się jest samemu. Żadna ze
so — co po cygańsku znaczy „przeklęty Niemiec". Jest to niezapomniana scena — zamiast jak zwykl
Image77 bmp 50 STUDIA i ROZPRAWY II podmywa”). A jednak czterowiersz jest jasny. Bodaj że na wersji
wiek jest negatywnie skorelowany ze ściąganiem. Im starsi studenci tym mniej ściągają (McCabe &
94282201 djvu 202 X. CYBULSKI Oczywiście więc, że badając nerwy w y cięte, musimy się liczyć z tym
94286001 djvu 340 ADOLF BECK sic, że w środomózgowiu i m i ę dz y m ózgo w i u znajdują się ośrodk
rezonans0005 -51 - Z rys. 3.6 wynika, że w miarę jak pulsacja zbliża się do pulsacji rezonansowej, m
P3200002 ności jest posługiwanie się przy badaniu i pomiarze uczenia się i pamięci tymi samymi "
76673 Pod log2 Infrastruktura logistyczna Centrum Maturo jest czynne całą dobę podobnie jak inne ce
78831 Strona037 (2) buchu) przebiega ze stosunkowo małą prędkością, należy uznać za najbardziej celo
sanktuariasłowiań013 rzędzia. Jest to zrozumiale, niematerialny duch nie może posługiwać się materia

więcej podobnych podstron