img093

img093



252 Z historii i teorii literatury

ujawnią się, gdy zwrócimy uwagę na stosowanie przez Mickiewicza pauz wewnątrz 13-zgłoskowca.

Bardzo specjalne przeznaczenie mają odstępy w spowiedzi Jacka, chodzi bowiem o pokazanie, że umierający bohater „zarywa się” w mowie. Nie jest to więc przecinanie wersu, lecz jego urywanie w określonym miejscu. Ale jakim? To pokazuje tabela następna.

Zgłoski

1

3

4

5

6

7

9

Odstępy

2

1

6

5

2

6

4

Zamiar pokazania za pomocą niedokończonych wersów, jak to podczas spowiedzi Jacka nieraz „brakło mu oddechu”, prowadził do przerywania ich w miejscach nieprzewidzianych (stąd dwukrotne przerwanie po zgłosce 6), a jednak zestawienie obu tabel ilustruje tendencję do wprowadzania pauz po tych samych uprzywilejowanych zgłoskach: 4, 5 i 7.

Przytoczone tu obserwacje są jedynie wstępem do przyjrzenia się objawiającym zdecydowaną regularność zwyczajom przestankowania, za pomocą których Mickiewicz wprowadza pauzy retoryczno-intonacyjne do toku obranej przezeń formy wersyfikacyjnej.

Materiał obserwacji zebrany został na podstawie czterech ksiąg Pana Tadeusza: I, II, V, VIII, i dotyczy liczbowych stosunków ilustrujących stosowanie poszczególnych znaków przestankowych po określonej sylabie 13-zgłoskowca. Mogą to być wszystkie kolejne zgłoski wiersza z wyjątkiem 6 i 12, co ze względu na rodzaj średniówki i żeński rym jest oczywiste. Ograniczyłem się do analizy z tego punktu widzenia tylko czterech pieśni: dwóch z pierwszego okresu tworzenia dzieła (przed wyjazdem w celu pielęgnowania Garczyńskiego) i dwóch z drugiego okresu (październik 1833—luty 1834). Zbadanie analogicznego materiału w całym tekście rozszerzyłoby niewątpliwie materiał dokumentacyjny, ale nie wniosłoby chyba większych zmian we wnioskach, jakie dadzą się wysnuć z tej części tekstu, jaka została zbadana, a część ta obejmuje 3546 wersów, czyli 36,5% ogólnej liczby wersów poematu.

Podane tu liczby bezwzględne posiadają już swoją niedwuznaczną wymowę, ale żeby uwypuklić dokładnie przejawiające się w przestankowaniu Mickiewicza tendencje, przedstawimy poniżej w procentach osobno użycie trzech najważniejszych znaków: kropki, średnika i przecinka, oraz sumaryczne użycie pozostałych znaków w stosunku do liczby wersów każdej z przebadanych ksiąg.

Wymieniony materiał da się ująć w następujące tabele 1S:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img083 242 Z historii i teorii literatury Stykając się ze sposobami używania znaków przestankowych w
37830 tkihl 1 TEORIA, KRYTYKA I HISTORIA LITERATURY W Teorii literatury1 starałem się zachować rozró
img087 246 Z historii i teorii literatury Tylą dręczyć przypadki cnotliwego męża? Wichrem zbrodnia p
img089 248 Z historii i teorii literatury 4. W tekstach wierszowanych intencja podkreślania członów
img091 250 Z historii i teorii literatury wypadku; jego wywody na temat interpunkcji nie są arbitral
img095 254    Z historii i teorii literatury Tab. 4: Księga VIII (805 ww.) Po
img099 258 Z historii i teorii literatury Umilkła, i spuściła głowę; ocZki modre Ledwie stuliła, z r
img103 262 Z historii i teorii literatury o podkreślenie, że Wojski pamięta pewien szczegół, mimo że
Zarys teorii literatury1 znajdują się w świadomości osoby, z której perspektywy jest konstruowany d

więcej podobnych podstron