89946 Img10258

89946 Img10258






WYZWOLENIE

(według R. de Mille)

CELE

Możemy wywierać konstruktywny społeczny wpływ, gdy czujemy się wewnętrznie wolni i silni. „Wyzwolenie” jest piękną zabawą fantazji, która umożliwia dzieciom dostęp do własnej energii, ruchliwości i żywotności. Opierając się na swoich wewnętrznych siłach, dzieci łatwiej i bardziej twórczo wpływają na swoje otoczenie w sposób, jaki uważają za stosowny.

UCZESTNICY

Od 10 lat. Zaleca się, żeby dzieci poznały już kilka łatwych zabaw fantazji z części I. Ponadto niezbędne jest zaufanie w grupie i w stosunku do prowadzącego.

CZAS TRWANIA

Około 30 minut.

PRZEBIEG GRY

Proponuję wam zabawę, która nazywa się „Wyzwolenie”. W swojej wyobraźni przeżyjecie, że jesteście o wiele silniejsi niż wam się czasem zdaje. Postójcie najpierw przez chwilę i zamknijcie oczy... Podnieście ręce do góry i nie otwierajcie oczu...

Stańcie teraz na czubkach palców i próbujcie końcami palców u rąk dotknąć sufitu... Próbujcie sięgnąć trochę wyżej... i jeszcze trochę wyżej... (10 sek.) Teraz otwórzcie oczy i usiądźcie lub połóżcie się wygodnie...

Wybierzcie pozycję bardzo wygodną... Teraz zamknijcie znowu oczy i nie otwierajcie ich dopóki nie powiem, że macie je otworzyć...

Czy jest wam wygodnie? Spróbujcie usadowić lub ułożyć się jeszcze trochę wygodniej...

Teraz zacznijcie oddychać nieco głębiej niż zwykle i wyobraźcie sobie, że wciągacie powietrze aż do ud i ramion... Wypuście dokładnie powietrze i przestrzegajcie tego, by zużyte powietrze nie pozostawało w waszym organizmie...

Zaznaczone poniżej punktami przerwy (...) powinny trwać 10—15 sekund. Wyobraź sobie, że przed tobą stoi klatka z małym żółtym kanarkiem... Popatrz uważnie i obserwuj ptaszka... Zmień teraz jego kolor i zamień żółtego

kanarka na zielonego...

Teraz zamień go na niebieskiego...

Każ ptaszkowi podskakiwać w klatce tam i z powrotem...

Pozwól ptaszkowi mieć wielkie życzenie: chciałby wyfrunąć z klatki... Wyobraź sobie, że otwiera klatkę i frunie na zewnątrz... Pozwól mu po fruwać w pomieszczeniu... Ptaszek cieszy się, że jest na zewnątrz klatki... Każ mu powrócić do klatki... Teraz zamyka za sobą drzwiczki klatki...

Wyobraź sobie, że na drzwiczkach klatki wisi zamek... Ptaszek próbuje znowu otworzyć drzwiczki — nadaremnie... Każ mu pozostać w klatce i płakać... Każ mu tupać w podłoże i krzyczeć... Każ mu teraz podskoczyć i rozsunąć pręty klatki... Teraz fruwa swobodnie w pomieszczeniu... Fruwa sobie i śpiewa...

Wraca do klatki i ustawia pręty prosto...

Teraz wyobraź sobie, że jesteś taki mały, że zamiast ptaszka jesteś w klatce... Skacz wewnątrz klatki... Spróbuj wydostać się na zewnątrz... Rozsuń pręty i skacz z klatki na zewnątrz...

Teraz stań się większym aż do osiągnięcia normalnego wzrostu... Weź klatkę, rozerwij ją i wyrzuć poszczególne części...

Wyobraź sobie nową klatkę, jak dla lwa... Jesteś wewnątrz tej klatki... Rozsuń jej pręty i wyskocz z niej...

Teraz wyobraź sobie, że jesteś jeszcze większy... Weź tę klatkę dla lwa, zburz ją i wyrzuć jej kawałki...

Teraz bądź w starym zamku... Jesteś zamknięty w więzieniu zamkowym w piwnicy... Więzienie jest z kamieni, po jednej stronie jest żelazna krata... Nie masz ochoty spędzić tam życia i chcesz się wydostać na zewnątrz... Naciskasz ramionami na mur i wybijasz wielką dziurę w ścianie, tak że możesz więzienie opuścić... Biegniesz na zewnątrz i postanawiasz zburzyć cały zamek... Kładziesz swoją rękę na murze zamku i z wielkim hukiem zamek się wali...

Teraz wyobraź sobie, że ruiny zamku cię denerwują... Zaczynasz sprzątać. Dmuchnij tak mocno, że gruzy rozlecą się na wszystkie strony świata i pozostanie wielki pusty plac...

Pojawia się przed tobą nowy zamek na pustym placu... Ten zamek też chcesz usunąć. Nabierasz dużo powietrza i podmuchem burzysz zamek... Następnie dmuchnięciem usuwasz ruiny. Plac jest pusty...

Wejdź teraz do jaskini w głębi góry... Ze szczytu spadają nagle wielkie złomy skał i tarasują otwór... Chodzisz po grocie i stwierdzasz, że nie ma innego wyjścia...

Nabierz głęboko powietrza i zdmuchnij skały sprzed wejścia do jaskini... Teraz wpadają nowe skały do wyjścia z jaskini... Zdmuchnij je też... Spójrz na wyjście z jaskini i przekonaj się, że jest wolne... Wyjdź na zewnątrz i ciesz się blaskiem słońca...

143


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wszechświat i człowiek. — Tom IV.Polowanie krajowców Florydy na krokodyle. Według de Bry „Brevis
Uktó sfery wartości i kanonów, według któlych oceniamy polityk, Możemy określić polityka tylko na
Untitled Scanned 02 pełne słodyczy uczucie duchowego wyzwolenia Inconnue de la Seine, sceptycyzm sta
Img10263 IWYŚCIGI NA KOCU (K.W. Vopel)CELE W tej sportowej zabawie dzieci mogą się wręcz namacalnie
PICT5701 G. AGRICOLA. ZYCIE I DZIEŁA 73 Ryc. 21. Pokłady A, B — pokłady; C — przerost; D, E — pokład
DSCN0213 IŚWIADOMOŚĆ CIAŁA (według Glorii Castillo)CELE Eksperyment ma uwrażliwić dzieci na różne
DSCN0290 i l^UMAGICZNA LASKA. (według P. Rattray)SI CELE 2 W tej klasycznej zabawie ze sprzężeniem z
IMG102 Jeżeli rozpoczniemy obserwację od cząsteczek nieskończenie małych, to stwierdzimy, że sta.&nb
kontrakt dobrego zachowania format a4 133 9738 pdf 13 MOŻEMY ODPOCZĄĆ, GDY NIE CZUJEMY SIĘ DOBRZE
CELE ODBYWANIA STAŻUCEL GŁÓWNY: Powinności nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na

więcej podobnych podstron