Img10261

Img10261



56

AWARYJNE LĄDOWANIE

(K. W. Vopel)


CELE

Dzieci mogą sobie uświadomić, na ile są gotowe wpływać na innych w pic i pozwolić innym wpływać na siebie. Równocześnie uwidacznia się, j^-autorytet ma poszczególne dziecko w grupie.

UCZESTNICY

Od 10 lat. Dzieci muszą się dobrze znać i mieć do siebie zaufanie.

CZAS TRWANIA Około 35 minut.



POMOCE

Dla każdego dziecka trzy monety pięciogroszowc.

rz— PRZEBIEG GRY

•ai Chciałbym wam zaproponować zabawę, która nazywa się „Awaryjne lądo-

-' wanie”. Będziecie mogli ustalić, jakim uznaniem i zaufaniem cieszycie się

w grupie lub które dzieci widzielibyście na krótki czas jako kierownika grapy.

Wyobraźcie sobie, źe odbyliście razem dłuższą podróż do Ameryki. W drodze powrotnej wasz samolot musi wylądować awaryjnie na bezludnej wyspie w środku Oceanu Spokojnego. Samolot się przy tym rozpada; urządzenia nadawcze nie działają; pilot i cała załoga nie żyje. Jesteście zupełnie sami na wyspie, na której, na szczęście, rośnie wiele dzikich owoców i żyje trochę jadalnych zwierząt. Macic szansę na przeżycie dopóki nie nadejdzie pomoc. Oczywiście jeżeli będziecie trzymać się razem i wspólnie walczyć o przeżycie. Dlatego postanawiacie wybrać rząd, który zadba o to, żebyście byli zgodni i wspólnie rozwiązywali zadania niezbędne do przeżycia: zaopatrzenie w żywność i wodę, zbudowanie prowizorycznego dachu nad głową, opiekę nad chorymi, przygotowanie sygnałów SOS, gdy pojawią się samoloty poszukiwawcze itd. Waszym zadaniem będzie później wybranie takiego rządu.

Czy zrozumieliście mnie?...

Proponuję, żebyście się najpierw zastanowili, jakie cechy muszą posiadać dzieci mogące utworzyć taki rząd. Podajcie mi swoje przemyślenia, zanotuję wasze życzenia na dużym arkuszu papieru...

Prowadzący notuje zgłoszone wymagania dzieci wobec członków rządu i przeznacza na tę burzę mózgów pięć minut.

Teraz dam każdemu z was trzy monety pięciogroszowe. Te monety wykażą wpływy, jakie każdy z was posiada na początku zabawy. Dzieciom, które widzicie w rządzie, możecie dać część waszych pieniędzy. Gdy upłynie czas zabawy, rząd będzie się składał z dzieci, które posiadają najwięcej pieniędzy.

Obowiązują przy tym następujące reguły:

—    W każdej chwili możecie poruszać się swobodnie po sali i rozmawiać we dwójkę lub z większą liczbą dzieci.

—    Macie łącznie 15 minut.

—    Pieniądze musicie stale trzymać w ręce.

—    Możecie każde dziecko poprosić, żeby wam powiedziało, ile ma obecnie pieniędzy. Każdy musi mówić prawdę.

—    Nikt nie może gromadzić pieniędzy na siłę.

—    Kto po 15 minutach będzie miał najwięcej pieniędzy, wchodzi do rządu. Czy wszyscy zrozumieli reguły?

Spróbujcie teraz stworzyć rząd, jaki sobie życzycie. Zastanówcie się, czy sami chcecie wejść do rządu lub czy widzicie tam inne dzieci. Macie teraz jeszcze dokładnie 15 minut...

Przerwijcie i zbierzcie się w kręgu...

Przeliczcie swoje pieniądze...

Chciałbym, żeby każdy po kolei powiedział, ile otrzymał pieniędzy... Dzieci, które otrzymały najwięcej pieniędzy, usiądą w kole.

Omówcie krótko wspólnie, co sądzicie o wyniku zabawy.

—    Czy liczyliście na to?

—    Jak się czujecie?

—    Jak będziecie współpracować?

—    Jak poradzicie sobie z dziećmi?

Na rozmowy rządu prowadzący przeznacza 3-5 minut.

Co inne dzieci mówią o swoim rządzie?...

Chciałbym, żeby każdy po kolei powiedział rządowi, w jakim stopniu go akceptuje, jakie z nim wiąże uczucia i myśli...

KRYTERIA OCENY

□    Czy sam pomyślałem o wejściu do rządu?

□    Jakie posiadam cechy, które mnie do tego predysponują?

□    Jakich cech brak mi dla takiego zadania?

□    Czy prosiłem inne dzieci o pieniądze?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Img10261 56AWARYJNE LĄDOWANIE (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić, na ile są gotowe wpływ
Img10261 56AWARYJNE LĄDOWANIE (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić, na ile są gotowe wpływ
Img10332 POCZTA BUTELKOWA (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą sobie uświadomić częściowo oderwane aspekty
Img10255 51MASZ TO ZROBIĆ I (według G. Castillo)CELE Tutaj dzieci mogą sobie uświadomić, na ile rząd
DSCN0232 (3) ODPRĘŻENIE (z tradycji gier tensytywnych — Encountortradllion)CELE Dzieci mogą sobie uś
Img10253 i £ rs. W ♦CHCĘ BYC KRÓLEM (K. W. Vopel)§1 CELE 2 Dzieci mogą tutaj przetestować, na ile sa
Img10257 KAWAŁEK TORTU (K. W. Vopel)CELE Dzieci uświadamiają sobie przy pomocy wyobraźni, kogo odbie
Img10253 i £ rs. W ♦CHCĘ BYC KRÓLEM (K. W. Vopel)§1 CELE 2 Dzieci mogą tutaj przetestować, na ile sa
63734 Img10253 i £ rs. W ♦CHCĘ BYC KRÓLEM (K. W. Vopel)§1 CELE 2 Dzieci mogą tutaj przetestować, na
Img10309 ««*DŹWIĘKI FANTAZJI (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą w bardziej świadomy sposób skoncentrować
DSCN0255 STRACH PRZED SZKOŁĄ (K. W. Vopel)CELE Dzieci mogą wyrazić, czego się w szkole boją, a co sp

więcej podobnych podstron