img244

img244



cielka. Nie chodzi tu oczywiście o „wyręczanie” personelu, lecz moż- ; liwie wszechstronne angażowanie w całokształt pracy przedszkola, ■ wykorzystanie okazji dla organizowania celowej działalności dzieci, ’ a wyniki będą tym lepsze, im bardziej samodzielna była droga pro- , . wadząca do ich uzyskania.    !

Staranne przygotowanie się do zajęć obejmuje także:

—    jasne sformułowanie celu zajęcia, wynikającego z jego treści, |

a więc celu bezpośredniego (o czym była mowa poprzednio), a nie J celu ogólnego,    |

—    przedstawienie toku zajęcia prowadzącego do pełnego osią- |

gnięcia określonego    celu.    §

Ujęcie tych dwu    spraw i ich celowość wyjaśnią następujące przy- 'j

kłady.    j

Przykład 1 — dzieci 6-Ictnie    t '

Temat: Praca poczty.

Rodzaj zajęcia: Rozmowa po wycieczce na pocztę.

Pomoce: Tablica dla przedszkoli Na poczcie.

Cel zajęcia: Uporządkowanie, uściślenie i rozszerzenie wiadomości uzy-x skanych podczas pobytu na poczcie, utrwalanie słownictwa związanego < z urządzeniem instytucji i pracą ludzi, uświadomienie znaczenia pracy jj poczty w codziennym życiu ludzi.    j

Przebieg zajęcia:    J

a.    Wypowiedzi dzieci wg następujących punktów:    |

—    Urządzenie poczty: stanowiska pracy, kabiny telefoniczne, skrzynki!

pocztowe, stoliki — pulpity dla interesantów, wagi do paczek, inne urzą- | dzenia; znaczenie poszczególnych urządzeń dla działalności poczty.    |

—    Rola poszczególnych pracowników: potrzebne umiejętności, trudności, |

jakie napotykają w swej pracy.    |

—    Korzystanie z usług poczty w środowisku dziecięcym (wysyłanie |

i otrzymywanie listów, paczek, wpłacanie pieniędzy, korzystanie z tele-if fonu).    !J

—    Znaczenie adresu na liście, konieczność właściwego zapisu, utrwalę-.-!

nie znajomości adresu.    |

b.    Swobodne wypowiedzi dzieci na temat tablicy Na poczcie, porówny- j

wanie z własnymi obserwacjami.    j

Zakończenie zajęcia: Propozycje dzieci odnośnie wysyłania listów A w najbliższym czasie: do kogo, w jakim celu, rodzaj listp (np. wspólnie] ułożony list do chorego kolegi, pozdrowienia dla dzieci z zaprzyjaźnio- J nego przedszkola, kartki z pozdrowieniami dla rodziców itp.).    !

Przykład 2 — dzieci 4-letnie

(

1

1

i

i

i


Temat: Nasze grządki.

Rodzaj zajęcia: Nauka wiersza M. Kownackiej Piłka1.

Pomoce: Piłka w siatce.    ' '

Cel zajęcia: Przygotowanie do pamięciowego opanowania wiersza, przypomnienie o właściwym sposobie zabawy piłką w ogródku ze względu na konieczność oszczędzania roślin, przestrzeganie wyznaczonego do zabawy miejsca, uczenie dostrzegania piękna przyrody w najbliższym otoczeniu.

M. Kownacka: Ogródek. Warszawa 19(53, Nnśzn Księgarnia,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1010189 (5) i zdrowie człowiekowi, to nie chodzi tu o żadną z tych rzeczy, lecz o nieznaną rzecz tr
skanowanie0034 Nie chodzi tu jedynie o jego sympatie dla tych czy innych autorów „ginącej kultury” —
ScannedImage 64 - 36 - Nie chodzi tu przy tym wyłącznie o taktyczny wzgląd na obserwatorów, czy nawe
CCF20090701026 50 E. Cassirer ~ O teorii względności Einsteina nej jedności pomiaru. Jak widać nie
60230 IMG$96 (2) wiadomościach i umiejętnościach. Nie chodzi tu wcale o jakieś specjalne badania tes
www.dobry-wodzirej.pl www.na-wesete.pl Nie chodzi tu jednak o dziwaczność, o silenie się na
104S15 14 Inaczej mówiąc, nie chodzi tu o urzeczywistnienie jakichś presji warunkowanych „gdzie indz
wszak różnica. Nie chodzi tu bowiem o dostrzeżenie „istot” lub eidos, jako skutek epo-che, lecz o za
dezynfekcja wody ozon 2 Dezynfekcja wody jest jednym z ważniejszych wyzwań dla 21 wieku. Przy czym n
Lonewolf jest jednym z tych zespołów, które wciąż pozostają wierne klasycznemu heavy metalowi. Nie c
Obraz0 3 go, innych dla sponsorów itd. Nie chcę tu oczywiście umniejszać wartości strategicznego my
Obraz8 2 pomocy społecznej i polityki socjalnej. Nie chodzi tu tylko o brak środków publicznych prz

więcej podobnych podstron