IMG216

IMG216



które nie są podobne do czegokolwiek znanego, które nic nie przedstawiają i nic nie symbolizują, działająca swobodnie wynalezionymi formami, jak muzyka swobodnymi tonami. Ale ludzie nie chcą jeszcze nic o tym wiedzieć; nie umieją oni rozkoszować się czymś, czego ich rozsądek nie rozumie, i dlatego wynaleźli oni muzykę programową, która coś znaczy, i dekorację programową, która coś przypomina, by uzasadnić swą rację istnienia. A jednak nadejdzie czas, gdy w parkach i na placach publicznych wzniosą się pomniki, które nie będą przedstawiać ani ludzi, ani zwierząt, kształty zrodzone z fantazji, które porwą serca ludzkie, napełnią je płomiennym entuzjazmem i nieprzeczuwanym zachwytem”51.

Od secesyjnego zwrotu do Natury, od uwielbienia świata organicznego prowadziła w ten sposób droga - jedna z dróg - do sztuki bezprzedmiotowej.

ZWIĄZKI Z SYMBOLIZMEM


Wszelka sztuka jest zarazem powierzchnią i symbolem.


OSKAR WILDE (1891)1

[...] termin „symbol” jest bliski zlania się z terminem „sztuka”. Świadomie lub nieświadomie symbol podnosi jakość, ożywia dzieło: jest jego duszą.

ĆMILE GALLĆ (1908)a

Szereg rysów łączyło secesję z poezją symboliczną końca XIX i początku XX wieku - Verlaine’em i Mallarme, Nietzschem i Rilkem, Maeterlinckiem i Wyspiańskim3.

Poezja symboliczna posługiwała się „symbolami”. Termin „symbol” jest jednym z najbardziej wieloznacznych terminów teorii sztuki i estetyki. Tutaj przez „symbol” rozumiemy przedmiot spostrzegalny zmysłowo lub wyobrażalny, istniejący w przyrodzie lub wytworzony przez człowieka, przedmiot, który wywołuje w odbiorcy myśl o przedmiocie innym niż on sam nie na podstawie podobieństwa i nie na podstawie zwyczaju lub umowy, lecz na podstawie pewnej, nieraz dalekiej i trudno uchwytnej analogii. Tak np. lew wywołuje w nas myśl o sile lub męstwie, ścieranie się światła z mrokiem - myśl o walce dobra ze złem. Symbol może być ustalony, „skodyfikowany” przez zwyczaj lub umowę i stanowić dzięki temu cząstkę tradycji kulturalnej pewnej grupy społecznej. W średniowieczu lew był ustalonym symbolem męstwa, lilia - czystości. Symbol może być jednak również nie ustalony, stanowić twór indywidualny danego artysty, mienić się różnymi znaczeniami. Dzika kaczka w dramacie Ibsena, sad wiśniowy w sztuce Czechowa lub zloty róg w „Weselu” Wyspiańskiego są takimi właśnie symbolami.

Artyści secesyjni posługiwali się często symbolami. Niekiedy były to symbole ustalone sztuki chrześcijańskiej, np. lilia lub ciem kwitnący w witrażach franciszkańskich Wyspiańskiego. Przeważnie jednak symbole secesji należały do symboli nie ustalonych, mieniły się całą gamą znaczeń. Przedstawiane przez artystów secesyjnych rośliny, zwierzęta i postacie ludzkie lub ich narządy - pąki, kwiaty, owoce, korzenie, bulwy kiełkujące, serca - miały nieraz, prócz swego znaczenia dosłownego, znaczenie symboliczne: symbolizowały zwłaszcza procesy biotyczne -- wzrost, pączkowanie, kwitnienie, owocowanie - ekspan-sywność, bujność, płodność Życia.

Jednym z ulubionych motywów secesji było, jak wiemy, drzewo. Drzewo jest prastarym symbolem Kosmosu: zdolność Kosmosu odradzania się bez końca znajduje symboliczny wyraz w życiu drzewa. W mitach i wierzeniach wielu ludów drzewo symbolizuje przy tym nie tylko Kosmos, lecz także życie, młodość, nieśmiertelność, mądrość4. Secesja wskrzesiła ten prastary symbol. Nie przestając być symbolem kosmicznym drzewo, zwłaszcza kwitnące lub owocujące, było przy tym dla niej przede wszystkim wcieleniem ekspansywności życia. W studiach przygotowawczych do mozaiki w Palais Stoclet Klimt wyraźnie

192


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG208 Istoty organiczno-fantastyczne Prócz organizmów rzeczywistych secesja przedstawiała również
IMG214 zachowuje swój naturalny kształt, sylwetę, postawę, a przy tym układa się idealnie w pewną a
IMG220 138. E. OKUŃ, OKŁADKA granicę między podporą a noszą, między członami dźwigającymi a członam
img2 ) ę- -c +8 -0 > (z 1 l) l 9 I V 1 1
IMG2 (2) Priorytety i wartościowania Operatory posiadają priorytety, które są na stałe zakodowane w

więcej podobnych podstron