44080 podstawy wiedzy oíukacji i por zaw strona” 95

44080 podstawy wiedzy oíukacji i por zaw strona” 95



wyków i opanowuje nowe, lepiej dopasowane do własnych i społecznych potrzeb;

-    po czwarte, doradca pracy pomaga ludziom nauczyć siÄ™ żyć w zgodzie z innymi, tak, że w konsekwencji stajÄ… siÄ™ oni osobowoÅ›ciami mniej konfliktowymi, lepiej zintegrowanymi wewnÄ™trznie;

-    po piÄ…te, doradca uczy ludzi lepszego sposobu życia, który charakteryzuje pozytywny rozwój osobowoÅ›ci, czyli wzrost kompetencji lub wyższy poziom kwalifikacji i umiejÄ™tnoÅ›ci funkcjonowania w nowoczesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie oraz wzrost ogólnego potencjaÅ‚u osobowoÅ›ci. przejawiajÄ…cego siÄ™ zwiÄ™kszeniem odpowiedzialnoÅ›ci! poczucia jakoÅ›ci życia213.

W rezultacie doradcę zawodowego powinna więc cechować prawidłowa postawa do pełnienia odpowiednimi umiejętnościami, przy założeniu możliwości i konieczności pozytywnego rozwoju, pozytywnej ewolucji obu wymienionych komponentów.

Prezentowana przez doradcę zawodowego postawa poparta odpowiednim kształtem umiejętności, musi być osadzona na gruncie posiadanej przez niego wiedzy, którą stanowi znajomość:

-    przepisów prawnych normujÄ…cych zasady prowadzenia doradztwa zawodowego,

-    podstawowych teorii z zakresu realizowanych zadaÅ„. Do podstawowych teorii, które muszÄ… być poznane przez wszystkich zajmujÄ…cych siÄ™ poradnictwem zawodowym należaÅ‚oby zaliczyć teorie rozwoju i zawodowego funkcjonowania ludzi, jako rzeczywistych i potencjalnych grup i klientów doradztwa.

-    podstaw pedagogiki pracy, a w szczególnoÅ›ci zawodoznawstwa. ksztaÅ‚cenia i doskonalenia zawodowego, rynku pracy,

-    zasad: doboru ludzi do pracy i pracy do ludzi, zmiany zawodowej, p rzystos o wania za wodo wego,

-    oceny kwalifikacji, osobowoÅ›ci i innych cech klienta (w tym mieÅ›ci siÄ™ również umiejÄ™tność prowadzenia rozmowy i obserwacji), a ponadto:

-    umiejÄ™tność negocjacji • kompetencje w tym zakresie obejmujÄ…: umiejÄ™tnoÅ›ci z zakresu psychologiczno - pedagogicznych postaw komunikacji interpersonalnych, negocjacji zbiorowych, współdziaÅ‚ania z innymi specjalistami, oraz - znajomość i umiejÄ™tność strategii wspomagania ludzi przez dÅ‚uższy czas, tj. monitorowanie klien-

" I Pietraszko, O niektórych psychologicznych uwarunkowaniach kompetencji doradcy zawodowego, (w:) Teoretyczno i metodologiczne problemy poradoznawstwc. pod red. A. Kargulowej. J. JÄ™drzejczaka. WrocÅ‚aw 1985; R. KoÅ‚akowski. PoÅ›rednik pracy w systemie urzÄ™dów pracy. MateriaÅ‚y szkoleniowe. Warszawa 1980; A . BaÅ„ka, Zawadoznowstwn.... s.23-30; 90-95. M. Åšmigiel. PoÅ›rednictwo pracy w zarysie. Warszawa 1993.

ta w kierowaniu własną karierą zawodową, uczenie strategii postępowania dla efektywnego przebiegu kariery zawodowej, korygowanie nieprawidłowych postaw114.

Postawa przyjmowana przez doradcÄ™ zawodowego, wykorzystywane przez niego umiejÄ™tnoÅ›ci, bezwzglÄ™dnie musi dopeÅ‚niać posiadana wiedza, głównie w zakresie psychologicznym, pedagogicznym, socjologicznym i prawnym. RozpatrujÄ…c zadania, kompetencje i odpowiedzialność doradcy zawodowego wobec klienta, pracodawcy i etyki zawodowej należy skoncentrować siÄ™ na elementach wiedzy zgrupowanych wokół etyki, psychologii, pedagogiki, socjologii, prawa, przy zachowaniu niezbywalnej możliwoÅ›ci otwartoÅ›ci na zmiany, na ewolucjÄ™, na pozytywny rozwój, co jest wymogiem koniecznym z uwagi na fakt. iż rzeczywistość spoÅ‚eczna jest zÅ‚ożona i dynamiczna i jako taka domaga siÄ™ elastycznoÅ›ci i rozwojowoÅ›ci zachowaÅ„.

4. Skuteczność działań doradcy zawodowego w badanych rejonowych urzędach pracy

4.1. Procedura badawcza

Głównym celem podjÄ™tych badaÅ„ jest dokonanie możliwie wielostronnej analizy skutecznoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ doradcy zawodowego w rejonowych urzÄ™dach pracy. Chodzi tutaj o rozpoznanie form pomocy, sprzyjajÄ…cych osiÄ…gniÄ™ciu możliwie najlepszego poziomu dostosowania zawodowego bezrobotnych, wykazanie skutecznoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ doradczych i ustalenie, w jakim stopniu, i w jakich sytuacjach bezrobotni korzystajÄ… z usÅ‚ug doradcy.

Główny problem badań wiąże się /. pytaniem o podmiotowość preferowanej roli doradcy i bezrobotnego. Na ile kompetencje zawodowe doradcy oraz świadomość bezrobotnych odzwierciedla nadane z zewnątrz przepisy roli.

Praktyczna realizacja tego problemu łączy się z koniecznością uwzględnienia szczegółowych pytań:

1) czy i w jakim stopniu bezrobotni korzystajÄ… z poradnictwa zawodowego ?

"* Na podstawie A BaÅ„ki. Zcwotloznawsiwo.... op. cit.. s 70 i inne: Por. J Å»yro. Hoin doradcy zawodowego w ksztaÅ‚towaniu aspiracji edukacyjnych i zawodowch mÅ‚odzieży szkolnej. Pedagogika Pracy. 1997. nr 30 W. Rachaiska, Pro bierny orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego w Polsce. Pedagogika Pracy. 1994. nr 23

95


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronaT 55 Podstawowe zadania zawodoznawstwa obejmujÄ…: -  &
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronad 65 W modelu niemieckim (wg Federalnego Urzędu Pracy w No
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronar 73 bodnym dostępie do nowoczesnej techniki metodę tę moż
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronav 77 się postępu liniowego, a raczej odnotowuje wzrost róż
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 87 właściwej pracy, grupa jest zdolna sama prowadzić pro
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 93 W oparciu o godność człowieka, można wyprowadzić zasa
podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 85 gnięciu celu, nadmierne oczekiwanie pomocy ze strony
44301 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw stronap 71 3.7.    Liczba osób zatrudnionyc
19048 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 89 3.    przerywanie, zastopowanie
19674 podstawy wiedzy o?ukacji i por zaw strona? 83 najbardziej naturalnym, a jednocześnie najtrudn

więcej podobnych podstron