DSC01615

DSC01615



_____    _I

świata. Ale lam podlegają one innym zasadom niż w praestrzen cleklroniczych. Fizyka dala stałego nie dopuszcza ruchów bez ijjy i czarodziejskich przekształceń. W rzeczywistości trójwymiarowość pozornie, a nic naprawdę stać się dwu- lub jednowymiarowa. W matematycznej jest to bardziej możliwe. Elektroniczny świat obrazów bliższy niż świat codzienności.


S


pragnienia estetyczne. Surrealizm, na przykład, marzył o takich iraatf^. ęjach, jednak w skali porówawczej ich realizacja to tylko niezbyt J! poaątki. Dopiero elektroniczna manipulacja obrazem nadaje im gancję i oczywistość.22

Chcąc wymierne fenomenalne odrębności światów elektronicznych, loby przede wszystkim wyróżnić lekkość, swobodną ruchliwość, swobo^ zabawę wymiarami i kształtami. Ruchy w syntetycznej przestrzeni przypominają ruchy w stanie nieważkośd. Ciała tracą swój dężar, opór i ^ sywność. Stają się lekkie, szybują, wykonują dziwaczne i nadzwyczajne n*łj Elektroniczna przestrzeń obrazu ma w sobie coś z nieważkości statku kom^

nego. W miejsce stałości pojawiają się swobodne mutacje, treści dają & - ,    * • j *v S3S

dowolnie modelować. Ponadto, nawet odnosząc się do rzeczywistości, ^ I*?1_____


p^anyB, «le * dostępne od razu . I tak tamo natychmiast ^ fikania jat nadzwyczajna. Po nas pozóstaną przjmaj-


Z drugiej strony fizyka medialna przez swoje techniki rozbudza

wiska nadal pod każdym względem sprawiają wrażenie obrazowo^wtuiin, Wprawdzie sugerują rzeczywistość, jednak sugestia U jest ściśle związani wskazaniem dowolności - wszystko może lub mogło być inaczej. JcM ataiąr gdzieś „lekkość bytu", to na pewno w przestrzeni elektroniczne;.

Z CYFROWA ONTOIOOIA ŚWIATA KOMPUTERÓW 4l liipcfptędkoici

Przejdźmy do innego urządzenia, do „skamieniałości przewodniej" mat epoki, czyli do komputera osobistego. Fascynująca jest tutaj przede wszystkim szybkość, z jaką przetwarzane są nawet największe iJośd danych. W ciągu kilku minut można, na przykład, przejrzeć dzieła wszystkich klasyków zachodu*) filozofii w poszukiwaniu określonego terminu, uzyskując pełne cytaty. Po* sługując się dostępną w dawnej kulturze techniką czytania, potrze bo waiibyśaj na to kilka lat, przy czym liczba błędów byłaby znaczna.

Równie zadziwiająca jest momentalność zjawisk. Za jednym razem pojawu się pełen zbiór danych, za drugim razem już znika. Świat mediów elektronicznych jest światem natychmiastowości. Nie tylko komputer przeprowadzi operacje binarne, binarna jest też ontologia. Znaki nie powstają powoli, jak

r

KSISK i lopiól, » po benzynie smród. Tutaj wszystko jest PjTy^ciyste. Odą wbsuncją było zjawisko, nie manie za nim T lot tytko przeciwieństwo bycia i niebyda. Ale i ono jest tylko lii'* ściśnięcie klawisza - i to, co przed chwilą było zniszczone - jest i bezczasowo. Również po latach. Nie ma tutaj widu, r^gadKmje świeżość pierwszego dnia, oryginału. Cały świat cechuje yytafcwkiannM aiezwykła lekkość. Naprawdę fascynujący świat

La|ieW»Wi“S«Nw>

Zsuwaj się tern nad formą istnienia dokumentów. Istnieją one Lka mnlogowó aa ekranie i cyfrowo w pamięci komputera. Większość Uowik6« obeznana jest tylko z analogową formą ich egzystencji Poru-'cijj sf aa ptezyinie użytkownika. Programy są dla nich ujemną księgą. 00lfczyaką. Bardzo nieliczni opanowali języki programowania. Większość | Wąwnaim podwójność znanej formy zjawiska i ukrytej struktury ydwjc I^ odpowiadać stosunkom w świede realnym. Znamy i lubimy aa przykład tuay. Nieliczni z nas wiedzą jednak, jaka jest ich struktura fizyczna hckanicai Wcwnątnac życie zjawisk jest dla ans również w codzienności-nie » wiecie elektronicznym - czarną skrzynką. Niemniej pomiędzy Uydwomt świstami zachodzi istotna różnica. Kiedy porzucamy dokument tyk prmłmiot świata elektronicznego), zostaje on zachowany aie w formie | nałogowej, lecz cyfrowej w pamięci komputera. Jeśli natomiast odwracamy aę ripradmkrtów świata codziennego, zostają one zachowane w formie feaome-nincj. Pozostającą formą zjawisk jest tutaj forma fenomenalna. W sferze dinych natomiast analogowy sposób istnienia jest tylko stanem przejściowym. Prawdziwe istnienie jest w jednym przypadku analogowe, w drugim cyfrowe.

Cóż jedaak oznacza „prawdziwe istnienie’*? Czy w derze dektramaacj •ogólemożna zachować rozróżnienie pomiędzy zjawiskiem K istotą? W świeac codzienności różnica ta jest bardzo znacząca. Klasyczna ontologia - aauka o bycie i jego przejawach - była rygorystyczną J    tego stosunku.

W kwiecie elektronicznym różnica pomiędzy ąawiskiem a istotą została unieważniona. Istnienie na monitom i istnienie g pamięci cafcowioe się pokrywają. Zjawisko jest doskonalą iepre»ntaqą „i*oty" Niczego jej me brakuje. „Istota" nie zawiera niczego innego i nie jest maym innym jak zjawiskiem. Cała treść rzeczowa je* idmtyana, jedynie forma prexataqi jot

rfóni - rai analogowa, raz cyfrowa.

więcej: istota podlega operacjom dokonywanym w rfem zjawttka.

H I dokmen., flróu. * & - |    doU*dU

1

Jak wspaniale raógłyby na przykład nadawać kształt iwoto wófom Ym raBD|| Wc współczesnym wyposażeniem cfcfctroniczaymf


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Manikowska (26) Wszechnica krakowska złe i bałamutne, ale utrzymywały się one w szkołach jeszcze i w
slajd7 (2) Wady te mają tendencje do ujawniania się w danych rodzinach, ale nie podlegają pods
186 PROBLLMAIYKA 1‘HYSIS. BYTU I KOSMOSU w sobie, ale byłby zmieszany z czymś innym, wtedy miałby ud
IMG211 (2) ga typowy donator, Iwan — typowy poszukiwacz itp. Kanon ulega zmianom, ale rzadko stanowi
SP?433 •    Jest czynnością automatyczną, ale może podlegać naszej woli •
58 (52) liwa Ogrodzka-Mazur - Nabywanie przez dziecko kompetencji... 243 świata, ale i tego, że dzie
CCF20090701030 ROZMOWY Z DIABŁEM faktu wewnątrz esencjalnie przez dobro porządkowanego świata. Ale
W Pahlevi jeszcze z miejsca pójdzie do szpitala 248 dziewcząt. Ale to juź Pahlevi. W innym świe

więcej podobnych podstron