PABLO PlCAMSO: BUTELKA PKBNOD I KIELISZEK loiaj
I imiim, Siwki Piltnlmij llirlin, jdk Pniowa, od* kiywa Icubiim nraqua'a I Picaaaa w i mir podrńły Ha Paryta.
Kandinsky opuszcza Inchuk w styczniu 1921. Program opracowany na początku tego roku przez Grupę Analizy Obiektywnej zdecydowanie akcentuje znaczenie „konstrukcji” i „kompozycji" jako podstawowych zagadnień nowej sztuki. Krystalizuje się pojęcie konstruktywizmu, co przyczynia się do powstania nowej grupy w łonie Inchuku; Grupy Konstruktywistów, której pierwsze zebranie odbywa sic 2$ marca 1921. W roku następnym jeden 1 jej teoretyków. Aleksiej Gan (1883-1940). pracuje nad ksiązką-mani-fescem pt. „Konstruktywizm”.
Iaclin, Rodczcnko, Popowa i Lissitzky. członkowie Grupy Analizy Obiektywnej, są również nauczycielami w powołanych w roku 1920 Wyższych Pracowniach Attyscyczno-Teehnicznych - Wchutemas, gdzie wprowadzają w życie
U Szt uka umarła! Szt uka jest, jak religia, niebezpieczną słabością, ucieczką od rzeczywistości... Poniechajmy malowania obrazów, tej działalności npekulatywnej i przystosujmy zdrowe bazy sztuki i kolory, linie, formy, materiały I do realnego działania, do konstrukcji. P
ALBKSISJ GAN, „KON«TMUKTVWIZM". I 922
KALENDARIUM
i(lo • W auj« Kaa/iuly i Ktulimko w Moliwl/ InitytMl Kulhity Artyityrtnij (Ittrhuk); w luiapaJiu Hoduenke krtuji w ramurk Intkulm Grapy Aminy Okitktywnt), tpatytyjnq wour ptp/nmw lUnduuky 'igo
i§ii - zA»mm w liuUihti tndulu odhjwt ilf pitrwiv Wfflfjs Grapy JCmtilruliywiłWw, wr wru/mu mo mitfm w M*i kwit ujiuwm
19H — Ttrmiit „Imutruktywitm" uuUjt pe tu pittyutfp tfitjmmt wj)rtj pup tkufi moinitmtkitj wyUmuy ptm MuJnnwkitgo i ml łtauiwijHu , 4lim| Caa pM3mft
1923 | Rj morm uiutiff ffl I Moilhei/ pirrwuj
teoretyczne koncepcje wypracowywane w toku dyskusji odbywających się w Inchuku. Wchutemas, szkoła nowego typu, ma początkowo dużą swobodę eksperymentowania. Wkrótce jednak władze dochodzą do wniosku, że naliczanie w Pracowniach niepokojąco uchybia pryncypiom ideologii bolszewickiej. W 1927 toku odgórną decyzją Wchutemas zastąpiony będzie przez Wchutem (Wyższy Instytut Sztuki i Techniki). Jednakże w roku 1930 także Wchutein zostaje zlikwidowany. Kładzie to definitywnie kres wszelkim nowatorskim praktykom pedagogicznym, rozwijającym się w okresie porewol ucyjnym.
Fotomontaż | nowy instrument
W RĘKACH KONSTRUKTYWISTÓW Konstruktywizmowi przyświeca nowy ideał estetyt/ny; ucylitamość farmy. Koncepcja przejścia od kompozycji do konstrukcji wymaga rezygnacji z malarstwa sztalugowego. Konstruktywiści ogłaszają śmierć sztuki i dowodzą, że akt kreacji winien służyć socjalistycznej produkcji. Jednocześnie interesują się wieloma zagadnieniami dotyczącymi środowiska. Bazują na malarstwie, ale w jeszcze większym iCPtHH sztukach stosowanych i typografii. Bardzo pociąga ich montaż, w którym obraz końcowy uzyskany jest przez kombinację różnych zdjęć. Wolą go od kolażu, najczęściej tworzonego z kawałków gazet i tapet, gdyż odrzucają jego zbyć estetyczny charakcet Fotomontaż, dzięki fotograficznej naturze swych komponentów, nabiera walorów prawdy, jest co jednak prawda zawsze cząstkowa, fragmentaryczna, jako że fotografie są porozcinane i ułożone następnie w no* wym porządku, radykalnie modyfikującym sens i wymowę pierwotnych obrazów. Wykorzystując formalny charakter fotomontażu, konstruktywiści nie zaniedbują wprawdzie troski o jego wartość artystyczną, ale zasadniczo traktują go jako nowy typ „sztuki propagandowej".
Śmierć Lenina w 1924 roku jest okazją d» licznych publikacji, w których fotomontaże ilustrują czyny i zasługi wodza rewolucji. W tych okolicznościach fotomontaż uzyskuje rangę „sztuki budownictwa socjalistycznego”. Teraz