DSCN3852

DSCN3852




Rozdział ?n, ,    _

Szkolenie poza miejscem pr^cy

j

W poniższym rozdziale opisano:

•    metodę projektowania szkolenia odbywającego się poza miejscem praćy,

•    różne formy szkolenia,

•    możliwości trenera i rozkład odpowiedzialności,

•    główne metody szkolenia i rozwoju poza miejscem pracy,

■    metody ustalenia kolejności realizowania materiału,

■    zarys szczegółowego planu szkolenia.

W poprzednim rozdziale przedstawiono metody zaspokajania potrzeb szkoleniowych określonych przez RAPS za pomocą szkolenia w m-iejsęu pracy. Ostatnio pojawia się coraz więcej takich metod i są onę coraz bardziej efektywne, jednak większość uczących się wybiera z pewnych względów jedną z form szkolenia poza miejscem pracy.

Planowanie czynności

Na ilustracji 6.1 przedstawiono wstępne etapy projektowania programu szkoleniowego w miejscu pracy. Ilustracja 7.1 przedstawia takie same etapy dotyczące szkolenia poza miejscem pracy.

Cele a grupa uczących się

Cele i grupa uczących się zostały dokładnie opisane w rozdziale 6. Oto dodatkowe uwagi związane ze szkoleniem poza miejscem pracy.

) . Sporządź listę celów programu szkoleniowego.

2. Przegnplizuj skłpd grypy uczących się oraz jego wpływ no projektowanie prpgrgrmj,

3- Oporządź liętę sposobów, dzięki którym najłatwiej możno osiągnąć każdy Z Założonych ęęlów.

4.    ^decyduj, czy celę łatwiej będzie osiągnąć dzięki programowi r.eolizowo-nerriu W mięjsęó pracy czy pozo pim.

5.    Ustal możliwe miejsca zorganizowania szkolenia i sposób, -w jaki wpłynie to no projektowanie i ręoljżację kursu.

6.    Ustoi, czy istnieją jakieś ogrpniczeoio czasowe, czy też dysponujesz taką ilością czasu, .jąka jest .niezbędna do tęgo, aby program był efektywny.

7.    Potwierdź, kiedy program mo sję rozpocząć i kiedy zakończyć.

8.    Zastanów sję n,qd jego treścią.

Ilustracja 7.1. Wstępne etapy projektowanio programu szkoleniowego poza miejscem prący

•    Ile osób będzie brało .udział w programie? Od tego będzie uzależnioną liczba sesji lub kursów.

•    Na projektowanie i organizowanie szkolenia może mieć również Wpływ wiek uczestników. Grupa młodych, aktywnych kursantów zazwyczaj reaguję inaczej niż grupa starszych, mniej aktywnych i prawdopodobniej bardziej ostrożnych osób. Trzeba się jednak wystrzegać snucia daleko idących przypuszczeń związanych z różnicą pici i procesem uczenia się. W praktyce najczęściej mamy do czynienia z grupą zróżnicowaną. Należy przestrzegać głównej zasady projektowania szkolenia, tzn. stworzyć zróżnicowany program, który będzie odpowiedni dlą wszystkich uczestników na wszystkich etapach. Trzeba jednak pamiętać, że niektórych ludzi można zadowolić jedynie czasami, innych zawsze, ale nigdy wszystkich jednocześnie.

•    Powinno się również wziąć pod uwagę style uczenia się uczestników (patrz rozdział 6), jednak jeśli grupa jest zróżnicowana, należy się postarać, aby program był jak najatrakcyjniejszy i przydamy dla wszystkich.

•    Podobnie jak w przypadku szkolenia w miejscu pracy, na planowanie będzie miało wpływ miejsce pracy uczestników. Jeżeli uczestnicy pracują w różnych miejscach w kraju lub za granicą, należy ustalić, czy szkolenie powinno być zorganizowane w centrum szkoleniowym fir-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN3847 102 Planowanie i projektowanie programów szkoleńiowo-rozwojowych firmy, poza miejscem pracy
112 Rozdział 2. Planowanie procesu badawczego pomiędzy zachowaniem dzieci w szkole i poza nią w konk
34.    Jesteś świadkiem napadu drgawkowego u ucznia w szkole. Poza tobą są inni świad
Sitek Aneta 1.    Jak przedstawić swoją szkołę, klasę, miejscowość
Elektronikawzad28 W Ciąryńłlri nt.EKTRONIKA W ZADANIACH Częit I: Ohlicrnnie punklńw pr*cy prr>T7ą
E-LERNINGOWE SZKOLENIE BHPNA POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ Wybierz z poniższej listy wydział, na którym
Turystyka (wg O. Rogalewskiego) - zjawisko przestrzenne polegające na przejazdach poza miejsce stałe
Turystyka (wg O. Rogalewskiego) - zjawisko przestrzenne polegające na przejazdach poza miejsce stałe
Scan0020 (10) 60. Ustalony poza księgowo na podstawie poniższych danych wynik na sprzedaży wyrobów w

więcej podobnych podstron