DSCN3855

DSCN3855



1ł1__Planowanie i projektowanie programów szkoleniówo-rózwojowych

Uczestnicy warsztatów, którzy zazwyczaj wykonują ten sam lub podobny zawód, często sami wybierają (korzystając z pomocy i wskazówek trenera) sposób prowadzenia warsztatów i ustalają cele końcowe. Nacisk kładzie się na działanie - wyznaczanie celów i układanie planów, które można zrealizować po powrocie do pracy, lub opracowanie materiałów, metod itd. Warsztaty dla osób zajmujących się opracowywaniem programów szkoleniowych mogą być przydatną metodą projektowania nowego programu szkolenio-wo-rozwojowego. Uczestnicy wracają do pracy z rozwiązanymi problemami, zaprojektowanymi programami szkoleniowymi, gotowymi lub zaprojektowanymi materiałami czy też nowymi metodami i sposobami rozwiązania problemów.

Konferencje

Konferencje często nie są uważane przez organizatorów i uczestników za szkolenie. Celem konferencji, której uczestnicy wykonują ten sam lub podobny zawód, posiadają te same lub podobne zainteresowania lub po prostu pracują w tej samej firmie, jest spowodowanie, aby uczestnicy wyjechali z większą wiedzą, niż przyjechali, nawet jeśli biorą udział w konferencji jedynie na życzenie dyrektora. Forma konferencji może być zróżnicowana, ale przeważnie jest to seria referatów' lub przemówień wygłaszanych przez pracowników firmy lub osoby z zewnątrz. Czasami są one połączone z bardziej nieoficjalnymi dyskusjami przeprowadzanymi w mniejszych grupach. Zbyt często zdarza się jednak, że coroczne konferencje firmy są postrzegane raczej jako wydarzenie towarzyskie niż naukowe. Znane są przypadki, że firma organizuje konferencję dla pracowmików jako formę podziękowania za całoroczną pracę.

Seminaria

Seminaria są pod wieloma względami lepszą odmianą konferencji. Są zorganizowane na mniejszą skalę i wymagają większego zaangażowania ze strony uczestników. Seminarium zazwyczaj koncentruje się na pojedynczym temacie. Przeważnie ma formę wykładów prowadzonych przez osoby, które są ekspertami zajmującymi się danym wycinkiem tematu. Po wykładach odbywają się zajęcia w grupach zadaniowych lub ćwiczenia w małych grupach, a po nich sesje plenarne, podczas których przedstawione i dyskutowane są wnioski mniejszych grup. Seminarium jest często określane mianem „sympozjum”, rozróżnienie ich jest jednak bardzo trudne. Celem zarówno seminarium jak i sympozjum jest przekazanie informacji, są więc częścią procesu uczenia się, przeważnie na wysoce profesjonalnym poziomic.

Strategie szkolenia grupowego Ukierunkowanie szk o 1 e n i a

Trenerzy przeważnie są w sianie narzucać swoje decyzje uczącym się. za których są odpowiedzialni. Mogą oni wykorzystywać je właściwie - do ukierunkowania szkolenia - lub niewłaściwie, czego rezultatem może być nieskuteczne szkolenie.

Władza trenera może być demonstrowana na wiele sposobów i określona na podstawie sposobu zachowania się trenerów, sytuacji, w jakiej odbywa się szkolenie, lub obu tych czynników. Może się również zdarzyć, że zleceniodawca ma swoje własne wymagania odnośnie do sposobu zachowania się trenera. W takich wypadkach trener musi zaakceptować role, jakie zostały mu przydzielone, oraz ich zastosowanie w programie.

Charakterystyka trenera

Władza i autorytet

Odpowiedzialność trenera za grupę uczących się daje mu automatycznie władzę i autorytet. Nadrzędna pozycja trenera jest z reguły uznawana i akceptowana przez uczących się, którym często odpowiada taki sposób prowadzenia zajęć, szczególnie na początkowych etapach, gdy nie czują się zbyt pewnie.

Trener nie powinien jednak przekraczać swoich kompetencji. Musi wiedzieć, jakie mogą być tego skutki, i umieć dostosować swoje metody do istniejących okoliczności.

Wiedza

Trener odpowiedzialny za program szkolenia powinien posiadać rozległą wiedzę na dany temat oraz być ekspertem w zakresie technik szkoleniowych. Uczący się oczekują, że trener będzie ekspertem. Jest to niebezpieczne dla trenera, gdyż bardzo łatwo może stracić wiarygodność, zwłaszcza jeśli został przedstawiony jako ekspert, a uczący się odkryją, że nim nie jesr.

Otoczenie

Trener ma możliwość, przynajmniej na początkowym etapie, kontrolowania otoczenia uczących się. Warunki, takie jak miejsce szkolenia, czas itd., zostały ustalone przez niego. Może on również decydować o takich elementach, jak czas trwania poszczególnych sesji i całego programu szkoleniowego.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN3854 116 Planowanie i projektowanie programów szkoleniowo-rozwojowycb •    uczest
DSCN3847 102 Planowanie i projektowanie programów szkoleńiowo-rozwojowych firmy, poza miejscem pracy
DSCN3848 i® Planowanie i projektowanie programów śziioicniówo-rozwojowych S. Dopilnować, aby dopóki
DSCN3850 3 08    Platiowaiiie i projektowanie programów szkoleniówo-rozwojoit/ych śre
DSCN3851 no Wariowanie i projektowanie programów szkoleńiowo-rozwojowych rialów, nie może nic na to
DSCN3853 114 Planowanie i projektowanie programów szkole i i iowo-roz i uoj owych my, co wiąże się z
DSCN3845 98 Planowanie i projektowanie programów    < wania można ocenić za p
PROGRAM SZKOLENIA uwagi, > uczestnicy szkolenia będą również potrafili kontrolować projekty
PROGRAM SZKOLENIA uwagi, > uczestnicy szkolenia będą również potrafili kontrolować projekty
systemy wynagrodzeń, programy szkoleń i rozwoju pracowników Zarządzanie zasobami ludzkimi faza
PROJEKT PROGRAMU ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU NA PRZYKŁADZIE WYBRANEJ
Materiały szkoleniowe dla uczestników warsztatów Zawód - nauczyciel, zawód - wychowawca. Wsparc
skanuj0008 (483) —106 — ORGANIZACJA TURYSTYKI W POLSCE uczestniczenie w tworzeniu i realizacji proje
B.    Etap - Planowanie Projektu: i). Uczestnik przechodzi przez Przewodniki oraz Ins

więcej podobnych podstron