Obraz 4 (4)

Obraz 4 (4)



206

Rys. 12.8. Widmo akustyczne silnika spalinowego

Rys. 12.9. Charakterystyka częstotliwościowa hałasu okrętowego silnika spalinowego


Do ważniejszych charakterystyk wibroakustycznych maszyn i urządzeń należą charakterystyki częstotliwościowe, sporządzane najczęściej w funkcji częstotliwości dominującej. W przypadku silnika spalinowego częstotliwość dominująca odpowiada prędkości obrotowej wału korbowego. Na rysunku 12.9 przedstawiono przykładową charakterystykę częstotliwościową hałasu sporządzoną dla silnika okrętowego [29], Na osi rzędnych podano wartości średnie poziomu dźwięku obliczone dla całego silnika, natomiast na osi odciętych - prędkości obrotowo wału korbowego w chwili pomiaru. Charakterystykę taką sporządza się tylko dla punktu leżącego w pobliżu silnika, np. w' miejscu pracy obsługi silnika.

Jest również możliwe zbudowanie tzw. charakterystyk parametrycznych, na których stan wibroakustyczny badanego obiektu przedstawia się w zależności od wartości wybranych parametrów związanych z pracą badanego urządzenia, np. jego mocy, temperatury wybranych elementów' itp.

12.3. Przebieg badań hałasu emitowanego przez silnik spalinowy

Pomiary' mogą być przeprowadzone dla dowolnego silnika spalinowego, przy czym jego usytuowanie powinno umożliwić ustawienie mikrofonu przyrządu pomiarowego w określonych normą punktach. Do pomiarów używa się miernika dźwięku o budowie opisanej w rozdz. 12.1.3. Miernik powinien być wyposażony w filtry' korekcyjne A, B i C oraz w filtry pasmowe. Przykładowo, może to być miernik typu P-01 wyposażony w filtry oktawowe typu F-01.

W trakcie pomiarów mikrofon powinien być skierow'any w stronę silnika. W pobliżu mikrofonu i silnika nie powinni się znajdować ludzie ani też przedmioty' zakłócające pole akustyczne. Odległość pomiędzy mikrofonem i osobą wykonującą pomiar powinna wynosić co najmniej 0,5 m.

W każdym punkcie pomiarowym należy wykonać pomiar poziomu dźwięku A (a także, w miarę możliwości, B i C) oraz poziom ciśnienia akustycznego w pasmach oktawowych. Mierzone wartości powinny być uśrednione w czasie. Jeżeli


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz4 (4) 12. BADANIA AKUSTYCZNE SILNIKA SPALINOWEGO12.1. Wprowadzenie 12.1.1. Podstawowe wiadomoś
Obraz4 (4) 12. BADANIA AKUSTYCZNE SILNIKA SPALINOWEGO12.1. Wprowadzenie 12.1.1. Podstawowe wiadomoś
Obraz4 (4) 12. BADANIA AKUSTYCZNE SILNIKA SPALINOWEGO12.1. Wprowadzenie 12.1.1. Podstawowe wiadomoś
Obraz4 (9) 76 3.6.2. Układy pomiaru temperatury W badaniach silników spalinowych stosowane są prawi
Obraz!0 (4) 212 [68]    Wajand J.A., Wajand J.T., Tłokowe silniki spalinowe średnio i
Obraz (2547) 206 Rys. 15.7. Charakterystyka sialonapięciowa idealna i rzeczywista wzmacniacza operac
Właściwości użytkowe silników spalinowych (dla stałych charakterystyk sterowania silnika) są
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Tran sportu Charakterystyka rozpędz
IMG129 129 Rys. 11.3 Charaktsrystykjl częstotliwościowa wzmacniacza prądu zmiennego 11,2,2, Lampowy
img129 129 Rys. 11.3 Charaktsrystykjl częstotliwościowa wzmacniacza prądu zmiennego 11,2,2, Lampowy
Rys 6.32. Charakterystyk i częstotliwościowe elementu 11 rzędu: a) charakterystyka
DSC00544 (12) Charakterystyki częstotliwościowe od. Człon różniczkujący rzeczywisty N

więcej podobnych podstron