83783 P1680488

83783 P1680488



P**'m'cra w rządzie, wyraźnie wzmocniona po reformie centrum admini-<ir*cyjnego państwa, co znalazło wyraz także w Konstytucji. Jak napisał W. j sknydł°' analizując projekt Konstytucji jeszcze przed jej uchwaleniem, .pttyjęto rolę premiera jako szefa rządu, który jest zarazem inicjatorem jego wyznaczającym kierunki działania. Komisja konstytucyjna wyraźnie wy-^irębnia szefa rządu, wyposażając go w szerokie uprawnienia w stosunku do gady Ministrów i do ministrów. Ma on także kompetencje nadzorcze w stosunku do samorządu terytorialnego"25. Kwestie te ostatecznie ujęto w artykułach: 148,149,171.

Wreszcie trzecim i to najważniejszym czynnikiem, jaki może zakwestionować trafność stosowania przesłanek M. Duvergera, jest fakt, iż podszedł on do sprawy chyba zbyt formalistyeznie, opierając się tylko na instytucjonalnych stadnikach struktury systemu rządów, pomijając zaś czynniki o bardziej behawioralnym niż prawnym charakterze. Poza przepisami konstytucyjnymi i praktyką ich stosowania istnieją przecież także takie elementy jak: osobowość poli-[ tyków, ich umiejętności, styl sprawowania władzy czy kontekst sytuacyjny26.

* Wpływ tych czynników na ostateczny kształt ustroju państwa jest niebagatelny .mogą do tego stopnia wypaczyć założenia każdej konstytucji, że doprowadzą do powstania efektów przeciwnych zamierzonym przez ustrojodawcę. Niemniej, należy dążyć do maksymalnego ograniczenia owego "luzu" prawnego, który można by wykorzystać (nadużyć) zależnie od woli polityków czy partykularnego interesu ich ugrupow ań.

Podsumowując, trzeba stwierdzić, że ustrój RP nadal nie daje się bezspornie sklasyfikować. Dziś jeszcze rzeczywiście można się skłonić ku zdaniu, iż jest to zracjonalizowany parlamentaryzm, ale brak pewności, że praktyka nie zachwieje wkrótce takim poglądem. Dotychczasowa praktyka nadawała nadmierne znaczenie czynnikom pozaprawnym. Ostateczny kształt systemu wobec niedo-] « określenia go w przepisach konstytucyjnych zależy obecnie bardziej od sposobu posługiwania się prawem niż od prawa samego w sobie. Na razie Konstytucja stwarza możliwość ukształtowania zarówno prezydentury silnej, aktywnej, jak i prezydentury powściągliwej. Zważmy jednak, że chodzi tu o fundament państwa i -dlatego też sądzę, że to zbyt duża i niepotrzebna swoboda.

W. Skrzydło: Podstawowe założenia ustroją___, j\v., s. 19.

* Zob. S. Gebethner, jw.

85


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
W 1998 r. uchwalona została zasadnicza reforma podziału admini- 1998 stracyjnego państwa i ustroju s
IMGp30 (5) Z wielu drzew w tym sektorze zebrano już owoce. Puste miejsca po nich widać najzupełniej
page0074 64 ASYRJA Po śmierci Asarhaddona, na wyraźny jego rozkaz, dwaj synowie podzielili się olbrz
18209 Slajd2 (15) W.DZIEM IANOWICZ, TEORIE I INSTRUMENTY, 2006/200 Wojewodztwa_2005 po reformynieuda
Czy podejście aktywizujące ma szansę Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce 20 lat po reformi
Czy podejście aktywizujące ma szansę? Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce 20 lat po reform
IMAG0286 (5) 30 EWA WOLAŃSKA 163) BBNews: Irek wyraźnie posmutniał po wyjściu Ilony z domu BB
Środki reakcji na czyn zabroniony po reformie Kodeksu karnego z lutego 2015 r. Pierwsze doświad
Środki reakcji na czyn zabroniony po reformie Kodeksu karnego z lutego 2015 r. Pierwsze doświad
Środki reakcji na czyn zabroniony po reformie Kodeksu karnego z lutego 2015 r. Pierwsze
IMGp30 (5) Z wielu drzew w tym sektorze zebrano już owoce. Puste miejsca po nich widać najzupełniej
Z^J^ortczorii . R02W0J REGIONALNY POLSKI PO REFORMIE. PRÓBA PROGNOZY W pierwszej części pracy podje
procedura stałych proporcji - człowiek otrzymuje wzmocnienia po wykonaniu określonej pracy. W tej sy
Przekształcenie SKiD w 2013 r. Obecnie: Po reformie (od 2014 r.): 2014 rok 2013 rok

więcej podobnych podstron