P5050102

P5050102



II- 9. Daniel Segliers. Simon de Vos, Swifta Rodzina ui girlandzie z róż, kol. prywatna, Niemcy. fot za: kat. Sotheby'*, Londyn 1980

czy owoce, symbolizują cnoty i przymioty wyobrażonych w jej kręgu osób świętych, stała się istotną bronią w ręku egzegetćw i teoretyków kontrreformacji' " jako odpowiedź na purystyczny bukiet reformacyjny, którego budu-

« Gwoli ścisłości należy dodać, iż idea obrazu z wieńcem splecionych kwiatów została Bruegłrelowi podsunięta przez jego znamienitego mecenasa Fryderyka Boromcusza. Podobnie jak Molanus i Paleotti, kardynał podnosił apologetyczną i dydaktyczną rolę obrazów tworzonych w duchu potrydenckiej ideologii. Długi rozdział jego najbąrgzj^J

kontemplacja miała ułatwiać konieczne człowiekowi na drodze do /ba-j>lcił ^ porzucenie myśli o dobrach doczesnych. Należałoby jednak zasy-||/o\vat: tutaj niebezpieczeństwo każd o razowej symbolicznej interpreta-kwiatowych girland. Otóż wiele z nich powstało, zanim namalowano ' -lniajn< e jc sceny religijne (z reguły pędzla innego artysty), będąc w rze-"/ywistości abstrakcyjnym motywem kwiatowym5*. Inne spełniały tylko swą dstawową funkcję homagium59. Pozbawione akcentów dominujących, pfl0gly być raczej odzwierciedleniem panującej w przedstawieniach bota-dcznych mody i egzo tycznych nowinek. Multipiikacja obrazu róży w kwiet-vch girlandach i wieńcach nie zawsze była więc podyktowana względami ideologicznymi.

Nie sposób nie wspomnieć tu o innym, niemal ekumenicznym wariancie girlandy bądź wieńca otaczającego symbole eucharystyczne, wspól-nvm dla ikonografii kultu katolickiego i zreformowanego, popularnym |krajach protestanckich, a także w środowisku antwerpskim'”. Znany Saj~ świętszy Sakrament w girlandzie z kwiatów i owoców de Heema z Kunsthistori-sches Museum w Wiedniu może być tego dobrym przykładem, gdzie dwie pełne „róże z Provins”, tuż obok kłosów zboża, kolb kukurydzy i winogron (stałych symboli chrystologicznych) towarzyszą Hostii jako symbole męczeństwa i odkupicielskiej miłości Chrystusa (il. 10). Bardziej rozbudowana kompozycją z girlandami różanymi i bukietami róż w szklanych, prostych wazonach stojących w najbliższym sąsiedztwie kielicha z Hostią jest Saj-śuńftszy Sakrament na ołtarzu przybranym jesionami kwiatów van Yeerendaela (Antwerpia, Koninklijk Museum)71. Dyskretna obecność rómerów bądź wysokich, smukłych kielichów po części wypełnionych winem w martwych traktatu poświęcony jest chrześcijańskim emblematom i symbolice figuralnej (/> Piclura Mitra, Mediolan 1625). Ok. 1608 r. Brueghel zaczął tworzyć dla niego pierwsze flamandzkie Madonny ui kwiatowych wieńcach, we współpracy z Hendrikiem van Balen i Rubensem. Zob. Freedbcrg, op.cit., s. 116—120.

'"Por. Symbol eucharystyczny przypisywany Janowi Brueghelowi Mł. (Cray, Musec Baron Martin), z girlandą zbliżoną do obecnej w drezdeńskim Triumfie Flory, autorstwa Bmeghela St. Tego typu girlandy towarzyszyły na ogół wizerunkom Marii, tu pierwotna partia środkowi obrazu została usunięta na rzecz niewielkiego owalu / kielichem białego wina. Religijny charakter obrazu został utrzymany, aczkolwiek zmieniony w duchu mariołatrii celem dopasowania dó zaleceń kultu reformacyjnego. Por. F. Davoine, Catalogue du rnuseeBaron Martin icGray, Cray 1959. kat. 295 bis. Podobna niespójność ideowa występuje w przypadku cytowanej wyżej girlandy Seghersa z siedzącą bachantką. por. |>r/vp. 56.

68 Por. O. Delenda, op.cit., s. 18.

* Szerzej o symbolistyce eucharystycznej zob. Ch. Klemnt, Wdtdeitlung-Allegońen uniiSw-bolf in Stilleben, [w:] Stilłeben in Europa, s. 182-189.

Por. Jan Anthonie van der Bareri. Eucharystia w girlandzie z kwiatów (Wiedeń. Kunsihr itorisches Museum), Daniel Seghers, Eucharystia w girlandzie : kanałów t .«i»«óur (Londyn lićtoria & Albert Vluseum), A. Coosemans, Kielich wina w mszy : kiiuiuinu teoesna

— rv


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img299 (4) en crecimiento hasta Felipe II. El ario vigesimo de su reinado puede considerarse como la
(ii)    la val,eur de la pente b est donnee par £ b = (y2 y1)/(x2“Xj) 1 (iii)
Muni de son passeport, le voyageur peut se rendre aprcs dćjeuiier (tiflin) jusqu A Kod/ii par le cli
la prevention du harcelement. II importe par consequent, de voir quels sont les moyens qui pourraien
s29 (5) Powtórka 4 Christophe: Joel: Christophe: II n’y a ni boite de jazz ni boite de nuit. Et un c
No-* •NyMprr*-^ de traiterrent H<-- »-eiix ii^p?— ronyiennenl a lous l-s lypes de spis
ANNEXE II: Sommaire des difilcultćs de modćlisation 1.    La complexite excessive. Si
246 CHOLERA II n*e$t pas sans importance de noter que Galhit (1953 b)? en ćtudiant deux souches chol
page0225 commenęaaregner, et son regne ne tlura qu’un an. II ne fit rien de ce qui pomrą i t plaire
4 (278) i GRUPA A Studia dzienne 28.05.2002KOLOKWIUM II ZADANIE 1 Stosując regułę de L’Hospitala obl

więcej podobnych podstron