pic 11 06 013650

pic 11 06 013650



5<

5<

02


ERAZM KUŹMA

sobie pytanie o pochodzenie światła i ciemności; mythos zaś to opowieść

0    tym, jak Bóg tworząc świat rozdzielił światło od ciemności1.

Rozróżnienia bardziej zawiłe, bo ustalające trzy odmiany sensu, wprowadził Northrop Frye w Anatomy oj Criticism (1956). Pierwsza — to mit („myth”) w swym tradycyjnym znaczeniu: opowieść, w której pewne postacie mają charakter boski, a zdarzenia są niezgodne z naszym poczuciem rzeczywistości. To rozumienie mitu, genologiczne, niewiele obchodzi autora, bo jego celem jest wyjaśnienie mitu jako zasady strukturalnej i w tym wypadku posługuje się greckim słowem ,,mythos” czy w liczbie mnogiej — „mythoi”. Otóż tak rozumiany mit występuje w dwóch odmianach: mythost to zasada organizująca tekst od porządku słownego („literał narrative”) aż po totalność utworu (,,anagogic narra-tive”); mythos2 to zasada organizująca cztery nadgatunki, archetypy narracyjne: komiczny (mit wiosny), romansowy (mit lata), tragiczny (mit jesieni), ironiczny (mit zimy).

Dystynkcje wprowadzone przez Frye’a zapowiadają upowszechnienie się nowego terminu — „mityczność”. Zaproponowany on został przez badaczy niemieckich i przeciwstawiony zarówno mitowi jak i — w sposób bardziej zdecydowany — mitologii. Język niemiecki w ogóle skłonny jest do tworzenia podobnych derywatów, a zapewne działały dodatkowo wzorce poetyki kształtowanej na egzystencjalizmie Heideggera. Emil Steiger w Grundbegriffe der Poetik (1946) wprowadził terminy „das Lyri-sche”, „das Epische”, „das Dramatische”: „liryczność”, „epickość”, ,,dra-matyczność”, a oznaczały one nie rodzaje literackie, lecz ludzkie postawy w egzystencjalnej antropologii, które mogą, ale nie muszą prowadzić do określonych form literackich: liryki, epiki, dramatu. Są te terminy „znaczeniami idealnymi”. Tak też jest z terminem „mityczność”. Sankcjonował go na początku lat sześćdziesiątych Klaus Ziegler i ujmował jako „istotę ludzkiego przeżycia”, „strukturę myśli”, „określony typ doznania, doświadczenia i wyjaśnienia świata” 2. Nieco później Gerhardt Schmidt--Henkel, zdecydowanie rozdzieliwszy mit i mitologię, zaproponował, by mit rozumieć jako zasadę twórczą, a nie jako przejęte z tradycji postacie

1    zdarzenia. Badanie mitu w twórczości Buchnera, Eichendorffa, Arno Holza, Dóblina w jego książce jest w gruncie rzeczy badaniem stylu wywołanego postawą mityczną. Porządek generowania dzieła jest bowiem taki: najpierw jest mityczność, z niej rodzi się mit, a mitologia jest spe-tryfikowaną materią mitów3. W ten sposób mit jako mityczność stopniowo odrywał się od etnologii, psychologii, socjologii i stawał się właściwością języka. On jest źródłem mityczności.


W związku z tym coraz powszechniejszym przeświadczeniem Roland Barthes na początku lat siedemdziesiątych wzywał do zmiany przedmiotu badań:

mit współczesny jest bowiem nieciągły, już nie ujawnia się w wielkich opowieściach, lecz w samym „dyskursie”; jest raczej frazeologią, zbiorem zdań (stereotypów); mit zniknął, lecz pozostała — bardziej podstępna — mityczność [le mythiąue]4 5.

Wytwarza się ona zawsze, gdy ktokolwiek mówi cokolwiek, i trzeba się przed nią strzec.

Barthes pod koniec działalności krytycznej wrócił do postawy demi-tologizacyjnej, którą zaprezentował kilkanaście lat wcześniej w rozprawie Mit dzisiaj, a którą później na pewien czas porzucił. Czyż to jednak nie jest powrót do XIX-wiecznych koncepcji Maxa Mullera głoszących, że mity wywodzą się z błędów językowych czy jeszcze wcześniejszego potępienia przewrotności języka w Der Einzige und sein Eigentum Maxa Stirnera?


Na początku lat osiemdziesiątych za terminem „mityczność” opowiedział się przedstawiciel amerykańskich dekonstrukcjonistów, Erie Gould. Przedmiotem badań literaturoznawczych, jego zdaniem, powinno być badanie tego, co sprawia, że mit jest mityczny, czyli badanie mityczności („mythicity”). A tkwi ona w języku, w luce semiologicznej między zdarzeniem a znaczeniem. Język usiłuje zapełnić tę lukę znakami, ale one nigdy nie są w stanie wyjawić znaczenia. Ten rozziew jest źródłem mityczności. Z niej rodzi się metafora, symbol, archetyp (rozumiany jednak inaczej niż u Junga), sacrum, numinosum. Badanie mityczności w utworach Joyce’a, Eliota, Lawrance’a — bo o nich jest mowa w książce Goulda — to nie śledzenie fabuł mitycznych, lecz napięcia między znaczącym a znaczonym, historią a chwilą, ciałem a duchem; to napięcie i świadomość, że jest ono nieuchronne, nieprzezwyciężalne — wytwarza mitycz-

24


nosc

Podsumujmy tę część rozważań. W karierze terminów „mitologia” — „mit” — „mityczność” wyraźna cezura występuje między mitologią a mitem. Świadczy ona o zmianie epistemy — by użyć tu kategorii Foucaul-ta — w przejściu od Oświecenia do romantyzmu. Nie tak dramatyczne jest przejście od „mitu” do „mityczności”: wydaje się ona naturalną konsekwencją pomysłów romantycznych. Obarczona jest jednak nowymi konotacjami: uznaje się ją za zjawisko językowe, a nie tylko literackie 6,

1

   A. Joli es, Einjache Formen. Legende. Sagę. Mythe. Rdtsel. Spruch. Kasus. Memorabile. Marchen. Witz. Dritte, unveranderte Auflage. Tiibingen 1965.

2

   K. Ziegler, Mythos und Dichtung. W: Reallexikon der deutschen Literatur-geschichte. T. 2. Berlin 1962, s. 569.

3

   G. Schmidt-Henkel, Mythos und Dichtung. Zur Begrijfs- und Stil-geschichte der deutschen Literatur im neunzehnten und zwanzigsten Jahrhundert. Berlin—Ziirich 1967.

4

   R. Barthes, Changer l’objet lui menie. „Esprit” 1971, nr 4.

5

   E. Gould, Mythical lntention in Modern Literaturę. Princeton 1981.

6

   Interakcji między językiem a mitem poświęcona jest książka A. Cooka Myth and Language (Bloomington 1980).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 013650 62 ERAZM KUŻMA sobie pytanie o pochodzenie światła i ciemności; mythos zaś to opow
pic 11 06 013458 56 ERAZM KUZMA Może to nawet zbyt dużo powiedziane: wybierze; Claude Levi-Strauss
pic 11 06 013749 G8 ERAZM KUZMA Trzecia odmiana należy do najciekawszych i wiąże ona mit z symbolem
pic 11 06 013458 56 ERAZM KUŻMA Może to nawet zbyt dużo powiedziane: wybierze; Claude Levi-Strauss
pic 11 06 013551 60 ERAZM KUŻMA coś pierwotniejszego niż fabuła, la łabie, ihe fable, bajka. To, co
pic 11 06 013620 GO ERAZM KUŻMA coś pierwotniejszego niż fabuła, la Fable, the fable, bajka. To, co
pic 11 06 013749 G8 ERAZM KUZMA Trzecia odmiana należy do najciekawszych i wiąże ona mit z symbolem
pic 11 06 013805 70 ERAZM KUŻMA ności, a w grę wchodzą nie tylko kanoniczne mity jako prefiguracje,
pic 11 06 013530 58 ERAZM 1CU2MA szych od niej. Z Biblią wiążą się innego rodzaju trudności. Pierws
pic 11 06 013729 5 G6 ERAZM KUŹNIA I    cja: według przewagi elementów opisowyc
pic 11 06 013708 51 64 ERAZM KUŻMA a więc staje się raczej pojęciem stylistycznym niż genologi
pic 11 06 013838 ERAZM KUŻMA teratury, o czym mówiłem na początku tego rozdziału, to mit w tym wypa
pic 11 06 013530 56 56 58 ERAZM KU2MA M są S b k k a i 1 szych od niej. Z Biblią wiążą się innego
pic 11 06 015312 216 JEAN COHEN S jest Z A AvN Niezgodność zjawia się wtedy między jedną z presupoz
pic 11 06 015545 JEAN COHEN jeszcze dziś. Teoria figur gwałci dwie święte zasady rozpowszechnionej
pic 11 06 015626 238 TZYETAN TODOROY wyrażenie jak noga stołu czy skrzydło wiatraka. Ale może jakaś
pic 11 06 015732 24G TZYETAN TODOROY cji skojarzeń psychologicznych. Jak mówi Nietzsche: „kiedy kto

więcej podobnych podstron