37869 P1080049 (3)

37869 P1080049 (3)



ŻYWA SZTUKA? CZY MARTWA NATURA?

(1922)


niczonej przestrzeni jest ogromnie trudna, ale na szczęście partytura daje w tej mierze cenne wskazówki.

W takiej przestrzeni stąpanie jest siłą rzeczy bezszelestne i nie wywołuje żadnych drgań; przyćmione, jednolite i lekko poruszające się światło przemienia materialną rzeczywistość w konstrukcję z ruchomych i kołyszących się fal. Aktorzy, dzięki oświetleniu, stają się częścią tej nierealnej atmosfery.

Cień cyprysa

Chcąc rozwiązać tę przestrzeń, autor projektował najpierw aleję cyprysową. Powoli usuwał drzewa, zachowując tylko ich cienie. W końcu pozostał tylko jeden cień. Wystarcza on zupełnie, aby stworzyć sobie całość pejzażu. Warto zaznaczyć, że ostrość owego cienia można wyważać za pomocą oświetlenia; w ten sposób można by uzyskać zgodność z takim my innym rytmem muzycznym.

Rytmiczne przestrzenie

Następujące ryciny z roku 1909 są częścią serii projektów, których autorem był Jaąues-Dalcroze. Celem ich było stworzenie specyficznego stylu uwydatniającego walory człowieczego ciała posłusznego rozkazom muzyki. Innego przeznaczenia nie mają; są punktem wyjścia.

Leśna polana

Przykład lasu utworzonego po prostu z pociętych zasłon plus właściwe oświetlenie. Można to zrobić w jakiejkolwiek sali, a nawet w pokoju. Światło jest stosownie do potrzeb przesłaniane pociętymi niewidocznymi tekturkami, a cierne padające na aktorów zdają się dzięki temu ruchome. Połączenie tych elementów jest całkowite.

Trzy pnie na pierwszym planie są prawdopodobnie zbyteczne.

Przełożyła Hanna Szymańska



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
37869 P1080049 (3) ŻYWA SZTUKA? CZY MARTWA NATURA? (1922) niczonej przestrzeni jest ogromnie trudna,
P1080049 (3) ŻYWA SZTUKA? CZY MARTWA NATURA? (1922) niczonej przestrzeni jest ogromnie trudna, ale n
P1080049 (3) ŻYWA SZTUKA? CZY MARTWA NATURA? (1922) niczonej przestrzeni jest ogromnie trudna, ale n
witraże kwiaty Sztuka tworzenia prawdziwych witraży jest bardzo trudna, ale nasze witrażyk
LD1 Sztuka tworzenia prawdziwych witraż) jest bardzo trudna, ale nasze witrażyki
DLACZEGO ENCYKLOPEDIA W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH 03 ZWIERZ?TA (44) Czy ptaki mogą przelecieć nad&
Uniwersytet Rzeszowski Rodziński S., Sztuka na co dzień i od święta, Tarnów 1999 Herbert Z., Martwa
P5050114 D. I- Malarz nieokreślony; Martwa natura w typie tmmpe4 oeil, Muzeum-zamek w Olesku, fot. T
martwa natura(2 x mama) •" 1 r -    ^ :r ff Łi; /4 i V ^ a    * .
Martwa natura z wedzidlem Zbigniew Herbert ZBIGNIEW HERBERT Imartwa natura;_ Z WĘDZIDŁEM Wydawnict
II Konferencja Naukowa KNWS 05 "Informatyka- sztuka czy rzemiosło" 15-18 czerwca 2005
Programowanie = sztuka czy inżynieria? •    Czym jest programowanie - sztuka czy inży
Czy kierowanie jest sztuką czy nauką ścisłą? Jedni uważają, że kierowanie to dziedzina wiedzy, która
CCF20151117019 2.3. Analiza pytań Pytania banalne mają odpowiedź oczywistą, np. Czy jedynym natural
karty plastyczne (11) Kompozycja - martwa natura Materiał: ołówek, farbki. Zadanie: dorysuj owoce, z

więcej podobnych podstron