250 251

250 251



Ogłaszamy wśród grupy uczniów konkurs na najciekawszą rozmowę telefoniczną. Tekst rozmowy przygotowują uczniowie. Możemy zaproponować tematykę rozmów, np.: umawiamy się z kolegą na sanki; rozmawiamy z kolegą, który nie był dzisiaj w szkole; zapraszamy na imieniny itp. Tematykę rozmów mogą zaproponować sami uczniowie. Dodatkowym źródłem inspiracji w procesie konstruowania dialogu może być telefon-zabawka. Dialogi układają sami uczniowie. Po wysłuchaniu rozmowy, uczniowie oceniają wypowiedzi poszczególnych „par”, uwzględniając zarówno tematykę, jak i formę rozmowy.

Drugi z kolei przykład. Przygotowujemy ramę imitującą telewizor, ustawiamy ją na stoliku, za stolikiem stawiamy krzesło. Uczniowie parami lub grupowo przygotowują tekst rozmowy związany z lekcją, np.: „Ciekawa książka”, „Praca moich rodziców”, „Życzenia noworoczne” itp. Tekst przygotowanej rozmowy wygłaszają w „telewizji”, a inni uczniowie oceniają jej rezultat'.

Inspiracją twórczą, do „wychodzenia uczniów poza dostarczone informacje”, były odpowiednie sytuacje (konkurs na rozmowę telefoniczną i telewizyjną) oraz tematyka rozmowy. Efektem twórczym uczniów była — koncepcja rozmowy. Tak więc metoda dialogu, właściwie wykorzystana, może być istotnym elementem w procesie wspierania twórczej aktywności edukacyjnej dzieci.

Omówiłem, ilustrując konkretnymi przykładami, podstawowe odmiany metod heurystycznych, a więc metody dyskusji, problemowej i dialogu. Istotą metod heurystycznych jest, jak pamiętamy, stworzenie sytuacji zawierającej pewną „nieokreśloność”, będącą źródłem twórczej aktywności poznawczej dzieci.

1 Wykorzystano przykłady z opracowania: J. Łatowa. J. B. Łata, M. Kaczowska Gry i zabawy dydaktyczne... Kraków 1987, ODN.    •

IX. FORMY ORGANIZACYJNE AKTYWNOŚCI

DZIECI

1. POJĘCIE ORGANIZACJI I FORMY ORGANIZACYJNEJ

Pojęcie organizacji wiąże się ściśle z pojęciem metody. Ze względu na powiązania semantyczne tych dwóch pojęć: pojęcie metody ma charakter pierwotny, a organizacji — wtórny. Najpierw bowiem stosujemy metodę, a później dobieramy odpowiedni układ organizacyjny, najbardziej trafny ze względu na zastosowaną metodę.

Metoda, jak już wspomnieliśmy, jest to sposób stosowany systematycznie. Wykorzystywanie w praktyce edukacyjnej określonych metod pociąga za sobą fakt istnienia odpowiednich stadiów wzajemnie uwarunkowanych i zewnętrznie dających się zaobserwować, prowadzących do określonych rezultatów. Metoda zatem wymaga zorganizowanego toku działania. Sprawie tej chciałbym obecnie, po rozważeniu ogólnego aspektu znaczeniowego organizacji, poświęcić nieco więcej uwagi.

Podstawowym warunkiem istnienia określonej organizacji jest urzeczywistnianie określonych założeń wymagających skoordynowanego i zharmonizowanego działania wszystkich jej elementów (w naszym przypadku — nauczyciela, uczniów i innych). Poza tym trwałość istnienia danej organizacji jest uzależniona od tego, czy zaspokaja ona aspiracje, potrzeby psychiczne i społeczne uczniów. Wykonywanie określonych zadań merytorycznych jest urzeczywistniane w toku pracy edukacyjnej, natomiast drugi cel organizacji, gwarantującej jej trwałość (zaspokajanie aspiracji, potrzeb psychicznych i społecznych uczniów), powinien być urzeczywistniany głównie w szkole, ale nie wyłącznie, w toku odpowiednio przemyślanej pracy wychowawczej. Właściwe skoordynowanie tych dwóch terenów działania może dopiero zapewnić sprawne i efektywne funkcjonowanie organizacji szkolnej. W dalszych rozważaniach skoncentruję uwagę na organizacji aktywności dziecka.

251


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
jakie” mieli wypisać te formy oceniania, i wśród odpowiedzi uczniowie wskazywali na konkursy, praca
Zorganizowałam na terenie szkoły dla niewielkiej grupy uczniów konkurs międzynarodowy: zawody z
014 3 Zapisz nazwy zwierząt w odpowiednich miejscach KONKURS NA NAJCIEKAWSZE IMIĘ DLA PSA! Wymyśl im
DYPLOM DLA 1uUa/ivna. za zajęcie W//M miejsca w konkursie na Najciekawszy Plakat zaprezentowany w se
Wcale nie zadzierają nosa. Po prostu lubią patrzeć w niebo ► Konkurs na najciekawsze okulary • było
IMG755 (3) Wśród, znaków i struktur 84 na nich, i tak powstaje współistnienie i konkurencja bardzo w
FUNDACJA UEP UNIWERSYTET EKONOMICZNY W POZNANIUFundacja UEP ogłasza KONKURS na najlepszą pracę
IMG755 (3) Wśród, znaków i struktur 84 na nich, i tak powstaje współistnienie i konkurencja bardzo w
228 KRONIKA [XII] Sekcja Socjograficzna Instytutu Zachodniego w Poznaniu ogłasza konkurs na pamiętni
Wójt Gminy Strzeleczki ogłasza konkurs na:Szopką in^elcohacfe Bożonarodzeniową Do udziału w konkursi
Prezentacja (9) Wiosną i jesienią uczniowie podzieleni na grupy sprzątali okoliczne tereny aby nasza
6 LATEK 12 O Oto zadanie konkursowe. Wśród dzieci, które prześlą na adres redakcji rozwiązanie z na
30 REKLAMA 15.02.2001 r.Zarząd Miasta Głowna ogłasza konkurs na stanowisko Dyrektora Miejskiego Zakł
-    nauczyciel wskazuje uczniom podzielonym na grupy, na treść załącznika nr 3 do
KONKURS Z okazji nadchodzącego Ha!Ioween ogłaszamy konkurs na najładniejszą dynięl Na prace
PICT6434 wybrać jedną grupy uczniów; zmienną .prow; ną ,.x’ n,czalcż. przeprowadzić izw. pomiar

więcej podobnych podstron