312 313 (8)

312 313 (8)



312 CifM III. Podstawy milmUnamii

do budżetów lokalnych zazwyczaj jest traktowana jako zjawisko pozytywne. Dzięki tej redystrybucji możliwe staje się:

•    pokrycie wydatków, do których władze lokalne są ustawowo zobowiązane (np. utrzymanie dróg. ochrona porządku publicznego).

•    ukierunkowanie działalności lokalnej zgodnie z założeniami polityki społeczno-gospodarczej państwa.

•    zmniejszenie dysproporcji między różnymi regionami kraju.

Zasilanie budżetów lokalnych subwencjami z budżetu państwa jest niezbędne ze względu na dysproporcje terytorialnego rozkładu źródeł dochodów, względną równomierność terytorialnego rozkładu wydatków związanych z zaspokajaniem socjalno-bytowych potrzeb ludności oraz praktyczną niemożliwość pełnej komercjalizacji usług socjalno-bytowych. Władze lokalne prowadzą więc najczęściej działalność, korzystając w większym lub mniejszym stopniu z zasilania zewnętrznego.

Polityka budżetowa opiera się na określonych zasadach umożliwiający ch władzy wykonawczej prowadzenie polityki finansowej państwa, a władzy ustawodawczej oddziaływanie na jej zakres i formy oraz sprawowanie kontroli nad działalnością rządu.

W teorii finansów publicznych wyodrębnia się zwykle następujące zasady polityki budżetowej:

1)    zasada rocznego budżetowania - plan dochodów i wydatków budżetowych obejmuje okres jednego roku (przy czym rok budżetowy nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym):

2)    zasada zupełności - budżet obejmuje wszystkie dochody i wydatki państwa (żadna z dziedzin działalności finansowej państwa nic może być pominięta lub wyłączona z planu budżetowego):

3)    zasada Jedności - budżet państwa powinien tworzyć jedną całość, tzn. wszystkie dochody i wydatki państwa powinny być ujęte w jednym zestawieniu (poszczególne pozycje budżetu państwa mogą być sporządzane jako odrębne dokumenty, muszą jednak łączyć się w jedną zwartą całość):

4)    zasada jawności - budżet państwa powinien być podany do publicznej wiadomości (dotyczy to zarówno tworzenia i uchwalania budżetu, jak i jego wykonania oraz kontroli);

5)    zasada równowagi budżetowej - polega na dążeniu do tego. żeby bieżące dochody z podatków i z innych źródeł napływające do budżetu centralnego były wystarczające do pokrycia: płatności za dobra i usługi finansowe przez rząd. płatności transferowych i innych wydatków budżetowych.

Zasady te w wyniku wieloletnich doświadczeń ulegały modyfikacjom. Obecnie niektóre z nich nic są w pełni respektowane: dotyczy to zwłaszcza zasady równowagi budżetowej. Ze względu na wzrastające znaczenie wydatków rządowych coraz częstszym zjawiskiem w praktyce gospodarczej wielu wysoko rozwiniętych krajów w ciągu ostatnich kilkunastu lat jest deficyt budżetowy, tzn. nadwyżka wydatków państwa nad dochodami budżetowymi. Znacznie rzadziej występuje natomiast


Rozdział II. Budżrl pa6\twa. PollnU fiskalna


313


sytuacja odwrotna. czyli nadwyżka budżetowa (nadwyżka wpływów podatkowych i innych dochodów budżetu państwa ponad sumę wydatków).

Trudno także, ze względu na poważne rozczłonkowanie i wzrastającą rolę budżetów lokalnych, w pełni respektować formalne i merytoryczne wymogi zasady zupełności i jedności budżetowej. Dotyczy to zwłaszcza państw federacyjnych, w których sporządza się odrębne budżety na szczeblu republik, stanów czy krajów związkowych i brakuje instytucjonalnych powiązań między tymi budżetami a centralnym budżetem państwa.

Zasady polityki budżetowej można porównać do dekalogu. Podobnie jak dekalog dają wskazówki, jak postępować i czego nic należy robić. Równocześnie powszechnie wiadomo, że w praktyce często nie są one w pełni przestrzegane.

11.2. Dochody budżetu państwa. Podatki

Źródłami dochodów budżetowych państwa są podatki, cła. dochody ze sprzedaży prywatyzowanych przedsiębiorstw, opłaty skarbowe, sądowe, notarialne i inne. Podstawą dochodów budżetowych są podatki. Pozostałe źródła odgrywają w praktyce niewielką rolę.

Podatki są to przymusowe, bezzwrotne i nieodpłatne świadczenia pieniężne pobierane przez państwo na podstawie przepisów prawa w celu uzyskania dochodów na pokrycie wydatków państwowych. Płatnikami podatków mogą być osoby fizyczne i prawne. Podatki uzasadniane są głównie koniecznością:

•    zdobycia pieniędzy na finansowanie wydatków sektora publicznego.

•    dokonywania redystrybucji dochodów między różne sektory gospodarki i grupy ludności dysponujące różnymi dochodami,

•    ograniczania konsumpcji niektórych produktów (np. alkoholu, papierosów).

•    prowadzenia polityki antycyklicznej i antyinflacyjnej.

Przez długi okres polityka podatkowa była podporządkowana głównie realizacji funkcji fiskalnej. Doktryna liberalizmu ekonomicznego traktowała podatki jako narzędzie neutralne, nic powodujące zmian realnych wielkości gospodarczych. Jednak już w XIX wieku w coraz szerszym zakresie zaczęto wykorzystywać podatki jako narzędzie interwencji w życic ekonomiczne i społeczne. W wieku XX. głównie pod wpływem teorii Keynesa, potrzeba wykorzystania pozafiskalnych funkcji systemu podatkowego stała się sprawą bezsporną. Znalazło to wyraz m.in. we wzroście dochodów budżetowych, a tym samym wzroście obciążeń podatkowych w relacji do PKJB. W krajach gospodarczo rozwiniętych dochody sektora publicznego (pochodzące głównie z różnego rodzaju podatków) stanowiły około 40% PKB (por. tablica 11.1). Najwyższe były w krajach skandynawskich (ponad 50%). a najniższe w Stanach Zjcdnocznonych i Japonii (około 30%).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
410 411 (6) 410    CifM III. Podstaws makroekonomii trwały. Natomiast jeśli następuje
262 263 (12) 262 CifM III. Podstaw; makroekonomii Ko/d/iul 9. Determinant; dochodu narodowego. Anuli
2013 10 28 04 35 96 CZ. III. OD PRZESZŁOŚCI DO TERAŹNIEJSZOŚCI między Palearktyką i krainą oriental
Szkic dokumentacyjny [9] jest podstawowym dokumentem do wykonania tyczenia; sporządzany jest na pods
1.    Całkowity ładunek wpływający do elementu obwodu elektrycznego jest dany jako: q
Koncentracja merytoryczna Polityka spójności jest traktowana jako podstawowy instrument dla osiągani
TEST III (7) 54.    W normie ISO 9000 /2000 jakość jest definiowana jako: , a)  
DSC00618 do „psychologistów”, a jego powieści i opowiadań traktować jako zwykłej kontynuacji międzyw
ROZDZIAŁ I ISTOTA ANALIZY FINANSOWEJ 1.1 Wprowadzenie do analizy ekonomicznej Analiza jest postrzega
Zdjęcie0235 WODA Woda jest podstawowym czynnikiem środowiska naturalnego* W praktyce woda jest stoso
o Jedynym celem Jest przetrwanie i rozwój, a jedyną drogą do jego osiągnięcia (zazwyczaj) jest gener
bożena wojtasik doradca zawodu strona0 101 100 100 r; i ! dopasowanie ucznia do zawodu. Wybór zawod
Podstawowe błędy w planowaniu. -    planowanie nie powinno być traktowane jako antido

więcej podobnych podstron