42C (2)

42C (2)



Eksperymenty na lato

Żelki potrafią nurkować!

Wiek:    powyżej pięciu lat

Liczba

uczestników: 8-16 dzieci

Miejsce:    w pomieszczeniu lub na dworze

Wskazówki: Opisane tutaj doświadczenie jest idealną propozycją dla tych dzieci, które chętnie same poszukują rozwiązań. Dzieci zaobserwują, że żelowe misiaczki mogą się zanurzyć w wodzie i nie będą przy tym mokre, o ile zostaną „otoczone” przez powietrze.

Materiały: Dla każdej czteroosobowej grupy dzieci żelowy misiaczek, pusta łupina orzecha włoskiego, szklanka, salaterka, dzban z wodą.

Wprowadzenie: Doskonałym wprowadzeniem do tego eksperymentu będzie krótka historyjka o odważnej próbie nurkowania.

Przebieg doświadczenia: Dzieci zostają podzielone na czteroosobowe grupy. Po zgromadzeniu wszystkich materiałów wykonują samodzielnie ćwiczenie według wskazówek wychowawcy:

1.    Wlewamy wodę do salaterek.

2.    Wkładamy żelowego miśka do łupiny orzecha.

3.    Kładziemy łupinę na powierzchni wody.

4.    Odwróconą do góry dnem szklankę trzymamy uniesioną nad łupiną orzecha - za chwilę rozpocznie sir podwodna przygoda.

5.    Łódź podwodną (szklanka) zanurzamy teraz w salaterce, przyciskając tak, aby jej krawędź dotknęła dna salaterki. Dotknąwszy dna, szklanka „wybije” sir z powrotem do góry.

Obserwacja: Zelowy misiaczek pozostał po zanurzeniu zupełnie suchy.

Wyjaśnienie: W szklance, którą nakryto łupinę z żel-kiem w środku, znajduje się powietrze. Gdy wkładamy szklankę do wody, powietrze pozostaje we wnętrzu naczynia. Ponieważ powietrze pozostaje zawsze tam, gdzie jest, woda nie może odebrać mu miejsca - nie może przedostać się do szklanki.

Zakończenie: Na podobnej zasadzie funkcjonują również dzwon nurkowy i keson - urządzenia stosowane do pracy pod wodą.

Dzieci zechcą na pewno powtórzyć ćwiczenie w zmienionej formie: gdy włożymy do szklanki zmiętą chusteczkę i wstawimy naczynie w pozycji pionowej do wody, chustecz-I .1 pozostanie sucha.

Dzieci rysują ilustracje do segregatora. Po zakończeniu lego trudnego eksperymentu zjedzą z przyjemnością kilka /elków.

43


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
50Q (2) Eksperymenty na latoWymieszane, a jednak rozdzielone Wiek:    powyżej czterec
46G (2) Eksperymenty na latoDlaczego statek nie tonie? Wiek:    powyżej pięciu
60a (2) Eksperymenty na jesień„Cukrowe” kwiaty Wiek:    powyżej czterech
28) (2) Eksperymenty na wiosnęO tym, jak rosną kiełki Wiek:    powyżej czterech
DSC09182 (2) Czynniki zagroienia zgonem chorych na CAP 3 Wiek powyżej 65 tet 3 WspÓtetmejąCa OęŻfal
DSC09182 (2) Czynniki zagroienia zgonem chorych na CAP 3 Wiek powyżej 65 tet 3 WspÓtetmejąCa OęŻfal
389 (2) Eksperymenty na lato bardzo donośny głos i ogromne płuca — dużą świecę potrafi zdmuchnąć bez
10.    Przebieg i wyniki eksperymentów na
img011 (33) 7 Kotły na biomasę (słoma) automatyczne o mocy powyżej 100 kW do 600 kW 0,75 8 Kotły na
img079 (40) Domowa produkcja płynów do twarzy i ciała jest stosunkowa łatwa i daje duże możliwości e
s11 (18) hitlerowskie przeprowadziło pierwszy silny nalot na Hel — 28 nurkowców typu Ju 87 zaatakowa
Na ocenę 5,0 Potrafi wykonać ocenę materiału hodowlanego, samodzielnie obsługując sprzęt
Wspomaganie w procesach przygotowania produkcji z wykorzystaniem systemu ekspertowego 4 Na sukces w
IMGD57 B    ych przykładów działania tych mechanizmów dostarcza eksperymental na psyc
Laboratorium PTC7 -36- Na podstawie formuł boolowskich przedstawionych powyżej można narysować sche

więcej podobnych podstron