42C (4)

42C (4)



43

tywnej prawdy, bo przeważnie nie wiadomo, gdzie ta prawda się znajduje 1>. Często sami nie wiemy, czy mamy rację, czy nic; często w nią wierzymy, a mylimy się, często zaś wierzą w nią obaj partnerzy; albowiem vcritas cst in puteo (cv fiuDo) yj aXv)9eta 15> Democrit.); przy powstawaniu sporu zazwyczaj każdy uważa, że prawda jest po jego stronie; podczas trwania sporu obydwaj zaczynają o tym wątpić; dopiero jego zakończenie ma doprowadzić do prawdy i ją utwierdzić. Tym wszystkim zatem dia-lcktyka nie ma się zajmować, podobnie jak feclitmistrz nie powinien interesować się tym, kto ma właściwie słuszność w sporze, który doprowadził do pojedynku: chodzi tu tylko o to, aby trafiać i odparowywać. P łobnic jest z dialcktyką: jest ona umysłową szermierką i tylko jeśli określimy ją w ten sposób, możemy ją przedstawić jako dyscyplinę naukową. Jeżeli bowiem mamy na celu czysto obiektywną prawdę, to powracamy znów do logiki; jeżeli natomiast celem naszym jest przeprowadzenie dowodu błędnych twierdzeń, to otrzymujemy li tylko sofistykę; w obu przypadkach trzeba by założyć, że wiemy już, co obiektywnie jest prawdą łub nieprawdą; to jednak rzadko wiadomo z góry. Właściwym pojęciem wyrazu „dialektyka” jest zatem, jak już przedstawiono wyżej: szermierka umysłowa łużąca do wykazania swojej racji w dyskusji; co prawda nazwa „erystyka” byłaby stosowniejsza, a najstosowniejsza b aby chyba: dialektyka ery-styczna: Dia^pctica eristica. Jest ona nader pożyteczna i niesłusznie została zaniedbana w ostatnich czasach.

W tym sensie dialektyka ma być tylko zredukowanym do pewnego systemu i do pewnych reguł podsumowaniem oraz przedstawieniem sztuczek, którymi posługuje się większość ludzi, skoro tylko zauważają oni, że prawda W sporze nie jest po ich stronie, a pomimo to chcą mieć rację. Z tych powodów w naukowej dialcktyce byłoby zupełnie niecelowe uwzględniać i odkrywać prawdę, gdyż nie ma to miejsca w owej pierwotnej i naturalnej dialektycc, która dąży jedynie do tego, aby mieć rację. Głównym zadaniem naukowej dialektyki w tym sensie jest przeto przedstawienie i analizowanie owych nieuczciwych

1

Vcritas cst in puteo, ev [iuflw yj    151,

sentencja Demokryta, Diog. Lacrt. IX, 72.

Często dwaj przeciwnicy zawzięcie się kłócą, potem.zaś każdy idzie do domu przyswoiwszy sobie zdanie swego rozmówcy; po prostu zamienili się poglądami.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
państwa, gdzie ta misja się znajduje. Natomiast w przypadkach np. sprzedaży, kupna to nie działa w i
Nigdy nie wiadomo gdzie i kiedy Obudzi się w Tobie dusza prawdziwego poety
DSC07120 (3) lub świadków dostarczają nieraz cennych wiadomości genealogicznych, bo księża nie pomij
Po omacku natyka się ktoś na beczkę pod ścianą. Jest woda! Ciepła, bo ciepła, i nie wiadomo kiedy na
bo nigdzie nie kodze. Pozdrawiam Panią i dzieci przeważnie Magdnsie życzę i (jej - dop Z.R.) do
skanuj0061 (43) 122 Ocena szkoliła —    mechaniczne egzekwowanie wiadomości przewidzi
facet8 jpeg Facet jest jak pogoda: trzeba zaakceptować, bo nic nie możesz zrobić aby go zmienić
humor15 NIE SPOTKA MNIE ZŁY LOS ANI ZŁE PRZYGODY BO NIGDY NIE SKACZĘ L DO NIEZNANEJ WODY A
214 Nowoczesne systemy zarządzania ponieważ nie wiadomo, w którym kierunku sytuacja się rozwinie
MGQ49m Próba strukturalnej analizy fenomenu aktorstwa ■ 43 mówionego); wyjaśnimy później, dlaczego
KI9 Negocjatorzy bangladescy Zachodni biznesmeni przeważnie nie doceniali potencjału rynkowego tego
IMGa72 (3) Orzeszkowa w Listach o literaturze30 i wreszcie życie samo. Bo rzeczywiście nie brakowało
IMG?13 Wełna brudzi się wolniej niż poliester bo Odpowiedź: c a. Nie elektryzuje się wcale C b Żadna

więcej podobnych podstron