DSC00608 (3)

DSC00608 (3)



34


Ks. Bogusław Nadolski TChr

jan świeckich z 1999 roku pytając, czy Żydzi sprawują liturgię w swoich synagogach. Można więc w pewnym sensie przyznać rację M. Kunzle-rowi, chociaż jego hermeneutyka przestrzega przed pochopną harmonią nieba i ziemi. Problem próbuje się także naświetlić wychodząc od „nowej pieśni” śpiewanej przez zbawionych, o której mowa w Janowej Apokalipsie (Ap 5, 9). Św. Grzegorz z Nyssy zauważył, że po raz pierwszy jednogłośnie (niebo i ziemia) zabrzmi Kedusza i Sanctus, jako „hymn zwycięstwa” na końcu czasów30. Wydaje się, że nie można, jak to czyni Kunzler, pesymistycznie oceniać starotestamentalnej ekonomii zbawienia w celu podkreślenia wyjątkowości działania Boga w Nowym Przymierzu, w Jezusie Chrystusie, w Jego dwubiegunowym działaniu: Wcielenie -Krzyż (w szerokim rozumieniu). Bóg mimo łamania przymierza przez ludzi kontynuuje od stworzenia swoje zaangażowanie w los człowieka.

Kardynał J. Ratzinger natomiast opierał teologię liturgii na rozumieniu kultu w Starym Przymierzu. Wyjście Izraela z Egiptu miało na uwadze nie tylko objęcie nowej ziemi, ale Służbę Bogu na pustyni (Wj 7,16). Chodzi

0    kult nie w wąskim znaczeniu. Ostatecznie szło o życie człowieka, człowieka żyjącego, który jest chwałą Boga. Życie człowieka staje się prawdziwie życiem, kiedy przyjmuje on jakąś formę kontaktu z Bogiem. Kult zmierza do tego, by umożliwić człowiekowi spojrzenie na Boga i w ten sposób dać mu takie życie, które jest uwielbieniem Boga. Dla kardynała chrześcijański kult jest uwielbieniem Boga w liturgii i życiu. Kult stanowi serce (centrum) dla prawa i etosu. Uwielbienie Boga przynosi usensowienie życia człowieka, przez zapoczątkowanie (antycypację) życia ostatecznego, a równocześnie podając „wzorce” obecnego życia31.

W interesującym nas zagadnieniu związków liturgii żydowskiej

1    chrześcijańskiej J. Ratzinger akcentuje silnie zburzenie świątyni jerozolimskiej, oraz synagogę. Z „gruzów” świątyni powstała liturgia chrześcijańska (nawiązanie do stwierdzenia Jezusa „zburzcie tę świątynię, a Ja ją w trzy dni odbuduję” (J 2, 19). Dla Kardynała żydowskie dziedzictwo (świątynno - synagogalne) stanowi budulec, z którego Kościół stworzył coś istotowo nowego.

Powracając do zasadniczego tematu, trzeba stwierdzić, że podejście do badań wzajemnych wpływów liturgii żydowskiej i chrześcijańskiej posiada swoją bogatą historię, niekiedy uwarunkowaną sytuacją s połećzno-połi-

* M KW2LER,    Christa*. Eine Laienliturgik zur Eutfihrung in die Mv'„ru

des Gotteidienstes, Paderborn 1999, 77nn.    * e Mysteru

££**«*<«** Grtgoriosanaphoru, MUnster 1984 J. RATZ.NOBR, Duch liturgii, tłum. poi.. Poznań 2002 34nn ^


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00610 (6) 36 Ks. Bogusław Nadolski TĆhr kretnym kontekście historycznym, unikając uogólnień. Funk
DSC00612 (8) 38 Ks. Bogusław Nadołski TChr c. Podstawowa forma liturgii Chociaż wyznawcy Chrystusa p
DSC00615 (9) 40 Ks. Bogusław Nadolski TChr wane w liturgii (doksologie, nacisk na Psalmy - heretycy
DSC00671 (2) 266 Ks. Bogusław Nadolski TChr się Kościoła. Liturgia jako główne pole Kościoła (określ
DSC00675 270 Ks. Bogusław Nadolski TChr Jest to oczywiście niepełna próba analizowania liturgii od s
DSC00603 (11) 20 Ks. Bogusław Nadolskj TChr Dystansował się od teologii zracjonalizowanej w przekona
DSC00595 (7) 12 Ks. Bogusław Nadolski TChr ewolucji językowej w epoce rzymskiej słowo to przybrało b
DSC00597 (7) 14 Ks. Bogusław Nadolski TChr liturgii”, którą są modlitwy oraz przebłagalna ofiara kad
DSC00599 (5) 16 Ks. Bogusław Nadolski TChr commemoratio, cultus, riti Ecclesiae (ryty Kościoła), sac
DSC00601 (7) 18    Ks. Bogusław Nadglski TChr szpaltach, natomiast w liczbie mnogiej
DSC00673 (2) 268 Ks. Bogusław Na dolski TChr Jest oczywiste, że liturgika jako nauka chce w swoich z
DSC00797 Fundacja Wspomagania Wsi powstała na mocy dekretu JE ks. Kardynała Józefa Glempa 30 czerwca
34 KS. JERZY ZAREMBA Pneumatologiczny aspekt eschatologii. Pneumatologiczny a zarazem trynitarny asp
Ks. prof. dr hab. Jan WalkuszPublikacje -2007Druki zwarte: 1.    Duchowieństwo katoli
11 Ks. prof. dr hab. Jan Walkusz 51.    Rosentreter Augustyn (1844-1926). W: Encyklop
13 Ks. prof. dr hab. Jan Walkusz 28.    Refleksje w drodze [Szkic o własnej twórczośc
15 Ks. prof. dr hab. Jan Walkusz 84.    Na oddzakowanie dnia [pieśń]. W: Tobie Boże c

więcej podobnych podstron