DSC00843

DSC00843



cztfśnic tematyczną osnowę utworu, op. Julio , Adolf czyli nadzwyczajna miłość dwojga kochanków nad brzegami Dniestru)-, ukazaniu emocjonalnej więzi mię. dzy tymi postaciami służył bieg wydarzeń.

W zakresie konstrukcji bohaterów powieściowych preferowana była motywacja psychologiczna W ramach statycznej, wyznaczonej określoną sytuacją (op. społeczną, emocjonalną) koncepcji osobowości. Budowa narracji oparta była na zasadzie narratora konkretnego, pierwszoosobowego, uczestniczącego w wydarzeniach fabularnych. Formy podawcze narracji odznaczały się tendencją do konkretyzacji opowiadania i opisu oraz wykorzystywania dialogu jako środka konstrukcji dramatycznych sytuacji. Inwencja Językowo-styli-styczna szła w kierunku wypracowywania form leksykalnych i składniowych, służących zarówno analizie psychologicznej, jak i kształtowaniu obrazu epickiego o znacznej wyrazistości i walorach poznawczych. Mimo odwoływania się do wzorców retorycznych — szczególnie w narracji epistolarnej typu liryczno-eks-kiamacyjnego — twórczość taka prowadziła do przekraczania barier dzielących trzy style retoryczne i powolnego budowania nowych podstaw świadomości językowej, tak ważnych z punktu widzenia dalszego rozwoju polskiej prozy ***.

Powieści sentymentalnej towarzyszyły w tym zakresie analogiczne doświadczania innych gatunków prozatorskich. przede wszystkim zaś pamiętnikarstwa i pewnych typów prozy publicystycznej i filozoficznej. Szczególną rolę spełniły tu pamiętniki Karpińskiego, których autor realizował — podobnie jak w prozie powieściowej — zadania prezentacji osobowości człowieka czułego. W piśmiennictwie publicystycznym głównie Stanisław Staszic w dziełach takich jak Przestrogi dkt Polaki czy Ród ludzki •» cele perswazyjne

1?. Cfc Inni, Di U«ff^ tfu**)* $> Steta* poUfci

1    i>w»» aiKiwyi^ fwan im


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00858 W Retoryce zajął się opracowaniem reguł oratorstwa (retoryki), czyli inaczej mówiąc sztujj
l.3.Tematyka Tematem jest to, co stanowi zasadniczą, podstawową myśl pracy, utworu, dzieła. Tematyka
Zarys teorii literatury8 zasób budulca nazywać będziemy materiałem tematycznym dzieła. 0  &nbs
Tematy prac semestralnych IV I Odwołując się do fragmentów utworu i całości powieści Dżuma A. Camusa
1.1 Mieszkańcy Internetu(awatar, tematyka oroz problematyka utworu) Podojmlj temat •
Zarys teorii literatury8 zasób budulca nazywać będziemy materiałem tematycznym dzieła. 0  &nbs
80,81 / zasób budulca nazywać będziemy materiałem tematycznym (izieła. 0    ile temat
skanuj0013 (48) i fid H R - VC - FC = OK [ U. 2? - (X dOO t . Q,o - 420 ■$ Q FC = OP O o C od % nł y

więcej podobnych podstron