większy wśród katolików polskich niż katolików amerykańskich, natomiast efekt stereotypizacji w postaci postrzegania odmiennych grup jako homogenicznych i podkreślania odmienności własnej grupy religijnej w stosunku do innych w Polsce jest obserwowany wyraźniej wśród członków' grup mniejszościowych (luteran i baptystów), niż większościowych (katolików) (Biela i McKcachie 1989; Biela. Lingocs i McKeachie 1989).
Pewne ożywienie zainteresowań problematyką doświadczeń mistycznych obserwujemy w ostatnich lalach w kontekście badań porównawczych, wskazujących m in. na większą częstotliwość przeżyć mistycznych u polskich studentów, niż u ich kolegów z innych krajów (Grzymała-Moszczyńska 1993), a także w badaniach niczinstytucjonalizowanej religijności typu New Agc (Doktór 1996, 1999).
Badania światopoglądu za pomocą otwartych pytań ankietowych kontynuowane były przez Antoninę Gurycką (1991), w badaniach powtarzanych co dziesięć lat od roku 1948, odnotowujących m.in. na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych wzrost roli treści religijnych w światopoglądzie młodzieży. Jest to kontynuacja ważnego nurtu w polskiej psychologii religii, obecnego już od jej początków, choć niesłychanie podatnego na wpływ ideologii, co wyraźnie uwidoczniło się w okresie poprzednim. Nacisk ideologiczny wyraźnie spowolnił rozwój tej dyscypliny i, jak się wydaje, jego konsekwencje trwają w jakiejś formie do dnia dzisiejszego.
Pomimo prób przezwyciężenia istniejących podziałów instytucjonalnych będących swoistym spadkiem po okresie poprzednim, np. w formie organizowanych wspólnie sympozjów' i wzrostu zainteresowania tą dyscypliną, manifestującym się wzrostem liczby publikacji, w tym również o charakterze przeglądowo-podręcznikowym (Grzymała-Moszczyńska 1991; Kuczkowski 1992), nie powiodły się dotychczas próby utworzenia sekcji psychologii religii przy Polskim Towarzystwie Psychologicznym (z powodu zbyt małej liczby potencjalnych uczestników).
Abramowski E. (ói la), Czucia rodzajowe jako pierwiastek estetyki i mistycyzmu. „Przegląd Filozoficzny”, 2. 156-185.
Abramowski E. (1911 b). Badania doświadczalne nad pamięcią. Warszawa. Abramowski E. (1912). Modlitwa jako zjawisko kryptomnezji. „Przegląd Filozoficzny", 3. 348-370.
Abramowski E. (1980). Metafizyka doświadczalna. Warszawa:
Balcy S (1932) Psychologia okresu dojrzewania. Lwów-Warszawa:
Balcy S. (1959). Geneza religii jako elementu ideologii. W: S. Balcy. Wprowadzenie do psychologii społecznej Warszawa, PWN. Rozdział 7 § 26, s. 149-150.
Banaszak H. (1992). Dlaczego studenci warszawscy byli barometrem zmian społecznych »v PRL W; E. Sułek (red.) Dziedzictwo Stefana Nowaka. Warszawa: PTS, 4I--69.
B a z y I a k J. (1979). Typ religijności a niektóre cechy osobowości w świetle badań wybranej populacji - klerycy. „Studia Philosophiac Christianac”, 2. 33-49.
B a z y I a k J. (1982). Ijęk a postawa religijna młodzieży. „Studia Philosophiae Christianae",
1, 27-39.
Bazy lak J. (1984). Postawy religijne młodzieży i ich związki z wybranymi elementami osobowości. Warszawa: ATK.
Bicia A, Lingocs J. C., Lin Y. G., McKcachic W. J. (1989). Cognitive schentos in social perception. „Bchavioural Research”, 24, 195-208.
Biela A , M c K e a c h i c W. J. (1989). Denominational in-group and out group perception. „Polish Psychological Bullelin", 4, 309-321.
B j 6 r k v i s t K, Holm N. G., Bergbom G. (1990). The relationship between the acceptance of Hindu thought and personality variables: A cross-cultural Siudy, pp. 108-153. In: N. G Holm (Ed.), Encounter with India. Abo: Abo University Press.
Blacho w ski S. (1937). The Magical Behaviour of Cliildren in Relation to School. „The American Journal of Psychology”. 50, 347-361.
Błachowski S. (1938). O sztucznych ekstazach i widzeniach. „Rocznik Psychiatryczny”, 143-159.
Błachowski S. (1939). Good Łuck Letters. A Contribution to the Psychology of the Magical Thinking. „Kwartalnik Psychologiczny", t. XI.
Błachowski S., Borowiecki S. (1928). Epidemia psychiczna w Słupi pod Środą. Warszawa.
Bychowski G. (1933). Słowacki i jego dusza. Studium psychoanalityczne. Warszawa.
Bychowski G. (1957). Art. magie, and creative ego. „Psychoanalysis”, 4-5, 125- 135.
Cha i m W. (1991). Psychologiczna analiza religijności niespójnej. Lublin: KUL (niepublikowana rozprawa doktorska).
C h a i m W. (1997). Klimat rodziny jako korelat personalnego wymiaru religijności. „Studia Płockie", 25. 221-230.
Chlewiński Z. (1987). Postawy a cechy osobowości. Lublin: TN KUL.
Czapiński J. (1994). Uziemienie polskiej duszy. „Kultura i Społeczeństwo", 3, 18-37.
Dawid W. (1933). Psychologia religii. Warszawa.
Dąbrowski K. (1980). Ludzkie i antyludzkie aspekty filozofii w psychologii Wschodu. „Problemy studenckiego ruchu naukowego", 5, 56-82.
Dąbrowski K. (1991). Moralność w polityce. Wielopoziomowość funkcji uczuciowych i popędowych w życiu społecznym i politycznych oraz instytucjach. Warszawa: BIS.
139