TRANSFORMACJA ORAZ PERSPEKTYWY ROZWOJU EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA W POLSCE


st. kpt. dr Izabella GRABOWSKA-LEPCZAK
kpt. mgr Monika TRYBOC
kpt. mgr inż. Marek KWIATKOWSKI
Katedra Analiz i Prognoz Bezpieczeństwa
Zakład Planowania Zintegrowanego, SGSP
TRANSFORMACJA ORAZ PERSPEKTYWY ROZWOJU EDUKACJI
DLA BEZPIECZECSTWA W POLSCE
W artykule przedstawiono problematykę edukacji społeczeń-
stwa w zakresie bezpieczeństwa jako najbardziej efektywną,
a także najtańszą formę przeciwdziałania zagrożeniom.
Proces ten zwany powszechnie edukacją dla bezpieczeństwa
stanowi podstawową drogę kształtowania bezpieczeństwa
ludności. Ma ogromny wpływ na wiedzę i umiejętności ko-
nieczne do prawidłowego zachowywania się na wypadek za-
grożeń. Głównym celem tej edukacji jest rozwijanie świado-
mości całego społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa oraz
wykształcenie nawyków wzmacniających bezpieczeństwo.
Education of the society regarding security is in fact the
cheapest and the most effective form of preventing the
dangers. It constitutes a fundamental way of building popula-
tion s safety. It also has a great influence upon the attitudes,
values, knowledge and skills required for proper behavior in
case of danger. Education is one of the basic ways of shaping
the society. Behaviors, attitudes and knowledge, which
ogether constitute people s consciousness  all depend on the
level of education.
Jednym z przejawów zmian w postrzeganiu edukacji związanej z bezpieczeń-
stwem w naszym kraju jest fakt, iż po 42 latach z polskich szkół zniknie przyspo-
sobienie obronne. Już we wrześniu 2009 roku w gimnazjach i szkołach ponadgim-
nazjalnych pojawił się nowy przedmiot: edukacja dla bezpieczeństwa. Warto nad-
mienić, że podobne zmiany zostały wprowadzone już większości krajów Unii Eu-
ropejskiej.
Edukacja społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa jest najbardziej efektyw-
ną, a także najtańszą formą przeciwdziałania zagrożeniom. Warto zdać sobie spra-
wę, iż edukacja stanowi podstawową drogę kształtowania bezpieczeństwa ludności.
Ma ogromny wpływ na wiedzę i umiejętności konieczne do prawidłowego zacho-
wywania się na wypadek zagrożeń.
W nowocześnie pojmowanej edukacji duży nacisk kładzie się na możliwość
rozwijania osobowości, a nie tylko na spełnianie oczekiwań wobec danego przed-
miotu nauczania. Głównym celem tej edukacji jest ukazanie potrzeby rozwijania
świadomości całego społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa oraz wykształcenie
nawyków wzmacniających je. Wymaga to zaangażowania wielu instytucji, poczy-
nając od rodziny i szkoły, a na mediach i władzy publicznej kończąc.
Współczesne procesy edukacyjne poddawane są stałym przeobrażeniom,
umożliwiając spełnienie potrzeb poszczególnych grup społecznych. Obecnie duży
nacisk kładzie się na rozwijanie osobowości i świadomości ludzi. Rozwój edukacji
społecznej wiąże się ściśle z refleksją nad człowiekiem i jego funkcjonowaniem
oraz środowiskiem.
Słownik wyrazów obcych i zwrotów anglojęzycznych Władysława Kopaliń-
skiego wskazuje, że edukacja to przede wszystkim wychowanie i kształcenie (łac.
educatio 'wychowywać; kształcić)1.
Współcześnie wyróżnia się cztery główne nurty edukacji:
zdobywanie wiedzy,
umiejętność uczenia się,
umiejętność zrozumienia innych,
własny rozwój.
Edukacja dla bezpieczeństwa to ogół procesów oświatowo-wychowawczych
realizowanych głównie przez rodzinę, szkołę, środki masowego przekazu, organi-
zacje młodzieżowe, stowarzyszenia, oraz przeznaczone do tego instytucje rządowe
i samorządowe, których zadaniem jest upowszechnianie wartości, zdobywanie i
przekazywanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeń-
stwa narodowego2.
Edukacja jest jedną z podstawowych dróg kształtowania bezpieczeństwa. Od
poziomu edukacji zależą postawy, wartości, wiadomości, czyli świadomość ludzi
oraz umiejętności niezbędne w zapobieganiu i radzeniu sobie w sytuacji zagrożeń3.
W zależności od rodzaju zagrożeń wyróżnić można następujące obszary edu-
kacji dla bezpieczeństwa:
1
W. Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Muza S.A., War-
szawa 1999, s. 140.
2
Modelowy system edukacji obronnej społeczeństwa RP. Praca zbiorowa pod red. R. Stęp-
nia, Warszawa 1998.
3
Patriotyzm, obronność, bezpieczeństwo. Praca zbiorowa pod red. E.A. Wesołowskiej,
A. Szerauca, Warszawa 2002, s. 56 62 i s. 218 226.
edukacja dla bezpieczeństwa politycznego  ogół oddziaływań oświatowo-
-wychowawczych ukierunkowanych na kształtowanie kultury politycznej
państwa;
edukacja dla bezpieczeństwa militarnego  kształcenie i wychowanie
obronne zmierzające do zachowania niepodległości narodu i państwa oraz
ochrony życia i ludzi w stanach zagrożenia czasu wojny;
edukacja dla bezpieczeństwa gospodarczego  kształtowanie świadomości
ekonomicznej;
edukacja dla bezpieczeństwa publicznego  kształtowanie świadomości
prawnej oraz postaw i zachowań w sytuacjach zagrażającym obywatelom i
porządkowi publicznemu;
edukacja dla bezpieczeństwa psychospołecznego  kształtowanie moralno-
ści społeczeństwa i postaw;
edukacja dla bezpieczeństwa ekologicznego  harmonijne współżycie ludzi
z przyrodą, kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych4.
Edukacja dla bezpieczeństwa jest procesem ciągłym obejmującym szereg dzia-
łań, do których należą m.in.:
przekazywanie wiedzy w zakresie występowania zagrożeń;
kształtowanie  bezpiecznych zachowań i postaw;
motywacja do podejmowania działań mających na celu zapewnienia bez-
pieczeństwa;
upowszechnianie koniecznej wiedzy oraz umiejętności z zakresu przeciw-
działania zagrożeniom;
uświadomienie skali oraz rodzaju potrzeb w sytuacjach trudnych;
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowanie określonych
działań;
wyrabianie odpowiednich nawyków zachowania się w sytuacjach zagroże-
nia;
pielęgnowanie wartości w odniesieniu do życia i zdrowia człowieka5.
Cały ten proces ilustruje następujący diagram6 przedstawiony na rys. 1.
4
Por. B. Rudnicki: Edukacja dla bezpieczeństwa i jej interpretacja, W: Edukacja dla bez-
pieczeństwa. Materiały konferencyjne, Warszawa 1994; T. Siuda: Edukacja dla bezpie-
czeństwa w wybranych czasopismach, W: Edukacja do bezpieczeństwa i pokoju w obliczu
wyzwań XXI wieku. Edukacja do bezpieczeństwa pokoju i praw człowieka, cz. 2. Wydaw-
nictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2001, s. 116 117.
5
J. Gołębiewski: Edukacja dla bezpieczeństwa. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2001, nr 1(2),
s. 50 54.
6
J. Szewczyk: Nowoczesne środki dydaktyczne w upowszechnianiu wiedzy w zakresie
edukacji dla bezpieczeństwa. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2006, nr 1 (27), s. 21 23.
OSIGNICIE WYMAGANEGO POZIOMU WIEDZY
PODTRZYMANIE TEJ WIEDZY
UMIEJTNOŚCI
Rys. 1. Diagram wskazujący proces przekazywania wiedzy i kształtowania
umiejętności w zakresie bezpieczeństwa
yródło: [12].
Edukacja dla bezpieczeństwa dotyczyć powinna całego społeczeństwa. Istotne
jest jednak to, aby zastosować odpowiednie formy edukacji i za pomocą nich
dotrzeć do wszystkich grup społecznych, a przed wszystkim do mieszkańców
terenów szczególnie narażonych na występowanie sytuacji o charakterze nad-
zwyczajnym7.
Kształcenie w zakresie bezpieczeństwa odnosi się do całego społeczeństwa,
tak więc proces ten obejmuje zarówno dzieci, młodzież, jak i osoby dorosłe. Bez-
pośrednia edukacja dorosłych jest trudna, ponieważ w zorganizowanej formie
można ją prowadzić jedynie w postaci dobrowolnych kursów i szkoleń. Dlatego też
w wielu krajach na świecie wykorzystuje się w edukacji dorosłych (głównie
środowiskowej) oddziaływanie dzieci na rodziców i dorosłych. Taka współpraca
różnych grup społecznych lub zawodowych przyczynia się również do integracji
środowiska lokalnego. Integracja, kształtowanie poczucia przynależności do
wspólnoty, tworzenie więzi środowiskowych i międzypokoleniowych zwiększa
poczucie odpowiedzialności za stan środowiska lokalnego, a w sytuacjach kryzy-
sowych poczucie bezpieczeństwa mieszkańców8.
Tworzenie programów z zakresu edukacji społeczeństwa wiąże się z koniecz-
nością wprowadzenia określonych elementów filozofii takich jak wartości czy
normy zachowania9. Zapewnienie potrzeby bezpieczeństwa ludności wiąże się ze
świadomością zagrożeń występujących we współczesnym świecie. Świadomość
7
J. Gołębiewski: Bezpieczeństwo społeczeństwa wobec współczesnych wyzwań. Edukacja
dla Bezpieczeństwa 2006, nr 1 (27), s. 50 54.
8
K.M. Zaczek-Zaczyński: O skuteczności wdrażania i zarządzania szkolną edukacją dla
bezpieczeństwa. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2006, nr 3 (29), s. 10 12.
9
A. Papuziński: Filozofia zrównoważonego rozwoju jako subdyscyplina badań filozo-
ficznych. Problemy Ekorozwoju. Studia Filozoficzno-Sozologiczne 2007, nr 2, s. 35.
ludzi na temat otaczających ich zagrożeń jest powiązana z oczekiwaniem zapew-
nienia im bezpieczeństwa10.
R. Krawczyński przyjmuje następujące twierdzenia związane z edukacją spo-
łeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa:
1. Skuteczność działania społeczeństwa demokratycznego jest umiejętnością
samoorganizacji oraz zaangażowania w sprawy społeczne i regionalne
włączając w to zapewnienie sobie bezpieczeństwa.
2. Żadne, nawet najlepiej zorganizowane społeczeństwo, państwo nie jest
w stanie wyeliminować wszystkich zagrożeń.
3. Ochrona ludności i ratowanie życia ludzkiego to dziedziny, które powinny
podlegać stałemu doskonaleniu i rozwojowi.
4. Współpraca w zakresie poprawy bezpieczeństwa powinna wiązać się za-
równo z inicjatywą samorządu terytorialnego, jak i społeczeństwa.
5. Zakres tej działalności powinien uwzględniać potrzeby ludności w tym za-
kresie oraz specyfikę terytorialną, ekonomiczną i społeczną.
6. Należy uświadamiać ludzi, że każdy z nas ma wpływ na własne bezpie-
czeństwo.
7. Wspólne i skoordynowane działania wszystkich elementów i sektorów
ochrony ludności mogą przyczynić się do skutecznego przeciwdziałania
zagrożeniom oraz minimalizować ich skutki.
8. Przygotowanie społeczeństwa na wypadek występowania sytuacji o cha-
rakterze nadzwyczajnym jest konstytutywnym etapem w obszarze ochrony
ludności. Realizacją tego zadania zajmuje się edukacja społeczeństwa
w zakresie bezpieczeństwa.
9. Skuteczność ochrony ludności i poziom świadomości na temat zagrożeń
zależy nie tylko od sposobów edukacji, ale również od momentu jej rozpo-
częcia. Edukacja w tym zakresie obejmować powinna również najmłodsze
dzieci.
10. Duże rezultaty w zakresie edukacji społeczeństwa osiąga się bazując na
doświadczeniach i rozwiązaniach przyjętych w innych krajach11.
Aby społeczeństwo było odpowiednio przygotowane do prawidłowych postaw
i zachowań, w sytuacjach niebezpiecznych potrzebne jest wsparcie ze strony samo-
rządu lokalnego oraz władz państwowych. Działania informacyjne w zakresie
przeciwdziałania zagrożeniom powinny być poparte poprzez odpowiednio przygo-
10
K. Denek: Szkolnictwo wyższe u progu nadchodzącego stulecia, W: Edukacja w wyż-
szych szkołach wojskowych. Praca zbiorowa pod red. R. Stępnia, AON, Warszawa 2001,
s. 24 38.
11
R. Krawczyński: Samoobrona powszechna, obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe
a edukacja społeczeństwa w zakresie ochrony ludności, W: Katastrofy naturalne i cywiliza-
cyjne, Zagrożenia i reagowanie kryzysowe. Praca zbiorowa pod red. M. Żubra. Wrocław
2006, s. 21 22.
towaną edukację dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Dużą rolę do spełnienia
przypisuje się organizacjom społecznym i pozarządowym. Mają one duże możli-
wości działania w tym zakresie. Formy działania w zakresie edukacji społeczeń-
stwa w zakresie bezpieczeństwa są różnorodne.
Edukacja dzieci i młodzieży w szkołach ogrywa szczególną rolę w kształto-
waniu bezpiecznych zachowań i postaw. Na świecie istnieją tendencje, aby ele-
menty bezpieczeństwa wprowadzać bardzo wcześnie do procesu wychowania i
edukacji społecznej. W Polsce zauważyć można wprowadzanie tej tematyki już na
etapie edukacji przedszkolnej, kiedy przekazywane są informacje o zagrożeniach,
z którymi zetknąć się mogą dzieci na co dzień. Jednakże, aby efekty edukacji spo-
łecznej w zakresie bezpieczeństwa były wysoce zadawalające, potrzebny jest sys-
tem, który wprowadzałby nie tylko wcześniej tę tematykę do procesu edukacji, ale
również zakładałby kontynuację w ciągu całego okresu edukacji oraz obejmował
osoby dorosłe, znajdujące się już poza procesem oświaty12.
Bazując na doświadczeniach krajów europejskich, należy wymienić inną for-
mę podnoszenia poziomu bezpieczeństwa na danym obszarze, którą jest integracja
środowisk lokalnych. Wiąże się to z kształtowaniem poczucia przynależności do
wspólnoty oraz tworzenia więzi środowiskowych. Zapoczątkowany kilka lat temu
w Skovde (Szwecja) program  Bezpieczne gminy został przeniesiony na polskie
warunki i realia (m.in. w Tarnowskich Górach). Tworzenie tego programu polega
przede wszystkim na analizie najważniejszych i najbardziej prawdopodobnych
zagrożeń w danej gminie. Realizacja natomiast polega na stałej współpracy ze spo-
łecznością lokalną, która zostaje zaangażowana we wszystkie praktyczne działania
mające na celu poprawę bezpieczeństwa. Prowadzone w Szwecji programy cieszą
się ogromną popularnością i przynoszą bardzo dobre rezultaty w odniesieniu do
integracji społeczności lokalnych oraz podnoszenia wiedzy i umiejętności w zakre-
sie bezpiecznych zachowań.
Istotnym elementem rozważań nad perspektywami rozwoju edukacji dla bez-
pieczeństwa jest analiza literatury z tego zakresu, która pozwoliła na sformułowa-
nie następujących wniosków:
Literatura związana bezpośrednio z edukacją dla bezpieczeństwa stale się
rozwija. Obecnie opierać się można głównie na opracowaniach dotyczą-
cych prób zdefiniowania obszaru oraz materiałach konferencyjnych opisu-
jących efekty działań praktycznych. Nadal bardzo często edukacja dla bez-
pieczeństwa utożsamiana jest z edukacją obronną społeczeństwa. Jednakże
należy pamiętać, że edukacja obronna stanowi jeden z obszarów edukacji
12
Por. Z. Kwasowski: Bezpieczeństwo w kształceniu nauczycieli, s. 33 38; M. Staszczak:
Edukacja dla bezpieczeństwa  inwestycją w przyszłość, W: Bezpieczeństwo i prawa czło-
wieka, Edukacja do bezpieczeństwa i praw człowieka, cz. 2, Wydawnictwo Akademii Pod-
laskiej, Siedlce 2004, s. 87 88.
społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że wyróżnić
możemy jeszcze edukację dla bezpieczeństwa politycznego, gospodarcze-
go, militarnego, psychospołecznego, ekonomicznego i inne.
Pozytywny jest fakt, że edukacja dla bezpieczeństwa jest terminem inter-
dyscyplinarnym, dlatego też można posiłkować się bogatą literaturą
z innych dyscyplin nauki, które związane są z procesem edukacji społe-
czeństwa. Pojęcie to związane jest ściśle z filozofią, pedagogiką, edukacją
i innymi.
Analiza zródeł literatury obejmujących edukację dla bezpieczeństwa wska-
zuje przede wszystkim na następujące rodzaje opracowań: próby wyjaśnie-
nia pojęcia, wypracowanie definicji; wskazanie celów; wytypowanie pod-
stawowych obszarów; przekazywanie praktycznych działań związanych
z propagowaniem i realizowaniem edukacji dla bezpieczeństwa.
Edukacja społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa jest niezwykle istotnym
tematem, który wymaga zaangażowania zarówno władz państwowych, odpowied-
nich służb, organizacji oraz całego społeczeństwa. Tylko kompleksowe, cykliczne i
zakrojone na szeroką skalę działania angażujące całe społeczeństwo mogą przy-
nieść oczekiwane efekty  podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa
w zakresie bezpieczeństwa.
PIŚMIENNICTWO
1. M. Ożóg-Radew, R. Rosa (red.): Bezpieczeństwo i prawa człowieka, Edukacja
do bezpieczeństwa i praw człowieka, cz. 2. Wydawnictwo Akademii Podla-
skiej, Siedlce 2004.
2. K. Denek: Szkolnictwo wyższe u progu nadchodzącego stulecia, s. 24 38,
W: Edukacja w wyższych szkołach wojskowych. Praca zbiorowa pod red.
R. Stępnia. AON, Warszawa 2001.
3. R. Stępień (red.): Edukacja w wyższych szkołach wojskowych. AON, War-
szawa 2001.
4. J. Gołębiewski: Bezpieczeństwo społeczeństwa wobec współczesnych wy-
zwań, W: Edukacja dla Bezpieczeństwa 2001, nr 1(2).
5. W. Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Muza
S.A., Warszawa 1999.
6. R. Krawczyński: Samoobrona powszechna, obrona cywilna i zarządzanie kry-
zysowe a edukacja społeczeństwa w zakresie ochrony ludności, W: Katastrofy
naturalne i cywilizacyjne. Zagrożenia i reagowanie kryzysowe. Praca zbioro-
wa pod red. Mariana Żubra, Wrocław 2006.
7. Z. Kwasowski: Bezpieczeństwo w kształceniu nauczycieli, W: Bezpieczeń-
stwo i prawa człowieka, Edukacja do bezpieczeństwa i praw człowieka. Praca
zbiorowa pod red. M. Ożóg-Radew, R. Rosy, cz. 2. Wydawnictwo Akademii
Podlaskiej, Siedlce 2004.
8. R. Stępień (red.): Modelowy system edukacji obronnej społeczeństwa RP,
Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 1998.
9. A. Papuziński: Filozofia zrównoważonego rozwoju jako subdyscyplina ba-
dań filozoficznych. Problemy Ekorozwoju. Studia Filozoficzno-Sozologiczne
2007, nr 2, s. 35.
10. E.A. Wesołowska, A. Szerauc (red.): Patriotyzm, obronność, bezpieczeństwo.
Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku, Akademia Obrony Naro-
dowej, Warszawa 2002.
11. M. Staszczak, Edukacja dla bezpieczeństwa  inwestycją w przyszłość,
s. 87 88, W: Bezpieczeństwo i prawa człowieka. Edukacja do bezpieczeństwa
i praw człowieka. Praca zbiorowa pod red. M. Ożóg-Radew, R. Rosy, cz. 2.
Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2004.
12. J. Szewczyk: Nowoczesne środki dydaktyczne w upowszechnianiu wiedzy
w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2006,
nr 1 (27), s. 22 23.
13. K. K. Zaczek-Zaczyński: O skuteczności wdrażania i zarządzania szkolną eduka-
cją dla bezpieczeństwa. Edukacja dla Bezpieczeństwa 2006, nr 3 (29), s. 10 12.
S U M M A R Y
st. kpt. dr Izabella GRABOWSKA-LEPCZAK
kpt. mgr Monika TRYBOC
kpt. mgr inż. Marek KWIATKOWSKI
TRANSFORMATION AND PERSPECTIVES ON DEVELOPMENT
OF EDUCATION FOR SOCIETY IN CASE OF SECURITY IN POLAND
Education of the society regarding security is in fact the cheapest and the most
effective form of preventing the dangers. It constitutes fundamental way
of building population s safety. It also has a great influence upon the attitudes,
values, knowledge and skills required for proper behavior in case of danger.
Education is one of the basic ways of shaping the society. Behaviors, attitudes
and knowledge, which together constitute people s consciousness  all depend on
the level of education. Education for security is a ceaseless process embracing a set
of actions, to which belong:
" Conveying the knowledge relating to the occurrence of dangers.
" Shaping  safe behaviors and attitudes.
" Realizing the scale and types of needs in difficult situations.
" Developing the feeling of responsibility for undertaking particular actions.
" Forming proper behaving habits in hazardous situation.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
edukacja dla bezpieczenstwa w gimnazjum cwiczenia
ocena sytuacji oraz perspektywy rozwoju spolki i grupy kapital 0904300000117263
Kształtowanie tożsamości w perspektywie rozwojowej i edukacyjnej
Perspektywy rozwoju sadownictwa polubownego w Polsce
Perspektywy rozwoju TELEPRACY w Polsce raport z badań
Perspektywy rozwoju rynku cementu w Polsce
xKostecka Pojęcie swiadczenia ekosystemowe i jego rola w edukacji dla zrownowazonego rozwoju
ZAŁĄCZNIK 11 Obliczenia przepustowości oraz ocena warunków ruchu dla drogi w obszarze zabudowanym

więcej podobnych podstron